Google+

Logg inn

Forumregler

Forumets regler

Nytt emne Svar på emnet   [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Overgrep, seksualitet og hvem som har skylda.
InnleggSkrevet: Man Aug 08, 2016 11:06 am 
Avlogget
White Lady
Brukerens avatar

I de siste dagene har vi alle sammen blitt kollektivt rasende. De aller fleste er sinte over at tre voldtektsmenn, som har innrømmet hva de har gjort overfor en 18 år gammel jente, har sluppet fri med bare å betale erstatning. Tre meddommere mente hun kunne skylde seg selv. Hun ba nok om det. Hun var på et sted hun ikke skulle ha vært.

I sånne sammenhenger lurer man på hvorfor så mange menn holder kjeft når kvinner blir utsatt for overgrep. På samme måten som man spør seg om hvorfor ikke muslimene står mere opp når det skjer terrorhandlinger med muslimsk avsender.

Jeg har undret meg litt på det i det siste. Og jeg tror ikke det er så enkelt som mange mener, nemlig at "alle menn er drittsekker som ikke bryr seg", eller ditto med muslimene.

Jeg har selv opplevd nestenvoldtekter og forsøk på overgrep så mange ganger at jeg ikke gidder å telle. Fra jeg var så liten som sju år, og oppover i hele oppveksten og i voksen alder. Det eneste som har reddet meg, har vært at jeg har en evne til å bli rolig og kaldt, indignert forbanna, slik at drittsekkene feiger ut og forsvinner. Jeg vet at det virker. Selv da jeg ble holdt igjen i heisen som sjuåring av en voksen fyr som ville stappe penisen sin oppi ansiktet mitt, hadde jeg trøkk nok til å hyle på mamma, og han stakk.

Ikke alle har denne evnen. Det betyr ikke at de vil bli voldtatt. Det betyr at de fryser istedet for å slåss. De blir redde istedet for å bli sinte. Og det gjør noe med overgriperen. Jeg mener at alle overgripere er undermålere. De er stakkarer på en eller annen måte. Og de forsøker å finne seg ofre som er svakere enn dem selv. Uheldigvis betyr dette at om offeret bryter sammen og gråter, ber for seg selv, blir lamslått og fryser eller tydelig blir redd, kommer ikke offeret til vise omsorg. Han vil konstatere at offeret er ham underlegen, og han kan forsyne seg.

Reale mannfolk skjønner ikke sånt. Reale mannfolk kjører jenter som er ubevisste i narkorus på legevakten, og passer på dem til de våkner til, og kjører dem hjem igjen til mamma. Og kommer kanskje på frierferd dagen etter, om dama var attraktiv. Mr Willoughby i Sense and Sensibility, liksom. Nå var jo han også en drittsekk også, men det var senere.

Derfor er det reale mannfolk ikke helt skjønner hva vi jenter snakker om. Jeg tror, ihvertfall etter hva jeg erfarer med elevene mine, at alle jenter har opplevd forsøk på overgrep, og tilbud om uønsket sex hvor ikke et nei ble respektert. Skremmende mange har opplevd overgrep som var så alvorlige at de har fysiske og psykiske skader som hindrer dem betydelig i deres livsutfoldelse og i idretten sin, årtier senere. Derfor vet jeg det. De har sagt det til meg i fortrolighet.

Mange av disse har vært i situasjoner hvor det var umulig for dem å komme seg unna. De var for unge, for satt ut, for uerfarne, for svake, altså helt underlegne overgriperen.

Ekte mannfolk ville aldri gjort noe sånt, og skjønner ikke. De tror vi overdriver. Vet du hvorfor?

Veldig mange jenter er usikre på seg selv. De skjuler sitt egentlige jeg, og maskerer seg bak et sminket ytre. Vi jenter er glade i pynt og jåleri, og vi pynter oss og viser oss frem. Noen ganger for å skjule vår usikkerhet, ofte for å imponere hverandre, og noen ganger for å imponere det annet kjønn. Vi har et gøy, ler, danser og er hyggelige, ofte fordi vi bare er sånn, ofte for å ha det moro, og ofte for å imponere det annet kjønn.

Menn har veldig lett for å tro at all sånn oppførsel er utført for å legge an på akkurat dem. Jeg har hørt det ofte: "Jeg så nok at du danset der ute bare for meg". WTF? Jeg tenkte ikke på deg en eneste gang, din dust. Jeg hadde det moro. Period.

Dette gir aldri problemer om du støter på et ekte mannfolk. For han vil uansett høre på deg, kommunisere, og lenge før det blir kleint vil han skjønne at du sier nei, selv om du er hyggelig. Problemet er drittsekkene. Det er noe gæærnt med dem. De skjønner ikke at du ikke vil. De har fått det inn i hodet sitt at du nok vil, du vil bare ikke innrømme det. Og så lar de deg liksom få det de mener at du har bedt om. På seg selv kjenner man andre, liksom.

Men hva er det ekte mannfolk ofte opplever? At jenter henger etter dem på samme måten. Usikre jenter henger etter trygge mannfolk som fluer. Det kan bli virkelig plagsomt, og pinlig for oss av samme kjønn som er nødt til å se på det stadig vekk. Og problemet er at de slett ikke tar nei for et nei. De innbiller seg at "det er nok bare fordi han ikke våger å si ja". "Han er nok bare sjenert". "Det er nok bare kona som holder ham tilbake". Det er ingen grenser for hva en forsmådd person kan få seg til å innbille seg i sitt stille sinn.

Alle kvinner som noen gang har opplevet å bli hekta på en fyr, og har stalket ham, hengt på ham og sendt ham slibrige mailer i evigheter, bør kunne forestille seg hvilke vrangforestillinger enkelte svake menn kan få seg til å tro på når de overbeviser seg selv om at den andre vil. Egentlig.

Hvis det er sånn, er et da så rart at de ekte mennene ikke så lett står opp for oss? De skjønner ikke hvordan disse svake drittsekkene av noen menn er, fordi de ikke er sånn selv. Og samtidig opplever de at kvinner henger etter dem som fluer, spriker med beina og lukter brunst?

Nå ser det ut som om vi får en oppvekker her, fordi denne Hemsedalsaken er så grov og åpenlyst urettferdig, at ingen kan overse den. Jeg håper vi klarer å forstå dette også i saker som gjelder muslimer som begår terror eller overgrep.

Jeg skjønner muslimene og mennene godt, i det de synes det er vanskelig å stå opp offentlig og kjempe imot feilaktige holdninger. De uskyldige er jo ikke sånn. De føler seg urettferdig hengt ut. Hvorfor skal de ta ansvar for noe de aldri ville ha drømt om å gjøre engang?

Det er da vi kommer til dette med å beskytte de svake. Det er ikke nok å bare la være å gjøre feil selv. En må aktivt beskytte de som er utsatte. Derfor må vi alle ut og drive holdningsskapende arbeide. Vi må oppdra våre barn rett. Vi må si fra. Vi må spørre når noen bærer en unge bevisstløs inn i campingvogner. Vi må hive oss over bombemenn, slik som de muslimske vakten jeg nettopp leste gjorde. Og dessverre ofret sitt liv med det, men reddet mange. Vi må si nei! Alle sammen.

Og så må vi jobbe med å få jenter og muslimer til å føle seg jevnverdige med andre. Så lenge de føler seg usikre og underlegne, vil vi få problemer. Jentene må skjønne fra ung alder at de er verd så mye at de har lov til å bli indignerte og sinte når noen overkjører dem, at de er mer enn sitt utseende, og at menn også har rett til å si nei. Og svake menn må vi få til å forstå hva menneskeverd er.

Muslimer må lære seg norsk kultur, og vi må lære oss at de er så forskjellige som vi er, og at hvis vi behandler dem alle som om de var terrorister og kvinneundertrykkere, så er det flere som blir det. Ingen liker å bli tråkka på uten at de har gjort noe galt. Og ungdom som er forbannet, tar dumme avgjørelser. Folk som blir behandlet med respekt og direkte kommunikasjon, fortsetter med å kommunisere.

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Del på Facebook Del på Twitter
Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Nytt emne Svar på emnet   [ 1 innlegg ] 

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet