Google+

Login





New topic Reply to topic   [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Oppskriftstråden
PostPosted: Tue May 29, 2012 10:02 pm 
Offline
White Lady
User avatar

Joined: Wed Apr 06, 2005 4:18 pm
Posts: 13964
Location: Eriksbråten, Skotterud
Hei!

På oppfordring lager jeg her en tråd hvor vi legger ut noen av våre oppskrifter. Her på Eriksbråten forsøker vi å leve så sunt vi kan, med en diett som er inspirert av den kosten vi regner med at vi hadde en gang i steinalderen eller deromkring.

Tanken er at sukker, foredlet hvete, tilsetningsstoffer og prosessert mat ikke er så sunt for oss, og vi prøver å lage maten fra bunnen av så godt vi kan, og fra så sunne og organisk produserte råvarer som vi kan. Vi er ikke fanatiske på noen måte, vi skeier ut innimellom også, men stort sett ligger vi på en slags Eriksbråten-lavkarbovariant. I år skal vi også forsøke å dyrke mye av grønnsakene våre selv, og dermed er vi jo ganske sikre på kvaliteten på grønnsakene våre, og at de ikke inneholder gift.

Men, til oppskriftene. En av de vanskeligste tingene ved å kutte i karbokjøret for mange, er å kutte bort brød. Jeg pleier å bake et brød som er helt uten hvete, og selv om det er mye karbohydrater i det - det er et helt normalt brød og smaker som det - virker det mer lavglykemisk og får ikke blodsukkeret til å rase i været.

Det som er viktig med brød, er at en må behandle deigen som om den var levende. En må la deigen heve lenge, og alltid minst to ganger. Og jo mindre hvete i deigen, dess lenger trenger den å heve. Eltingen er også svært viktig. Ingrediensene kan man gjerne bytte litt om på, men hevingen og eltingen må man alltid være nøye med.

Oppskriften inneholder ingen mål. Du må selv øve på å finne den beste blandingen, som funker for deg. Ikke gi opp om det ikke blir så bra i begynnelsen, øvelse gjør bakermester.

Ingredienser til omtrent tre brød:

Lunkent vann
Litt gjær (en kvart pakke) Tørrgjær eller fersk
Salt, en ts pr brød.
Siktet rugmel
Havregryn
Finmalt sammalt rug
Solsikkekjerner

Ting du kan putte oppi i tillegg: Soyamel, maismel, corn flakes, gresskarkjerner, linfrø, olivenolje, sesamfrø, hakkede eller hele nøtter eller mandler, hva som helst av korn eller nøtter, bare det ikke blir for mye i forhold til mengden mel, som må være det som holder brødet sammen. Er du uerfaren, er det lurt å begynne med bare litt av disse tingene eller ingenting, og mest mulig rugmel.

Varm opp vann (omtrent 3 liter) til kroppstemperatur, sjekk med fingeren. Bland ut litt gjær i vannet. Tilsett salt. Er du usikker på mengden salt, vent til tilslutt med å tilsette alt saltet, når du ser hvor stor deigen blir, og hvor mange brød det blir.

Bland inn nøtter og frø, samt det grove melet. Ha oppi siktet rugmel og rør med en tresleiv til deigen er som en tykk og seig røre. La deigen stå i bollen under et klede over natten.

Fyll på mer av det siktede melet, elt med sleiven til deigen virker ganske fast. Ha godt med mel på bakebordet, og hell deigen ut. Elt og tilsett mel til deigen henger godt sammen og er elastisk og ikke klissete. Her er det mange som ikke elter lenge nok. Dette er oftest grunnen til at man mislykkes med bakingen. Deigen skal være så elastisk at den kryper litt sammen igjen hvis du drar i den, omtrent som en tykk, slapp strikk. Rugdeig er mye mindre elastisk enn hvetedeig, så du får aldri den spretne elastikken som i en pizzadeig, som man kan hive rundt og spinne i lufta, men litt av den følelsen skal du ha. Hvis deigen blir hard og uelastisk, har du holdt på for lenge, og hatt i for mye mel. Prøv igjen. Husk at du ikke blir flink før du har forsøkt mange ganger.

Smør brødformer med olje eller smeltet smør, del opp deigen i passende stykker, form dem til brød og stapp dem i formene. Deigen skal fylle formene til midt opp på sidene. Det er veldig godt å smøre olje på toppen av brødene og strø dem med litt grovt salt.

Sett formene i ovnen på 50 grader, og vent til deigen har hevet til dobbelt størrelse. Sett så ovnen på 210 grader, og la brødene steke i omtrent 30 minutter. Pass på, så brødene ikke blir brent eller stekt for lite. Sjekk ved å ta dem ut av formene og bank på dem. De skal være sprø og brune hele veien rundt, og det skal komme en hul lyd når vi banker på dem.

La dem avkjøle på rist til de er helt kalde. NB: Ta dem ut av formene med en gang, ellers blir skorpen bløt. Oppbevar i skuff eller på benken, IKKE i plastposer. Brødene vil hode seg ferske i flere dager uten frysing eller plast.

Skjær og spis!

Hanne

_________________
Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.


Share on Facebook Share on Twitter
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Oppskriftstråden
PostPosted: Sat Jun 23, 2012 9:32 am 
Offline
White Lady
User avatar

Joined: Wed Apr 06, 2005 4:18 pm
Posts: 13964
Location: Eriksbråten, Skotterud
Ny grunnoppskrift i dag: Gryterett!

..eller suppe, det beror bare på hvor mye vann man har i.

Når jeg skriver oppskrifter, blir det ikke noen eksakte mål eller ikke engang en eksakt rett. Det er fordi jeg vil at du skal smake selv, og tenke selv, og finne en måte å lage mat på som passer for deg og for de ingrediensene du har i kjøleskapet.

Alt for mange kaster god og brukbar mat. Her på Trollspeilet er vi opptatt av å ta vare på kloden, i den forstand at vi forsøker der vi kan og har anledning. Ikke alle kan gå ut og redde verden med store bokstaver, men alle kan bruke opp matrestene sine og kanskje kjøpe økologisk dyrket mat.

Denne gryteretten er ganske lavglykemisk, det vil si at du ikke får så raske forandringer i blodsukkeret av den, og at du holder deg god og mett lenge. Du kan også putte i den mye av det du finner i kjøleskapet som er gått ut på dato men ikke blitt dårlig, eller som ser litt vissent ut, men som kan reddes. Du kan bruke:

- Rotfrukter som ser litt ugne ut, hvor du kan skjære bort skrumpne deler eller flekker. Ikke bruk mat som er tydelig muggen, for muggen sprer seg ofte lenger enn det du kan se. Men råtne biter kan du skjære bort og bruke resten.
- Billig kjøtt. Gjerne knoker, bog og bankekjøtt. Og rester.
- Ferskvare som er gått ut på dato eller er like før, hvis den lukter og smaker bra. Alt for mye god mat blir kastet bare fordi datoen sier det. Holdbarhetsdatoer er satt med god margin, og hvis maten oppbevares riktig, kan den holde lenger enn datoen. Vi har god lukte- og smakssans, så du merker med en gang om den er dårlig. Kjøtt kan til og med lukte litt rart uten at det er noe farlig, ta det ut av pakningen, legg det luftig noen minutter, og lukt igjen. Er du i tvil, stek det litt og lukt på det. Kast dårlig mat til hønene eller grisen, eller i komposten, om den er muggen eller uspiselig.
- Middagsrester! Prøv deg frem og bruk hodet, så vil du bli overrasket over hvor greit det går å putte middagsrester i gryteretten. Det skal være omtrent samme smakstype, du putter ikke fiskerester i en kjøttstuing uten å vite veldig godt hva du gjør...

Sånn gjør du:

Romstér i kjøleskapet, og finn frem:
- Kjøtt. En eller annen form. Kyllingbiter, oksekjøtt, kjøttdeig, kjøttboller, pølser, det du har eller har lyst på. Hakk opp og fres i en stekepanne til bitene er brune på utsiden.
- En gryte med friskt vann i. Omtrent så mye vann du trenger til hele retten du planlegger. Husk at du kan ha i mere vann etterhvert. Det er vanskeligere å ta bort vann, da må du koke det bort.
Hakk opp og ha i det du har av:
- Rotgrønnsaker: Gulrøtter, sellerirot, kålrot, søtpotet, potet, pastinakk, etc
- Løk!
- Brokkoli, blomkål, spinat etc.
- Rømme, crème fraîche eller fløte om du har en rest som må brukes opp. Er godt, men ikke nødvendig.
Det er også godt og sunt å ha i en eller annen form for bønner, linser eller erter. Kikerter er spesielt proteinrike. Tørrede erter og bønner er det praktisk å legge i vann dagen før, så koker de raskere.
Pass på at det blir en OK sammensetning av forskjellige ingredienser. Jeg pleier å ha i ganske mye kjøtt, sånn at vi får i oss de proteinene vi trenger. Jo mer protein, dess mer mettende for arbeidsfolkene.
La alt det du vil ha i gryten av dette koke godt og lenge på svak varme under lokk. Gjerne mange timer. Kjøttet skal være helt løst og mørt. Dette er en praktisk rett å lage om du har litt tid på formiddagen til å kokkelere, og så har du mye å gjøre før middag. Maten står og koser seg på komfyren helt alene allikevel.

Krydring:
Ettersom maten begynner å bli ferdig, trenger den mer smak. Har du urtekrydder i hagen eller ferdig tørket, har du det i. Det er godt med klippet oregano, gressløk, estragon, persille, løpstikke, timian etc. Prøv deg frem og lær deg de forskjellige urtenes smak. Du må smake mye på maten. Lukt og smak på urtene. Bruk en spiseskje som du øser oppi fra røresleiven, så slipper du å putte skjeen i maten. Tren deg opp til å smake.
Urtekrydderet skal gjerne koke med maten en stund. Jeg pleier også å ha i noen buljongterninger. Se på pakningen, så ser du hvor mange du trenger pr liter buljong. Ha i litt færre enn det står på pakningen, og så smaker du deg frem.
Til slutt har du i litt pepper, chili, worcestershiresauce, eller andre sterkere krydderier. Smak! Det er mye salt i buljongterningene, så vær forsiktig med salting før helt til slutt. Da salter du om det trengs. Eller har i en terning til.

God apetitt!
Hanne

_________________
Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Oppskriftstråden
PostPosted: Mon Jun 25, 2012 1:29 pm 
Offline
White Lady
User avatar

Joined: Wed Apr 06, 2005 4:18 pm
Posts: 13964
Location: Eriksbråten, Skotterud
Frokost for arbeidsfolk.

Dette er en sunn og proteinrik frokost, som er godt for den som er aktiv, trener, jobber eller bare vi holde seg mett lenge uten å få lyst til å småspise før lunsj.

Du trenger pr person:

Ett eller to egg.
Litt bacon, en pølse eller litt restekjøtt
En tomat, delt i båter
En liten bit gulost
Litt tomatbønner eller opphakkede butternutsquash, søtpotet eller annen rotfrukt.
Litt løk, hakket
Evt et par sjampinjonger.

En brødskive (gjerne hjemmebakt, se over)

Stek eggene og tilbehøret i stekepanne til det er passe, og spis!

Denne frokosten er mettende og holder deg mett lenge uten at du trenger å spise så veldig mye mat. Velbekomme!

Hanne

_________________
Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Oppskriftstråden
PostPosted: Sun Jan 20, 2013 10:35 am 
Offline
White Lady
User avatar

Joined: Wed Apr 06, 2005 4:18 pm
Posts: 13964
Location: Eriksbråten, Skotterud
Grove rugvafler uten sukker.

Disse vaftlene er så sunne at vi gir dem til barna til frokost. Ingen problemer med matlysten! Kan med fordel også brukes til fest, om du er vant til mat med lite sukker. Vil en ha det mer søtt, kan man ha på litt eplemos eller annet syltetøy. Vi bruker hjemmelaget eplemos som ikke er så sukret. Det er både godt og sunt.

Ingredienser:
To egg
Litt havregrøtrester fra i går. Trengs ikke, men kjekt å få brukt opp og smaker godt.
Melk
Sammalt rugmel
Olivenolje eller annen sunn olje
Smør til stekingen

Tilbereding:
Rør alt sammen til en tykk røre. Igjen får du ingen eksakte mål, bruk feelingen og tren, så får du noe som passer deg. Det lønner seg å ikke ha for mye røre i forhold til antall egg, fordi eggene er med på å holde vaflene sammen i limingen, når det er så lite gluten i dem. Oljen er der for å gjøre det lettere å steke vaflene og for å gjøre dem litt sprø. Dessuten er det godt med litt sunt fett i maten. Rør godt til røren blir tykk og seig, og la den gjerne stå litt for å svelle, da henger vaflene mer sammen. Det er på grunn av at glutenet i rugen trenger litt tid på seg for å få virke. men det betyr også at glutenet ikke er like hissig som det i moderne hvete, så det er sunnere.
Smør jernet med litt smør mens det er varmt. Hvis du velger å bruke olje til å smøre med må du ha littegranne salt røren, eller blir vaflene tamme i smaken.
Stek til de er gyllenbrune og litt sprø. Ta dem ut av jernet med to gafler, slik at de ikke går i stykker.
Legg på rist og avkjøl. Spis! Nam, nam.

_________________
Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Oppskriftstråden
PostPosted: Thu Jan 31, 2013 9:31 am 
Offline
White Lady
User avatar

Joined: Wed Apr 06, 2005 4:18 pm
Posts: 13964
Location: Eriksbråten, Skotterud
Kjapp fiskesuppe som ikke er så fishy.

Denne suppa er rask å lage og smaker ikke så mye fisk som mange andre. Da blir den bedre for den som ikke er SÅ glad i overdreven fiskesmak. Sånn som barn i den litt kresne alderen. ;)

Du finner frem:
1 blokk frossen torskefilet eller annen fisk.
Grønne mungobønner. Får du ikke tak i disse, prøv med linser eller andre små bønner. Bruker du tørre bønner, tar det kortere tid å koke om du bløtlegger dem i vann over natten eller putter dem i vann før du drar på jobb om morgenen.
1 terning grønnsaksbuljong
1 terning sopp-buljong
En dash fløte
Salt og pepper etter smak.

Fyll vann i kjelen, sånn omtrent tre-fire liter, reguler vannmengden etter hvert om det blir for tykt. Ha oppi bønner og buljong og sett til koking til alt oppi er mørt og gjennomkokt. Det tar kanskje en halvtime, men du kan gjøre noe annet imens. Det går også helt fint å sette kjelen på svak varme og la den stå der og småputre mens du går ut og trener. (Ha noen til å passe på så ikke huset brenner ned.) Smak til med salt og pepper og evt annet du liker.

Bon appetit!

Hanne

_________________
Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Oppskriftstråden
PostPosted: Mon Mar 04, 2013 8:37 am 
Offline
White Lady
User avatar

Joined: Wed Apr 06, 2005 4:18 pm
Posts: 13964
Location: Eriksbråten, Skotterud
Enkel og rimelig ertesuppe:

Dette er enkel og billig mat, og du vet hva som er i den. Den trenger litt forberedelse, men det er veldig liten tid du trenger å bruke på den aktivt. Den ordner seg for det meste selv. Begynn dagen før, eller før du drar på jobb, eller kanskje to dager før, om du har dårlig tid før middag til vanlig. Trikset med å lage egen mat fra bunnen av når du har knapp tid, er å lage maten på forhånd.

Kjøp en salt fleskeknoke (bit av forbeinet på grisen) eller annet salt, ferskt kjøtt.
Du trenger også en god dose tørkede erter. En hel pakke om det er de normale, norske.

Legg ertene i vann over natten eller la dem ligge i vann mens du er på jobb. Da blir de gjerne over dobbelt så store, så bruk en stor nok bolle.

Fyll en kjele halvfull med vann. Tøm bløtevannet av ertene og hell dem i vannet. Del opp kjøttet i biter og legg i. Husk på å legge i selve knoken også, det gir god kraft. Ta av svoren først om den er på.

Kok til kjøttet er mørt og faller fra hverandre når du pirker i det med en gaffel. Avhengig av hvor store biter du begynte med, kan det ta forskjellig tid, fra en til to timer, men gryten kan småkoke mens du gjør noe annet. Har du knapp tid før middag til vanlig, kan du jo lage suppe dagen før og så bare varme opp. Den blir bare bedre av å stå en dag.

Superenkelt! Saltet og kraften fra knoken er alt krydder du trenger. God apetitt!

Hanne

_________________
Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
New topic Reply to topic   [ 6 posts ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2011 Trollspeilet