Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Nye veivalg, fra slitsomt til forståelse.
PostPosted: Wed Jun 04, 2014 8:34 pm 
White Lady

Jeg stod med min flotte fjording på ridebanen. Jeg var veldig forvirret og hadde en vondt følelse i magen. Den vonde følelsen hadde jeg kjent på en stund. Hvorfor var hesten så seig, hvorfor suger han ikke mot bittet, hvorfor har han ikke fremdrift, hvorfor er han sjenkeldød??

Jeg hadde jobbet som ridelærer i mange år. Jobbet på en liten westernstall noen uker, gått ett år på folkehøyskole med hest. Hadde masse kunnskap, men fortsatt satt jeg igjen med en vond følelse. Hvorfor blir hesten ALDRI mer lydhør for hjelperne jeg gir? Jeg rei for instruktør jevnlig. Det skulle klemmes mer, dras mer, og stadig ris FRAM FRAM FRAM!! Men hvorfor får man stadig lære om disse lette hjelperne i all rideteorien når det ikke går ann i praksis?! Jeg var frustrert!

Det var vel denne fjordinggampen som aldri ville bli noen følsom «dressurpony», tiltross for at han flytta seg bare du så på han fra bakken. Han hadde vel ikke talent for å bli ridd på.. eller var det MEG?! Var jeg så ufølsom at jeg ikke klarte å innvirke på han?

Frustrasjonen min endte i ei helg med nettsurfing. Jeg lette opp og ned, igjennom utallige forum. Bøker og dvdr om akademisk ridning ble kjøpt, lest/sett og forstått. Her var det mye bra, men det var likevel ikke helt den veien jeg følte var naturlig å gå. Av en merkelig grunn fant jeg en blogg om ei som hadde vært på kurs med Trollspeilet. Jeg sjekket videre og dette så veldig interessant ut! Forumet ble gransket opp og ned, og jeg følte meg mer og mer «snytt» for ridekunnskap alle disse årene. Her lå jo mye av fasiten i det jeg sleit med! Noen telefoner blei tatt og plutselig var Pelle på stallen for å holde time.

Nå har vel snart 5år gått siden jeg første gang fikk kjennskap til Trollspeilet, og nå har jeg virkelig lært meg å RI! Jeg har lært metoder og teknikker som innvirker på hester, uansett rase og disiplin. Det kan også nevnes at jeg har lært meg å kjenne igjen feilaktig bevegelse i hesten, ri øvelser som retter det opp, og videre holde hesten i den rette bevegelsen (mer eller mindre selvfølgelig!). En ting er selve ridning, men det å lære en god del om seg selv på veien er også spennende! For «metoden» dere bruker (sånn jeg har opplevd det!) går på en måte ut på å fikse rytterens kropp og psyke, også følger hesten med! Det kan være beintøft! For plutselig flyttes fokuset vekk fra hesten og fullstendig over på rytteren! Dette kan være VELDIG krevende i begynnelsen, og man er nesten mer sliten i hodet enn i kroppen etter ei økt! Og ja, tårene har vel også trillet ett par gangerJ

Dere lærer ryttere å ri hestene sine på en atletisk måte, som jeg aldri kunne vært foruten! Og jeg kan ikke annet enn å takke dere for den enorme kunnskapen dere sitter på og deler med elevene deres! Dere har gitt meg og min tidligere fjordinggamp hestegleden tilbake! Og makan så fin fjordinggampen blei tilslutt, takket være dere! Lett på tå, styrbar og mer eller mindre seteridd!

ALLE KAN!

(ps: meg blir dere ikke kvitt på en hel evighet!)

MVH
Hilde Bratlien,
Nannestad

Share on Facebook Share on Twitter
 Profile  

New topic Reply to topic   [ 1 post ]