Google+

Logg inn

Nytt emne Svar på emnet   [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Kroppskontroll mot redsel for å ri
InnleggSkrevet: Ons Jun 04, 2014 10:40 pm 
Avlogget
White Lady
Brukerens avatar

Jeg hadde ridd i ti år og visste ikke engang at jeg var redd for å ri. Det som startet det hele var at jeg hadde sittet på litt for mange løpske hester og litt for mange ganger hadde merket at jeg ikke hadde kontroll. Det tok lang tid før jeg fant ut at jeg egentlig var redd. Og jeg ble fortalt at måten å komme over frykten var å bare ri mer og oppleve at det gikk bra, men selv om det gikk bra ble jeg ikke mindre redd.

Jeg var redd selv om det ikke skjedde noe skummelt, og dermed forsterket det seg bare mer og mer. Fordi den opplevelsen av å ikke ha kontroll lå og lurte i bakgrunnen og jeg var alltid klar over at noe skummelt kunne skje når som helst.

Det Trollspeilet har hjulpet meg med er at jeg kan kjenne på når jeg blir redd, og at jeg kan bruke tid. Slik at jeg ikke trenger å pushe de grensene jeg ikke er klar for ennå. Jeg har fått bruke tid til å bli trygg i forskjellige situasjoner og med enkelthester. Men så fikk jeg oppleve at jeg kan få kontrollen over hesten uavhengig av om hesten er trygg eller ikke. Dette går på om jeg får til å ri igjennom hofteleddet eller ikke, og at jeg kan balansere igjennom hoftene og ha trygg kontroll over egen hest. Sånn sett gjør det at jeg har mer kontroll over min egen kropp at jeg har mer kontroll på hesten og er mindre redd.

Å leke meg med ridder-orientert ridning hjelper også, fordi jeg kan konsentrere meg om å treffe et mål istedet for å spenne meg. Faktisk har jeg gått fra å være redd for å sitte på en hest til å ri inn min egen unghest, og ridningen i den forbindelse har jeg stort sett gjort selv.

Jeg må også få med at dere er veldig flinke til å matche hester og ryttere, både på kursene, og fordi jeg har kjøpt to hester av dere, som jeg er veldig fornøyd med.

Hege Høibye, Oslo

Del på Facebook Del på Twitter
Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Nytt emne Svar på emnet   [ 1 innlegg ] 

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet