Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Mestringsfølelse og Positivt Fokus
PostPosted: Thu Jun 05, 2014 10:45 pm 
White Lady

Det var egentlig helt tilfeldig at jeg begynte å ri for Trollspeilet. Datteren til de jeg leier hus hos hadde ridd for dem et par år og anbefalte dem. Jeg hadde ikke egen hest da, men en på halvfor.
Jeg fant forumet og begynte å lese der. Det hørtes både fornuftig og logisk ut, og ikke minst så forklarte de hensikten med forskjellige øvelser og måter å gjøre ting på. Det var noe jeg hadde savnet i mye av rideundervisningen jeg hadde hatt som ung.

Det sagt, så vokste jeg opp med å ri mest travere. Var hestepasser for noen ridehester innimellom, og hadde noen ridekurs på forskjellige rideskoler opp gjennom årene, men stort sett var det hester med lite skolering jeg red på. Jeg hadde ridd masse tur, men følte meg som en helt nybegynner når det gjaldt dressur.

Jeg hadde alltid lurt på hvordan folk klarte å ri en hest bakfra og frem til tøylen.
Etter 25 år som turrytter skulle jeg på mitt første Trollspeilet kurs i November 2012. Den helgen brukte jeg på å bli bevisst vekten min og holde den på riktig side i voltene. Tenk, det hadde ingen nevnt for meg før! Det høres simpelt ut, men det var ikke lett. Og så viktig som jeg har funnet ut at det er!

Etter det fikk jeg min egen hest i april 2013. En ex-traver. Og nå kommer det som jeg synes er så fantastisk med Trollspeilet. De ser ikke problemer (eller det er jo det de gjør, hehe), men de fokuserer på hva de kan gjøre for å hjelpe hver og en individuelt. De ser hva som trengs for den rytteren og den hesten. Det gjør ikke noe om man kommer med en avdanket traver eller en topp dressurhest. Om man er funksjonshemmet eller super atletisk. De hjelper alle!!
De ser hva du og hesten din trenger for å komme videre. Det har ikke vært et eneste kurs hvor jeg ikke har sittet igjen med en god følelse. En følelse av at dette blir bedre. Jeg har alltid fått oppgaver hvor jeg har følt en forandring. Vi får til ting. Jeg har lært noe nytt. Aha opplevelsene strømmer på, og jeg blir litt klokere for hver gang. Mestringsfølelsen!

Jeg har fått oppleve hvor viktig sitsen er, og hvor små forandringer som skal til for at hesten skal klare å bruke ryggen eller ikke. Små forandringer i holdning, at man slapper av i, eller strammer de riktige musklene, ikke låser hoftene, har jevn kontakt på tøylene (eller kontakt i det hele tatt for min del), hvor vekten er eller vridningen av kroppen. Alt dette påvirker hesten.

En annen ting som jeg liker så godt er at de stoler på at folk har evnen til å føle selv hva som fungerer og er bra, og hva som kanskje ikke er så bra. De oppmuntrer deg til å tenke selv. Ofte så spør de deg hvorfor det ikke fungerer når du sitter der og vil at de skal svare, men etter at du har fått tid til å tenke, så vet du faktisk svaret selv, og med litt bekreftelse så får du etterhvert mer og mer selvtillit som rytter. De spør hvordan man opplever det som rytter, for folk opplever og føler ting forskjellig, beskriver det med forskjellige ord. Derfor er det nyttig for dem å vite hvordan du opplever det. De tar ikke for gitt at det er likt for alle.

Jeg kunne sikkert skrevet en hel bok med positive ting, men jeg får avslutte med å si at jeg er utrolig glad for at jeg begynte å ri for dem. De har ikke bare hjulpet med ridningen og forståelsen min, men med troen på at jeg kan få til ting generelt ellers i livet også. Det har en «knock-on» effekt.
Her er et par bilder av meg og min kjære kaldblods.

Image

Image

Det første er juli 2013, det andre er mai 2014. Jeg har mange ting å jobbe med, men jeg synes det går fremover med oss

Hilsen Kirsti Sørhagen, Klepp Stasjon

Share on Facebook Share on Twitter
 Profile  

New topic Reply to topic   [ 1 post ]