Google+

Logg inn


Forumregler


Forumets regler



Nytt emne Svar på emnet   [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Del 74, Feilretting, skjeve ledd
InnleggSkrevet: Man Aug 15, 2011 9:26 am 
Avlogget
White Lady
Brukerens avatar

Registrert: Ons Apr 06, 2005 4:18 pm
Innlegg: 3873
Bosted: Eriksbråten, Skotterud
En av de største og mest hardnakkede mytene innenfor trening er at et skjevt ledd aldri kan rettes på etter at individet er blitt voksent. Man mener at så fort skjelettet er ferdigvokst, har kroppen grodd seg inn i sin faste fasong, og leddene er fiksert i den stillingen de har.

Dette er å gi skjelettet alt for mye ansvar for kroppens oppstilling. Skjelettet er i virkeligheten en ganske løselig og skranglete affære, et par hundre knokler holdt sammen av leddbånd, som ikke hadde vært særlig stabilt uten musklenes stabiliserende effekt.

Grunnen til at vi vokser oss skjeve, er at vi venner oss til å bevege oss skjevt, og at muskulaturen venner seg til å holde skjelettet i en skjev posisjon. Det er ikke engang slik at musklene "blir sånn", det er nervesystemet som har vennet seg til å bevege kroppen på denne tilvendte måten.

Det er dette som er årsaken til slitasjeskader. Når kroppen har vennet seg til å bevege et ledd på en skjev måte, vil den fortsette med å gjøre dette for hvert eneste skritt den tar. Dermed slites leddet skjevt, og det blir alt for mye belastning på bare en liten del av leddet, som kanskje også får alt for mye belastning i forhold til de andre leddene som også skulle ha vært med og båret kroppen. Riktig belastning av leddene er avhengig av at musklene rundt alle leddene bærer på riktig måte samtidig. Hvis samtidigheten blir borte, må enkeltledd ta belastning alene, og står i fare for å bli overbelastet.

La oss se på et såkalt uhelbredelig tilfelle, en hest som folk sier burde vært slaktet og ihvertfall ikke avlet på, beina er jo skjeve.
Bilde
Her ser vi at begge forbena ser inntilbens ut. Her kan vi lett forstå at om hesten labber avgårde med bena slik, vil det bli skjevbelastninger i både koder og forknær, og sikkert også i hovledd og kronledd.

Hvordan kan vi si at dette kan rettes opp muskulært, det er jo ikke engang muskler i hestens bein så langt nede?

Til det er å si at musklene som styrer vinklene i forbena, sitter lenger opp, i skulderen. Og så lenge hesten går og kniper i skuldrene og vrir dem forover og innover, vil forbena bevege seg på denne måten.

La oss se på hvordan forbena beveger seg i en veldig bratt sidebevegelse:
Bilde

Her ser vi at de samme forbena ser helt rette ut. Hvordan kan dette ha seg, om det er slik at leddet er fiksert i sidevei? Grunnen til skjevheten sitter i skuldermuskulaturen, og den kan vi ganske enkelt trene.

Her ser vi hesten i bevegelse rett frem, rett etter litt trening i sidebevegelse for å strekke i skuldrene.
Bilde

Vi kan se en tydelig forbedring allerede etter kort tids trening. Vi vet at samme hest fikk god og tydelig forbedring av slik trening over tid, og senere fikk veterinæruttalelse på at forbena var helt rake.

Det betyr at en slik skjevhet ikke nødvendigvis er genetisk, og ikke behøver å være uhelbredelig. Den kan komme av feilverking av høvene i ung alder, skader, uvaner, feil trening eller hva som helst, poenget er ikke hvordan det oppsto, men hvordan vil kan hjelpe hesten med å trene riktig. Og AT vi kan hjelpe den.

Vi kan se på det samme på mitt ben. Jeg har alltid vært kalvbent og tverrplattfot. Det har vært en absolutt sannhet, som jeg har fått repetert av leger og fysioterapeuter i alle år. Stakkars meg, jeg blir nok aldri noen atlet.

Bilde
Her ser vi mitt sørgelige, kalvbente kne og min flate fot. Her blir det dårlig med fraspark, og muligheter for slitasjeskader i kne og ankel.

Men hva skjer om jeg bare strammer meg opp litt i stabiliseringsmuskulaturen i hofteregionen? Dette:
Bilde
Her er akkurat det samme benet pinne rett, kneet kan bevege seg rett, ankelen er stabil og foten aktiv og ikke lenger så flat.

Og jeg er da vitterlig over 50 år, det vil si at jeg burde være ferdig utvokst.

Her ser vi min fot når jeg står og henger på skjelettet:
Bilde

Og her ser vi den når jeg er aktiv i muskulaturen, holder leddene i riktig posisjon, og er klar for å bevege meg riktig:
Bilde

Vi håper disse illustrasjonene skulle være nok til å gi en pekepinn om at myten om det ferdigvokste leddet ikke lenger er så sterk. Leddet er ferdigvokst, men det kan fremdeles stabiliseres og forandres til å bevege seg korrekt. Det er musklene som bestemmer leddstillingen, ikke leddet selv.

Derfor kan vi ved riktig trening forandre selv skjeve ledd til å igjen bevege seg riktig. Imidlertid må vi ikke forsøke å rette opp et ledd ved å tvinge akkurat dette leddet til å rette seg ut ved hjelp av tvangsmidler eller remedier. Vi må finne hvor i kroppen årsaken sitter, i form av feilaktig bevegelse eller manglende stabilisering. Dette er ikke så lett å finne ut av uten at man har spesialkompetanse. Vi skal i det følgende forsøke å forklare mer om dette omfattende temaet.

Som vanlig overlater vi til den enkelte leser å studere videre når det gjelder detaljer i hestens anatomi og muskulatur. Dette finnes det svært mye materiale om, både i litteraturen og på internett. I forbindelse med dette kapitlet kan det være nyttig å studere hestens muskulatur i skulderregionen og hvordan de forbindes til sterke sener som igjen styrer benets og hovens bevegelse og stabilitet.


Del på Facebook Del på Twitter
Topp
 Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Nytt emne Svar på emnet   [ 1 innlegg ] 


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Powered by phpBB © 2011 Trollspeilet