Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 218 posts ]  Go to page Previous  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Next
Author Message
 Post subject: Re: DIO
PostPosted: Tue Mar 18, 2014 8:56 pm 
Ridelærer

Ny superøkt i går(natt). Trav-piaffe overganger uten å miste takten fullstendig! :D kosa meg virkelig oppå der, eksplosiv men myk samtidig, DET er kul kombinasjon. Men vet samtidig at her er det nesten uendelig med utviklingsmuligheter både for meg og hest! Motivert til mer trening :D

Profile  

PostPosted: Sat Mar 22, 2014 12:19 am 
Ridelærer

Ikke lett å trene hest når det er sånn vær som det er for tiden. Snø og sludd iblandet endel vind er ikke akkurat drømmekombinasjonen.. Men fikk en bitteliten økt i går kveld, gikk mest i skrittearbeid, sidebevegelser og litt trav, måtte gi oss etter kort tid da konsentrasjonen til hesten og fingrene mine hold på fryse i stykker.

I dag var forholdene hakket bedre, men langt fra bra. Varmet opp med hesten i hånda, litt piaff, rygging og sidebevegelser før jeg satte meg oppå. Han var noe spendt og småskvetten pga vinden, men roet seg da jeg ble lei og begynte å sette skikkelig krav til han. Mye bra skrittearbeid, traven var først noe hakkete, men ble bedre utover økta. Trente litt på bakdelsvendinger og det å beholde samme takten hele veien rundt, ikke alltid like lett. Fattet etterhvert galopp i bakdelsvendingene, tok noen 2-3 piruettsteg før vi ridde frem. Det syns han tydeligvis var spennende(endelig noe nytt liksom?). Han var overraskende kul og rolig i galoppen, så jeg ridde han opp midlinjen og annenhver volte til høyre og venstre, med overgang skritt eller holdt mellom hver fatning. Etterhvert gjorde jeg i tillegg volter tilbake og byttet galopp bare med et mellomsteg i skritt, kult :). Skal se at det blir bytter på oss etterhvert, ennå tør jeg liksom ikke helt å ta dem direkte, føler at han ikke er helt klar for det ennå, men det blir :)
Vi avsluttet økta med noen veldig fine versader i kontragalopp. Der begynner han å bli rimelig sikker, masse prusting etterpå :)

Profile  

PostPosted: Sat Mar 22, 2014 5:50 pm 
Ridelærer

I dag var været bar så fint, vindstille og sol, så jeg og mannen salet på etter frokost og satte kursen mot stranda. Jeg måtte som vanlig sitte å jobbe med oppmerksomheten til hesten, flytte meg hit og flytte meg dit for at han ikke skulle gå og kikke. Nede på stranda var han først litt småspendt men det gikk raskt over. Jobbet han i galopp rundt noen tangklaser, varierte mellom åttetall med skritt og ny galopp overganger og volter i traveraktig galopp, øke og minske voltene, taggevolte og kontragalopp på åttetallet. I dag tok vi også det aller første rene bytte med vilje og uten at han stakk :D. Rett så kjekk og fin hest. Tydelig sliten etter strandøkta, for første gang kunne han skritte på lange slakke tøyler på vei hjem, uten å finne på noe tull ;)

Profile  

PostPosted: Sun Mar 23, 2014 11:11 pm 
Ridelærer

Vært ute å ristet i bur i dag, til de grader. Rimelig ubehagelig å tenke at oddsene for å overleve dette, med helsa i behold er omtrent ikke-eksisteende. Siden Dis nå er rimelig stor pga drektigheten fikk jeg beskjed om å ta med meg reservehesten min på Elli-kurs. Siden jeg ikke har mer en en islending så måtte det bli Dio da.. Så Dio kan vell sies er en av veldig få lipizzanere som har vært på gangartskurs for islandshest, vil jeg tro.

Elli ville først høre hva jeg trodde var problemet, hva han kunne hjelpe meg med og hva hesten er god på. Også ville han se meg i skritt, piaffe, trav og galopp. Jah, vi overlevde starten iallefall. Fikk beskjed om at jeg måtte slutte å bremse hesten min, det er jo ikke fremdrift der fordi jeg sitter å bremser hele f.. tiden. Så her skulle det rides frem! Vi var inne i en pitteliten ridehallen, med en rundpaddock på den ene halvdelen, så det ble en smal gang mellom endeveggen på ridehuset og veggen til rundpaddocken, der vi skulle igjennom. Og her var det ikke snakk om at vi fikk skritte inn og gjøre oss kjent(pyseri), neida, vi begynner likesågodt i galopp, med økningen på langsiden! Fikk skakjeft omtrent hele veien for jeg greide ikke la være å dra i tøylen, og rette meg opp. Fy fader, kroppen min gikk helt i vranglås. Prøvde med all min viljekraft, både fysisk og psykisk å gjøre det han sa. Så redd har jeg aldri vært oppå den hesten, men jeg tørte fader meg ikke å ikke prøve heller. :roll: Jeg hyperventilerte hele veien rundt og beina skalv, vurderte et øyeblikk der å bare hoppe av i fart, men kroppen ville ikke lyster det heller, så da fikk jeg bare bli med...

Etter en stund(en uendelig evighet spør du meg) så fikk jeg slippe, (etter etpar langsiden med en aning til virkelig økning uten at jeg dro som en helt!) og mannen ville prøve å ri han selv. Jeg hoppet av og greide nesten ikke stå på beina, da de skalv noe helt grusomt.

Dio var ikke fornøyd med ordningen, men fikk bare beskjed om å slutte å klage, og etterhvert så gikk han absolutt dritbra. Jeg har aldri sett en så bra piaffe gjort live før. Ekstra bonus at det var min hest! Dio så omtrent 1 m lang og 5 m høy ut, ikke mye vralting eller senket manke eller svairygg der i gården i dag, jeg har aldri sett Dio råere.

Det var med blandede følelser jeg entret salen igjen. Var som å lære å ri på nytt(igjen). Først måtte jeg flytte han bare ved hjelp av setet, tøylene skulle jeg bare holde kontakt på, sjenkel skulle ikke brukes ennå. Flytte utvendig forbein over innvendig forbein, stoppe innvendig forbein, flytte bakparten i rundt. Høh, det var helt sjukt! :shock:

Etterpå fikk jeg lære etpar ting om setebruken som jeg ikke trodde var mulig.. Jeg tror egentlig ikke dette kan beskrives med ord, de blir for fattige uansett. Jeg skulle ri tre steg frem, tre tilbake, gå frem med høyre bakbein, tre steg frem, så tre tilbake og begynne med venstre bakbein.. Så med to steg frem, to tilbake, så et steg frem et tilbake, dæven døtte sier jeg bare. Har aldri kjent lignende. Og sjenkel, brukes bare på på første steget på vei frem, hofta og overkroppen fikset visst resten :shock: tøylene fikk jeg ikke annet en holde kontakten med, dro jeg tilbake var det kjeft å få. Nå gjelder det bare å få inn dette i kroppen, Svelge noen kameler, finne tilbake selvtroa... Dette er visst ikke ridetimen for pusleryttere som ikke tør å høre endel sannheter. Sårt, skuffet over meg selv for at jeg ikke kan bedre, men samtidig veldig fornøyd, fascinert, vurderer å bytte inn hesten i frimerkesammling.. Nå skal jeg sove for nervesystemet har sagt go natt for lenge siden!

"i tenkeboksen"

Profile  

PostPosted: Mon Mar 24, 2014 10:56 am 
Rider

Ikke rart riding er moro! Som en som akkurat har begynt med dressur, må jeg si at jeg blir så inspirert av å lese det dere avanserte folk skriver. Det er som en uendelig verden av muligheter som bare fortsetter å åpne seg jo lenger man kommer :D Lykke til videre. Det høres ut som du har en fantastisk hest! 8) (som jeg aldri hadde turt å sitte på etter beskrivelsene dine :shock: )

Profile  

PostPosted: Mon Mar 31, 2014 3:01 pm 
Ridelærer

Takk :)

I helga har Hanne og Pelle vært her og åpnet ennå flere dører, også kalt hofter. Og dermed manken :).
Hesten litt bak lodd her, men rimelig fornøyd med Hvordan jeg sitter.
Image

I lettridning. Syns hesten ser dritbra ut her. :D
Image

Profile  

PostPosted: Wed Apr 16, 2014 11:10 pm 
Ridelærer

TIden flyr og dagene går. VI trener jevnt og trutt, ligger vell på 2-4 økter i uka. Siden sist oppdatering så har gampen utviklet seg, jeg vil påstå et helt stykke. Nå driver jeg å setter sammen litt av hvert her, men hesten beveger seg altså mye bedre, og jeg har til tider faktisk sjans til å sitte skikkelig nede i trav, uten å pingletrave.

Jobbet mye med holdt-rygg-frem med manke, og i går avanserte vi til å gå direkte frem i trav, kjempesuksess, det var travet sitt det. Og i dag direkte frem i galopp, wow-feeling! Nå kan jeg "herje" med han i galopp, uten at han eller jeg freaker helt. VI har også prøvd oss på trekanten i galopp, noe han er helt med på :D.

Jeg har funnet ut at jeg må ha en litt spessiell sinnstemminig når jeg entrer ryggen hans, litt sånn "Nå skal du til h.. gå", da slapper han av og skjerper seg skikkelig. Går jeg inn med "nå skal vi ha en koselig tøy-bøy-økt"- gir han meg rett og slett bare fingeren. Etter at jeg fant ut dette har vi kunne ridd i all slags vær uten å skvette eller spenne seg opp. Og det blir bedre og bedre for hver gang jeg "går på" og ikke feiger ut. Men skitvanskelig er det virkelig. Har lært, og lærer fortsatt en ting eller to ang fremadbydning her.. og betydningen av hest forran sjenkel ;)

Galoppen har virkelig begynt å komme seg, fra å bremse og være hakkete(lurer på hvem som skapte det? :roll: ) kan vi nå galoppere versader i kontragalopp, altså f eks versade for venstre sjenkel i høyre galopp langs gjerdet. Eller volte med utoverstillning, i dag prustet han "villmann" da jeg gjorde dette, dette er snadder for kontragaloppen altså :).
Arbeidspiruetter, særlig til venstre greier han nå to-tre steg uten å ramle sammen, litt verre til høyre. Da har jeg gjort to varianter, en der jeg fatter galoppen i bakdelsvendingen og en der jeg rir volta mer og mer sentrert.

Etter dagens økt ser jeg at nakken hans, også forran manken har utviklet seg masse, bare de siste ukene :)

Profile  

PostPosted: Sun Apr 27, 2014 11:07 am 
Ridelærer

I helga er vi på kretstrening, og for at det ikke skulle bli reprise fra sist gang, begynte jeg å varme opp i goooood tid, vendte han til banen og omgivelsene. Egentlig gikk det relativt bra, litt hopp og sprett var det men vi kom oss igjennom, bare et litt forskrekket skrik fra sidelinjen da han steilet opp(etpar cm over bakken) og hoppe og slo med frembeina :roll: var aldri i nærheten av skummelt, men noen var tydeligvis ikke vant til å se lipizzanere i action...

Da det endelig var vår tur var han i grunn rolig og fin. Og i dag sto rette spor på planen. Jeg begynte med å ri han rett på storvolta der han ikke fikk lov til å gå inline, men på to spor. Og han skulle gå med skikkelig bydning. Og jeg skulle sitte nede!! Og da fant jeg endelig "trikset". For jeg spenner meg og bare håper på det beste når jeg setter meg ned, noe som selvfølgelig fører til at hesten bare blir ennå j.... Å sitte på. Men hvis jeg fortsetter å holder trykket i sjenkel og dermed ikke lar han slippe ryggen i travet, kunne jeg faktisk sitte der, og jobbe han bare ennå bedre :D. Så wow, nå begynner jeg virkelig å få troa på at jeg noen gang skal klare å sitte nede på han i økningene etterhvert :).

Mot slutten av timen tok vi noen kontragaloppbuer. Først noen veldig små så større etterhvert. Her må jeg huske å puste og bare bli med, for som hun instruktøren sa, den hesten er jo så flyttbar at jeg trenger jo ikke å gjøre det vanskeligere enn det er med å hindre han i å bevege seg... :roll: vekt på galoppsiden, innvendig sjenkel til utvendig skulder, jevn og fin. Vi fikk faktisk masse skryt etterpå, helt annen hest enn hva hun så sist gang! (Næmmen, si du det? Vi var jo faktisk PÅ bakkenivå hele timen denne gangen, dette skulle bare mangle at det ikke var bedre, det kunne ikke ha gått noe særlig verre enn forrige gang :evil: ).

Profile  

PostPosted: Sun May 11, 2014 8:02 pm 
Ridelærer

Enda en søndagskveld på sofa i horisontal stilling! :P forrige helg var Pelle her og holdt kurs, og hesten gikk veldig bra. Vi "strammet" grepet og manken fikk strekt seg til nye lengder/høyder. Lettridd og fin hest. Den siste søndagstimen var et rent helvete og jeg tror det først var på fredag at magemusklene sluttet å sutret.. Uansett veldig veldig fornøyd:D.

På tirsdagen dro vi på fjelltur på Skalten. Det mente Dio var unødvendig tungt! Og for å ikke nevne skummelt, for sauer med bjeller DET er bare for farlig...

På torsdag vr han tydelig støl og vi tok ei rolig tøybøy økt, men fikk ikke mye fornuftig ut av det. I går kveld begynte det å funke igjen.

I dag har vi vært på Malintrening og vi trente økninger første timen. Hvordan bruke kortsiden og hjørnet til å "stramme strikken" med en lett men powerfull versade, for å så rette ut og "swushe" avgårde enten langs diagonalen eller langsiden. Jeg fikk beskjed om å sette beina litt lengre frem i økningene og virkelig la det stå til. Etterhvert gikk han klokkerent og virkelig brukte hele seg, vi fløy! :D

I galoppen var oppgaven å få frem hele spekteret i galoppen. Og at jeg skulle få lov til å bestemme litt.. Løsningen ble en lett shoulder fore og skritt-galoppoverganger med en gang han prøvde å slippe rygg/rumpe, og faktisk få han mer opp i formen. Vi har gjort våre førte stg i terre-a-terre.. Hadde jo sikkert en million overganger i løpet av en runde på firkantsport med dæven hva det gjorde for kvaliteten på galoppen hans :D.
Siste timen gikk litt i det samme bare med litt sidebevegelser, wow de sjenkelvikningene ble rett store. Lærte nytt "triks" for å få mer flyt og det funket, nemlig å legge litt mer vekt i utvendig stigbøyle men fortsatt sitte på innvendig sittebein.
I galoppen trente vi på skritt-galopp overganger fra travers på volte, har i hjemmelekse å få den galoppen mye mye mer satt og ikke la han få dra seg ut av rammen da særlig på høyre hånd. Heve høyre hånden litt lett hvis det ikke funket og for all del ikke dra bakover.. :roll: hun mente at kontragaloppen ikke ville bli helt bra før dette var på plass, men da kan jeg sikkert i gjengjeld gjøre "alt" :).

Kult, da har det vært tre helger på rad med fremgang og ny innput, da er det bare å trene som gal i tiden fremover :D

Profile  

PostPosted: Tue May 20, 2014 12:36 am 
Ridelærer

Gått litt nedover den siste uka, hesten har vært litt hard på hånda, men vi har bare ridd med trinsen også. Vi har meldt på stevne til helga, LB. Egentlig er enkelt program som det egentlig ikke skal være noe problem å gjennomføre for hesten, men klart hva som skjer under press blir jo spennende så se.. Vnskelighetene i programmet er vell å få travserpentinene til å bli riktig jevne og få roet han ned etter den økningen i galoppen, og få en rak midtlinje. Ellers så er det bare å få frem det gode i hesten :).

I dag trente jeg mye galopp. Få en jevn og rund galopp, der her har kontroll over om tempoet og steglengden. Her har jeg mye arbeid fremover for å si det sånn, men innemellom var han rett flott å sitte på :).

Profile  

PostPosted: Sun May 25, 2014 11:35 pm 
Ridelærer

Var skikkelig fornøyd med gampen i går, hele 61 % i LB, og han var rolig å fin. Fikk noen dumme feil underveis, men stort sett 7 ere på hele skritteprogrammet :D. Og 7 på gangarter, med kommentar at han har et flott og taktfast skritt (hvem skulle trodd at han som nærmest passet i skritt for 6 måneder siden får en sånn kommentar ;) ). Litt spendt i traven til tider, og dårlig betalt på økningene(men det visste jeg). Og godt betalt på overganger, stort sett 7ère på alle galoppfatninger, og holdtene :D. Han blir noe for dyp i galoppen til tider, og får desverre litt trekk på det, men det holder vi på å jobbe med så det blir neste gang.

I dag så var han muligens ennå finere på oppvarmingen, men desverre så gikk programmet litt mer skeisen. Kom opp midtlinjen, gjorde et flott, balansert holdt og fortsatte mot C, skulle til å svinge til venstre, og da kom vinden og tok med seg etpar tomme brusflasker, fra dommerbordet så de landet med klunk og smell på gulvet og lemmen(dommerboden var i en hestehenger), og da var det gjort.. kunne liksom ikke ha vært på et verre tidspkt tror jeg. Fikk aldri helt kontakten med han etter det, og særlig ikke oppe i den delen mot dommeren :P surt! :(. Men vi fikk faktisk karret oss opp i 56 % så det er ikke så himmla gærnt egentlig.

Stort sett veldig fornøyd med gampen, han taklet dagene på reise meget godt :D. Ser ut som han begynner å bli reisevant og kanskje voksen? :)

Profile  

PostPosted: Fri Jun 20, 2014 10:14 am 
Ridelærer

I tiden etter stevnet har det virkelig vært en travel periode, arbeidet fra morra til kveld og stupt i seng etter aldri under 12 arbeidstimer, så da er det ikke igjen mye tid til trening av egene gamper desverre. Men forrige helg tok jeg med begge hestene på Malin-trening igjen(også kombinert arbeidstur.. prøver å ta unna så mye som mulig før jeg reiser nedover til Trollspeilet :P ).

Og vi har jobbet med galoppen, mye.. helgas oppgave var å forbedre kontragaloppen, men først måtte vi få skikkelig kvalitet i hovedgaloppen, altså ikke la han grave seg så lang og lav, men måtte ta han opp i formen og aktivere mer i bakparten, og få opp magen på han(beitemagen har kommet i hurtigtempo i år). Også var det dette med å kunne regulere steg og tempo. Det har faktisk vært litt fremgang på akkurat det med å regulere steg og tempo, for nå kan jeg faktisk samle han litt opp i galoppen uten at vi ramler ned i trav, vell og merke hvis jeg greier å holde han oppe forran.

Jobbet han på volter i vanlig galopp men med utoverbøy og innoverbøy, svak travers og øke og minke volta, før vi kunne ri kontra på storvolta og deretter fulle serpentinbuer over hele ridehallen. Cluet ser ut til å være å holde tempoet nede og hodet oppe rett og slett.

Bare så det ikke misforstås, med hode oppe mener jeg; Dio har en tendens til å gå en smule bak lodd og slippe i manken/lenden når det blir tungt, og "henger seg ned i mellom skuldrene", og dermed blir han enten tung i hånden eller så har du ikke noe vekt i hånden. "Opp med hodet" er mitt mentalbilde for å få nesen hans forran lodd og halsen i en sånn posisjon at han kan lette seg opp og ut av skuldrene sine og greie å lette opp forran i stedet for å grave seg ned :) Det gjør jeg med å flytte sjenkel litt lengre tilbake(bøye i kneet) og sette halen mellom beina, samt hvis jeg trenger "sterkere" hjelpemiddler, en liten oppoverbevegelse i tøylen-ettergift-fyllopptøylen.

Malin ridde han litt den ene timen og det var morsomt å se hvordan han bevegde seg under henne. Fikk skyt for kul hest(smelter selvfølgelig et rytterhjerte ;) ) følsom og fin. Satte meg oppå etterpå igjen og fikk kjenne hvor slappe mine ytterskjenkler egentlig er. Rart å kjenne hvor mellom sjenklene han ble etterpå, men kult, da har vi nye ting å trene på... sintesjenkel.. altså hesten får ikke gå imot sjenkelen uansett side, og jeg ser sammenhengen mellom den følelsen og når setet/vekta vandrer til steder den ikke skal være. :roll:

Etter noen dager i frimodus satte jeg meg oppå igjen i går. Og det var morsomt, galoppen var der fortsatt og jeg trengte nesten ikke å korrigere i tøyla, nok å legge på sjenkel. Og vi ridde overganger, skritt-galopp-skritt- holdt- rygg- galopp, langs sporet og på volter. Jauda, hesten funker den ;) Følte jeg fikk en helt ny sits i går også, kaller den medsitsen, fikk liksom sitte i ro oppå der, ikke noe hardt eller mot- bare med- uanstrengt og lett.
Hmm.. det som var interessant var at jeg skulle ri ei hoppe til ei venninne for første gang etterpå, og jeg trengte ikke "krangle" meg til noe, hun bare funket mer og mer gradvis. Vanligvis når jeg setter meg oppå sånn så får vi minst etpar runder med spent hest og kanksje litt hopp og sprett. Det er første gangen har skjedd tror jeg, satt ikke oppå der i mange minuttene, men hun kjente uanset stor forskjell sa hun..

Profile  

PostPosted: Mon Jul 21, 2014 8:30 am 
Ridelærer

Liten oppdatering herfra. Ingen Trollspeilet tur på meg da bilen takket for seg noen dager før avreise, så jeg avlyste ferien og jobber fullt opp for p skrape sammen nok kr til ny bil. Dette er vell første fridagen min på tre uker, eller fri og fri fru blom, har nå fire hester, pluss mine egne som skal ha trimmen sin, så helt fri har jeg ikke. Uansett, Dio er vell den hesten som får mest oppmerksomhet og han er i stadig endring. Voksen og tryggere på seg selv. Den siste tiden har vi ridd endel tur, også uten at noen er med oss, og det går kjempegodt. Rolig og fin. I går dro vi de tre lipizzanerene på den flotte beachen vår og der regelrett herjet vi, galopperte både på i vannet og på stranda, ikke noe tegn til tull eller annet fanteri, deilig, kan bare slappe av og kose seg :).

Vi jobber mye "kjedelig" for tiden. Bøy og tøy i alle gangarter. Og galoppen kommer seg veldig. Blir mer satt, selv om jeg gjerne kunne tenkt meg litt mer, men forhåpentligvis vil det komme etterhvert. Kontragaloppen har kommet seg, kan av og til få til rimelig jevne serpentiner, og vi har prøvd oss på de første forsøkene på galoppbyttene. Her møter vi selvfølgelig på de gammle problemene med at han ikke er godt nok over ryggen til tider og at han graver seg litt ned.

Vi jobber også endel med traveren, få dem lette og jevne, for her blir han litt trykkete, men det kommer seg. Også har vi det problemet at han kommer bak sjenkel til tider, og blir nærmest litt for seig, aldri trodd at jeg ville komme på å ønske meg mer sprut i Dio...

Profile  

PostPosted: Sun Aug 03, 2014 9:57 am 
Ridelærer

All denne "på skrå"-gåingen begynner å betale seg syns jeg. Førkvelden jobbet vi med galoppfattningen langs sporet og overganger med traver-rettstillt. Han er mer fleksibel i kroppen. Det gjør at han også har fått et litt større spekter i gangartene sine, flere tempo og mer variasjon i steglengdene. Kult! Gleder meg til å begynne å sikte inn môt LA- klassene med han nå i høst/vinter :D tenk at gærningen min snart har blitt voksen hest :)

Profile  

PostPosted: Sun Aug 10, 2014 11:55 pm 
Ridelærer

I dag jobbet vi mye med å få frem det gode runde travet som er mulig å sitte på. Og han var virkelig flink. Litt imot tøylen innemellom men mye min feil hvis jeg blir noe hard i hånda feks. Mot slutten tenkte jeg å jobbe med kontragaloppen, eeeh, hva skjedde der? Funket jo. Serpentinbue var jo ikke noe problem overhode! :D. Begynte å ri igjennom det jeg husket av det ene MB programmet.. Og joda, det blir dette. Prøvde oss litt på bytter, men det ble hakket for mye syns Dio, men fikk til et da ;).

Profile  

New topic Reply to topic   [ 218 posts ]  Go to page Previous  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Next