Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 218 posts ]  Go to page Previous  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Next
Author Message
 Post subject: Re: DIO
PostPosted: Mon Aug 18, 2014 8:52 am 
Ridelærer

Slåtten er ferdig og jordene er tørre, så jeg og Dio benyttet sjansen til å ta oss en økt mellom rundballene. Du dæven for et steg det ble i han, og vi brukte rundballene og det noe ujevne terrenget for det det var verdt. Jeg trente på å holde meg rett i overkroppen til tross for at adrenalinpumpa fikk en tendens til å hoste litt. Men ikke engang i nærheten av det den tidligere har brukt å gjøre. Jeg kunne faktisk sitte der å slapp av, holde meg rett og følge med han i trav. Resultatet er å våkne opp med stølhet fra puppene og ned, det er lenge siden sist ;). Galopp i slalom mellom rundballene, sidebevegelser ja, i grunn det meste, kjempemorsomt. Måtte tilslutt bare gi oss, for svetten rant av oss begge. Juhuuu, arti arti! :D

Profile  

PostPosted: Thu Sep 04, 2014 7:51 am 
Ridelærer

På trening med Malin i helga, og Dio var kjempefin å ri. Vi jobbet med å få han ennå litt mykere i hånda, jevnere kontakt. Jobbet med versadene og få de slik de vil ha dem i konkurranser, samtidig som han var løs og ledig sånn at steget hans kommer frem. Etterhvert også traverene på diagonalen, få dem taktfaste og fine, lede litt med skulder.
Jeg fikk pes på 10 m volter, for at jeg er for sløv med særlig høyre volter og utvendig sjenkel her, ble drllet på volter langs midtlinjen, annenhver til høyre og venstre og det å treffe midtlinjen hver gang. Etterhvert når de ble akseptable, ble oppgaven å gjøre to galoppfattninger på samme midtlinjen, en til høyre og en til venstre, meningen var å holde hesten noenlunde rett i kroppen.
Kjempefornøyd med gampen, kjentes så lett og lekent ut det vi fikk til :)

I går kveld salte vi opp rimelig sent for en økt, og Arjan underviste, dvs passa på at jeg satt sånn noenlunde ok. Jobbet først med skrittet og få det balanser, ikke dunke beina i bakken, i travet rund og god, samtidig som jeg satt meg magemusklene på og hodet hevet. Når jeg greier å slappe av i nakkemusklene, og rette ut nakken, så er det utrolig hvor mye det hjelper på hoftebevegelsen. Endelig var hofta med hesten uten at det kjentes at jeg måtte bruke muskelkraft liksom, hesten drev hofta rundt på en måte, plutselig fløt liksom hesten over bakken på en ny måte og selv med rimelig friskt trav var det absolutt ikke vanskelig å sitte, nei faktisk veldig veldig enkelt. Galoppen likedan, jeg fikk beskjed om å heve hånda litt, for jeg senker den visst ned i fanget, først så strittet Dio litt i mot, før han falt i ro med en rundt flott hals og mye tendens til oppoverbakke i galoppsprangene, iallefall mye mer enn normalt, wow! :D

Ble stående lenge inne i stallen etter treningøkten og beundre de to gutta mine. Da legger jeg merke til hvor mye halsen til Dio har forandret seg, han begynner jo å få sånn orntlig fin overlinje og fyller seg ut både forran og bak manken, i motsetning til David som er noe pistrete og "nybegynner" fasong.. Rart å tenke på at nå er det Dio som er den voksne og erfarne av dem, lille gale ville Dio liksom. Kjenner at jeg blir litt stolt oppi dette her, er noen timer som ligger bak den flotte hesten han har blitt, det har ikke kommet gratis, men du verden hvor jeg har lært, og forhåpentligvis kommer til å lære :D

Profile  

PostPosted: Thu Sep 04, 2014 11:18 pm 
Squire

Du har all grunn til å være stolt over ditt arbeid med Dio. Kjempebra! :-)

Profile  

PostPosted: Sun Sep 07, 2014 7:51 pm 
Ridelærer

Pelletrening i helga og jeg ligger igjen som et slakt. Veldig fornøyd med hesten han har jobba godt. Har jobbet litt med å forfinet kontakten, og få m med den siste greia i manken. Han har gått veldig jevnt og stabilt egentlig. I dag brøt vi oss løs på galoppbyttene. Ridde volte, bøyde godt innover og samla opp, ridde inn på en slags vending igjennom volta, og bytta der. Jeg spenner meg litt fast i byttet, men jeg tror jeg skjønner greia :)

Nå er både jeg og Dio bare helt ferdig, så sliten at det er vondt å ligge i ro :p

Profile  

PostPosted: Sat Oct 04, 2014 12:30 am 
Ridelærer

Hadde med Dio på Malintening sist søndag. Jeg ble spurt om hva jeg ville Jobbe med, og jeg tenkte med en gang på kontrabuer. Etter noen relativt jevne fine buer på begge hender, (og vi fikk skryt av fremgangen ;) ), skulle vi jobbe mer med kvaliteten i galoppen og hvordan få mer definerte forskjeller i gangarten.

Vi startet i galopp, og ned langsiden skulle jeg starte i arbeidsgalopp- samle opp til samlet galopp i tre-fire steg -ri frem i arbeidsgalopp- samlet galopp i tre-fire steg- arbeidsgalopp. Gikk ikke mange rundene før hesten ble enorm forran og bare så deilig myk å ri og så PÅ liksom.
For å ikke pumpe hesten helt, fikk han en liten skrittepause før vi begynte å jobbe med traven. Samme øvelse der, trav-rygg-piaffe-trav. Jeg smiler av bare tanken. For det som skjedde er noe av det råeste jeg har vært borti, og jeg får frysninger. Det jeg må passe på her er at hesten er helt rak i nakken og at han ikke blir for lav forran evt knekker i nakken(mange måter for en "stakkars" hest å snike seg unna på, Dio har et stort repertoar).

Etter treningen dro vi inn til C, for å få skodd David og jeg tok en time på mandag. Og da fikk jeg kjørt meg på bittkontakt- eller skal vi si "nåerdetfanderdegmegpåtideåslutteådraidetøylene". Gikk en hel time å ridde skritt-holdt-rygg-skritt overganger uten å dra i tøylene og få hesten til å strekke seg til kontakten(fylle opp i tøylen) også i ryggingen. Herremin, så frustrerende, tenk at det kan være såååå vanskelig å ikke føre den hånda bakover :p.

Resten av denne uka har gått med på å øve inn de nye "triksene" og har gått sånn helt ok, noe bra og mye knøling :p

Profile  

PostPosted: Tue Oct 14, 2014 8:12 pm 
Ridelærer

Trening med Hanne i helgen, og har hatt to kjempenyttige hoftetimer for min del og "putteDionedidethullet"-time. Jeg vet ikke om det var så mye nytt egentlig, men følte at jeg fikk satt på plass endel ting, fikk en mer helhetliggreie.

Jobbet mye på volte, og særlig siste time på søndag fikk jeg noen aha-opplevelser. Det med at han har slått seg løs i overgangene har irritert meg og jeg har ikke helt funnet en løsning på det, unntatt å sette hardt mot hardt. Jeg måtte begynne med et bakbein først, da rygget jeg først så gikk frem, for å så gjøre overganger mellom sideførende og rettfrem, bruke bøyen i bakbeina til å også få bæringen på plass når jeg ridde fremover, da kunne jeg såvidt sitte på han når vi økte steget også. Altså, det var endel biter som kom på plass her, men jeg syns rett og slett det blir for vanskelig å forklare med ord, så dette får greie seg. Uansett etterhvert fikk vi en super galopp, og jeg kunne ri med bakparten på innsiden-rette ut og så bakparten inn igjen uten at hesten slo seg helt løs. Superfornøyd med det :)

Treningsøkta i dag gikk veldig bra. Galoppen var fortsatt super, og vi fikk endel rene galoppbytter :D johooo!

Profile  

PostPosted: Wed Oct 15, 2014 10:22 pm 

Litt morro, for det der med overgangene er største problem her i gården om dagen. Hardt mot hardt er jo spesielt lite funksjonelt, men det er vaanskelig noen ganger altså. Og det blir irriterende etterhvert. Har hvertfall tro på at holdt/rygging/(prøve-å-starte-med-bakbein)/opp igjen er en god oppskrift. Funka det for deg så kanskje det funker for meg og! :)

Profile  

PostPosted: Mon Oct 20, 2014 9:19 am 
Ridelærer

Man må nå bare stå på og prøve ;)

Siste uka har jeg jobbet endel så litt lite tid til egengamping, men på torsdagen dro vi inni fjorden til C for buisness og trening. Torsdagskvelden tok jeg han med ned i rundpaddocken for å ri der, da ridebanen var opptatt. Han var litt daff til å starte med, og litt stiv i rompa si, og innmari lite frem. Vi ble satt til å gjøre overganger og etterhver åttetall på løse tøyler i trav. Etterhvert som han løsnet opp og ble mer og mer ivrig tok vi det samme i galopp. Han ble så kjekk og følsom/oppmerksom at vi ga oss etter ca 30 min.

På fredagsmorgenen tok vi en runde nede på banen. Det kjentes ennå bedre ut enn det gjorde inne i rundpaddocken, og vi jobbet mye med å få han ennå bedre forran sjenkel, og etterhvert øket og samlet han steget bare ved hjelp av setet, tar jeg i tøylen kaster han bare på hodet :p. Fikk til noen få bytter uten å kaste han inn i dem, johoo! :)

I går gikk han bare dritgodt. Gikk igjennom seg på alle måter, energisk men avslappet. I går koste vi oss mens vi trente rett og slett(iallefall jeg ;) ). Overganger, økninger og samlinger uten å "måtte" ta i tøylen, manken opp stort sett hele tiden. Kan ikke huske han så i oppoverbakke i galoppen, og vi ridde serpentinbue så det sang etter, jevne fine avslappede buer langs langsidene :D. Var også fornøyd med sitsen min i går, satt rett og slett oppå bakbeina på han, friere i underkroppen. kjente egentlig bare vekta av beina mine i stibøylene, og de satt som spikra, og på sitteknokene. Stramming av overlinja mi= større runden oppoverbakke steg på hesten, jeezzez det var morsomt. Ble egentlig en relativt kort men intens økt før vi ga oss og han fikk den velfortjente eplebiten sin :)

Ser ut som to-tre treningsøkter i uka, samt utegang hele døgnet er ei bra oppskrift for denne gampeluren, det har vi nå gjort over en lengre periode og han har til stadi fremgang.

Tok høvene hans i går og det er ikke mye skjevheter å se lengre, bakbeina er så og si selvtrimmende, frembeina har en bitteliten sleng på innsiden, noe som sier meg at han har ennå mer å gå på i skulderbevegelsene sine :D

Profile  

PostPosted: Mon Oct 27, 2014 11:31 pm 
Ridelærer

Hatt en kjempeøkt med kjekken min i dag til tross for et noe vått vær. Har tenkt å starte stevne med han når november, så jeg sjekket programformen. Og jeg er overrasket over hvor mye bra det er innemellom. Husker ikke helt programmet selv, men momentene var der sånn noenlunde. Tror kanskje gampen min er klar for LA jeg :D. Serpentinbuene er der, bakdelsvendingene, skrittet, ryggingen og sjenkelvikningene var mye bra. Økningene er ikke helt der ennå, der er det bare å sitte å vente til det går over :p og bruke tiden frem til stevnet å øve på å få det andre "perfekt", så får økningene komme når de kommer rett og slett :)

Vi har en stk gressvom å få under kontroll, for han er litt i det tyngste laget. Behandling fikk han også i dag, han er i grunna rimelig myk og fin, ingen store ting, jobbet litt med skuldrene og nederst i nakken :)

Profile  

PostPosted: Tue Oct 28, 2014 9:08 pm 
Ridelærer

Skikkelig drittvær i dag så vi fant frem hestehengeren og dro opp til klubbhallen. Det er en helt annen hest nå enn bare for et år siden. Rett på hengeren med største selvfølgelighet. Kommer inn i hallen, kikker seg litt rundt og når jeg begynner å ri er han bare helt kul. Jobber roligog avspent. Jobbet litt med traverene på diagonalen først i skritt for å få den "riktige" vinkelen. Jobbet i dag også med noen av momentene i LA. Få taktfaste bakdelsvendinger, og sentrere dem litt mer, og glidende overganger forran og etter vendingen. Kvikke opp overgangen frem i trav fra ryggingen, og begynne å sikte oss inn på bokstavene. Jobbet litt med å få mykere galopp-trav-ny galopp på diagonalen, og til tider var det faktisk ikke helt håpløst :). Jobbet også med å få til noen fornuftige økninger i galopp. Ser at det er vanskelig for han å holde oppe trøkket i en hel full diagonal ennå, men det får vi bare ta som det kommer. De økningene han viser nå er vell i grunna noe av det nye som plutselig har blitt mye bedre, uten at jeg egentlig har gjort noe for det.

Serpentinbuene er ikke noe problem lengre, han har lett for kontra nå, så her må jeg bare plassere han mer nøyaktig(husk vinkelrett på midtlinjen) og ikke jukse meg igjennom, for det trenger jeg egentig ikke :).

Rolig og fin supergamp i dag rett og slett. Og som belønning fikk han slippe løs i ridehallen sammen med treningsvenninna, Wahila, rulle seg og jogge litt rundt er visst en helt ok belønning mente han :)

Profile  

PostPosted: Sun Nov 02, 2014 5:19 pm 
Ridelærer

Var ennå en tur oppi ridehallen på tirsdag, som også bare var helt kul. Ridde igjennom LA programmet der inne var heller ikke noe problem. Fin og rolig hest.

Han har fått noen fridager med jeg har vært ute å reist. Og på lørdag dro jeg og Fortuna/Zenra på Malintrening. Vi skulle ha to økter.
1 økta trente vi på elementene i LA programmet. Begynte med midlinja i galopp. Her må jeg være mer nøyaktig i selve innridningen, og vi fant ut at å komme inn i venstre galopp antageligvis viser han best frem. I høyre galoppen lur han ikke utvendigsjenkel så godt og jeg "må" ta han i tøylen for å få han inn på midtlinjen, og da går han selvfølgelig rett opp med hodet, så her har vi et forbedringspotensial. Selve holdet er ok, men jeg kan godt øve på å forberede meg litt tidligere sånn at han ikke går litt imot eller graver seg ned forran. Overgangene frem i trav var kvikke og myke hele veien i går. I bakdelsvending må jeg passe på at han ikke blir for lav forran, da flytter han ikke frembeina like lett og står oftere over et steg, og dermed slår imot bittet. Samme i ryggingen, her kan jeg gjerne gå litt bredere med hendene, for da slår han ikke imot sånn som det av og til gjør hvis jeg er for smal i håndbæringen. I sjenkelvikningene må jeg trene på at han kommer litt kvikke i gang, men når han først er i gang går han fint og taktfast, også må jeg bli mer nøyaktig på 10m voltene mine, teit å få trekk på noe som egentlig er "enkelt".

I galoppen ridde vi først halve slakke serpentinbuer før vi ridde fulle. Og jeezez det er trangt å få til alle tre buene i en 20x40 ridehall, men det gikk nå på et vis. For å gjøre det enklere for hesten å ta mindre buer fikk vi beskjed og å gjøre overganger mellom skritt og galopp på travervolter. Hihihi, skal si at den hesten kan sette seg og løfte opp forparten, kjempemorsomt :D

2 time: vi fortsetter med traver-versadeoverganger på volta først i skritt så i trav. Det var tydeligvis for mye syns Dio og nekta å trave, og foreslo piaff-levad overganger for å så bare marsjere i motsatt retning som et bedre alternativ.. :roll:
Fikk etterhvert lirka det til og da gikk han kjempegodt. Så begynte vi å jobbe med arbeidspiruetter, og du verden den hesten kan sette seg, wiihiii, for noen krefter, og så morsomt :D
Etterpå skulle jeg ta han ut på sporet og gjøre overganger mellom arbeidstrav og øket trav, du store verden altså, har aldri noengang på noen hest eller i min fantasi tenkt at det å ri øket trav kan være så lett! Vi bare fløt og hesten langet seg ut når jeg la sjenklene frempå, og korta seg ned når jeg la sjenklene bakover. Jeg fikk ikke lov å toutche tøylene i samlingen, og fikk demonstrert hvorfor, da hun ba meg om å faktisk ta i tøylene bare for å vise forskjellen. Jeg vet at jeg før har fått beskjed om å legge sjenklene bakover i økningene og ri igjennom hofta, men har ikke fått det til og dermed bare spendt meg. Når jeg gjør et sånn som beskrevet over- altså flytter sjenklene en ørliten grad fremover, holder hånda i ro så flyter hesten avgårde og det er hesten som flytter hofta min mykt i stedet for at jeg prøver aktivt å løsne. Helt gåen i hoftene etterpå, og fremsiden av lår og legg helt kake/slarkete på en måte. Og ikke minst i hodet, det var helt ferdig etterpå. Helt på slutten kunne jeg gjøre noenlunde myke overganger mellom øket trav og samlet trav x2 på langsiden. Litt mer spendt i overgangen til samlet fordi jeg blir for sterk og såååå lyst til å virke en anels bakover med hånda.

Nå føle jeg at jeg virkelig har kommet over en kjempebaug! :D. Kanskje den største kneika i min rytterkarriere ever! Fy fader jeg er så fornøyd, gampen er så fin, og jeg er i sånn skikkelig hallelujastemmning akkurat nå. Vet at vi har mye mer å gå på, men jeg tillater meg selv å nyte disse øyeblikkene :)

Profile  

PostPosted: Thu Nov 06, 2014 6:35 pm 
Ridelærer

Kroppen er i overkant sliten, derfor har det blitt to rolige økter denne uka, litt trav og galopp i dag, men ellers tøy og bøy i skritt. Men var litt kult å kjenne at galopptraveren lang gjerdet var der plutselig. Og vi kunne ri ut og inn av traver uten så mye om og men :)

Profile  

PostPosted: Sun Nov 23, 2014 10:11 pm 
Ridelærer

Treg å oppdatere her. Var på trening forrige helg, og det gikk veldig bra egnentlig. Denne uka har vi kranglet litt. Har begynt å trene mot stevne neste helg, LA:1. Øvelsene er jo egentlig ikke et problem, men å få flyt i programmet og holde hodet kaldt....

Midlinja og holdtet går greit, han har fine holdt. Økningene kunne det sikker vært mer av, men satser jeg mer går han så lett over i galopp at det får bare være med litt. Sjenkelvikningene flyter godt, får han parallell og han flytter seg lett. Holdt og ryggingen må jeg bare roe ned og ta rolig får vi heller få litt trekk på at det går tregt. Voltene går helt greit, må bare få de på rikig sted. Skrittet er ok, mellomskrittet er firtaktig og godt, det øka er litt mer uregelmessig. Bakdelsvendingene til venstre går greit, til høyre har han en tendens til å stå over et steg eller slå seg opp. Galoppfattningen må jeg bare forberede godt, sånn at vi får best mulig utgangspunkt for serpentinene. Kontrabuen i høyre galopp må jeg bare balansere meg opp og bare håpe på at han går bra. Første buen må gjøres litt mindre sånn at jeg får plass til den siste. Tenke tilbake og samle opp før jeg begynner på diagonalen, der vi skal ha overgang til trav i fem meter før ny galopp. Nå har Dio begynt å skjønne dette og bryter gjerne før jeg sier og/eller fatter ny før han får beskjed :p. Også her må jeg huske å ri den første buen en smule mindre, sånn at jeg kommer opp på riktig sted til slutt. Tilbake og samle opp når jeg kommer på sporet for å så ri ut øka galoppen, og tilbake og få jevn bue opp midtlinjen. Her må bare utvendigsjenkel jobbe for at vi ikke skal skjene for langt til høyre for midtlinjen. Dio har også skjønt hvor han skal ta holdtet henne, så de neste dagene må jeg jobbe med at det er jeg som faktisk får stoppe han :p

Nei, vi har en uke igjen, så vi ligger egentlig ganske godt i rute ;)

Profile  

PostPosted: Sun Nov 30, 2014 11:08 pm 
Ridelærer

Trening med Malin i går, to timer med programtrening. Utrolig nyttig, lærte masse "triks". Så fikk jeg virkelig gå igjennom på galopp-holdt-galopp overgangene. For Malin var ikke fornøyd med måten han gjorde det på. Så jeg fikk ta tøylene i en hånd og bruke pisken på skuldra hvis han gikk imot hånda i overgangen. Så overgangen ble omtrent sånn: stramme seg opp, sjenkel på, litt opp med hånda. Om ikke stopp eller at han gikk i mot hånda -en snert med pisken på skuldra. Å fytti, effektivt, begynte å stoppe med bakbeina hver gang og for noen overganger frem igjen i galopp, kjempemorsomt. Hører med i i historien at i dag fikk vi 8 på galoppfatning ;)

I dag var det stevne og jeg jeg er kjempefornøyd med hesten. Han gikk som ei klokke. Særlig galoppprogrammet var bare helt kult. Serpentinene fikk vi 7 på så ikke så værst. Men resten av dommerprotokollen kjenner jeg meg ikke igjen i og lurte et øyeblikk på om jeg og dommeren i det hele tatt har vært på samme stevne. Blant annet 5 på sjenkelvikninger, og jeg har sett dem igjen på videoen, kan ikke skjønne hvorfor det ikke er belønnet med mer en 5. Dio flytter seg lett, på riktig sted, parallell med veggen. Får hele veien kommentar på at han er åpen i formen. Skjønner ikke, er det fordi han ikke går å knekker i nakken sånn som de andre? Han går stort sett stabilt til tøylen med ettergift i ØVerste nakkevirvel, sånn som beskrevet i reglementet, og får trekk hele forbanna veien, og 5 under allment inntrykk, ang lydighet, letthet, aksept av bittet.. Så tenker jeg, er dette noe vits? Skal jeg bare sage han ned og bak lodd på neste stevne?

Oki 58 % i LA er ikke direkte dårlig, iallefall ikke på debyen, jeg vet det, men det er at de med masse tekniske feil, uparalelle holdt, hester på forparten med knekk i nakken og flaksene bein, de får så mye mye mer betalt. Vi vet jo at det sånn, men irriterende alikevell. Men siden det er veldig lite å gjøre med det, så får man vell bare fortsette med dt man gjør. Kanskje om 10 år så har trenden snudd, det ser jo sånn ut på tendensene i verdenstoppen, så kanskje kommer det til lille Norge etterhvert også :). Jeg gir ikke opp, for som ei klok dame sa; det er ikke hesten som går i feil form, det er du som rir i feil klasse. I de høyere klassene skal de gå i høy form, må bare få på plass noe skikkelige bytter og sånt først ;) .

Profile  

PostPosted: Fri Jan 02, 2015 1:16 am 
Ridelærer

Litt latee periode for meg og hesten etter stevnet, pluss at rideføret har vært litt så som så. Men nå har vi startet på'n igjen, nytt år og ny start, eller er en ny fortsettelse riktigere å si? ;)

Har hatt noen småøkter med tøy og bøy i jula på snø/isføre men nå er ridebanen i super stand og jeg begynner å bli tent på å begynne å trene skikkelig igjen. Så på med utstyret og ut å trene, tydelig at hesten var tent til å trene også. Kan ikke huske at han noengang har vært så igjennom seg i kroppen mens jeg har ridd, kanskje fått litt smaken etter at Pelle har ridd han, men ikke sånn som nå. Jeg tror jeg har kommet til kapittet med bydning ;).
Tok meg god tid til å varme han opp og ridde overganger mellom travers og renvers på voltene og det uten å dra i tøylene men "stappet han nedi hullet", og de gangene han lente seg på tøylene var jeg supernøye med å aktivere bak og noen få ganger med pisken mot skuldra, lurte en gang på om hesten hadde tenkt å omkomme av all prustingen :). Piaffen begynner å komme seg, egentlig uten at jeg har trent noe særlig på det, han virker bare så mye sterkere og sammenhengende enn tidligere.
Det største høydepunktet i dag var nok uansett samla galoppen, og det å kunne ri inn og ut av den, jeezez så kult! Vi var begge rimelig varme da vi var ferdige, ikke så værst start på det nye året dette her :D

Profile  

New topic Reply to topic   [ 218 posts ]  Go to page Previous  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Next