Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 201 posts ]  Go to page Previous  1 ... 10, 11, 12, 13, 14
Author Message
 Post subject: Re: Monika
PostPosted: Tue Apr 12, 2016 7:32 am 
Ridelærer

Nå er det skikkelig morsomt å ri, Davidoff fungerer så godt som aldri før, vi var på trening med M i helga og jeg kjente og hun så stor forskjell. Nå tør han å komme frem til kontakten, og vi får oftere og oftere kontakt med manken.

Vi skal ut i LB nå i april, og forhåpentligvis LA i juni, selv om det siste er et noe hårete mål! Men vi har blitt spurt om å bli med på KM laget og da må vi kvalifiseres :)

Har masse tanker som surrer i hodet i dag. Har vært på workshop med norges beste kvinnelige crossfitathlet og en av hennes trenere nå i helga, og selv om jeg ikke er i helt superform(er sliten for tiden) så var det så mye nyttig som kom frem der.
Hele lørdagen gikk med til løfteteknikk, cleans og thrusters, og tildels løfte tungt, og jeg fikk virkelig kjørt kjernemusklene og øvd på stabiliteten i kroppen og hvor mye det har å si på hvor tungt man kan løfte, og hvor sterk man kan være bare posisjonene blir riktig.
Søndagen var det fokus på mer mobilitetsting, og henging, cipping, butterfly og toes-to-bar teknikker, og det å virkelig svinge igjennom skuldrene. Og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg har ALDRI vært så støl i skuldrene og brystkassa noen gang!!! Dagen i går var helt forferdelig, beina har liksom overlevd helga på et vis, men når jeg ikke greier å ri nedsittende trav fordi jeg ikke greier å få albuene inntil siden og rette meg opp fordi magen og ryggmusklene ikke greier å ta i på noen side av kroppen, ble liksom bare hengende mellom stølhetene. Lettridningen gikk sånn akkurat da, jeg greier fint å reise meg opp, men ned igjen... eeehhh, det er litt sånn- til dette punktet.....- også falle ned i salen. Ble mye skrittearbeid på hestene i går for å si det sånn :P

Men det som er kult oppi det hele er hvor mye mer kontroll over kroppen min jeg har fått de siste månedene, jeg kunne helt fint stå på hendene, helt inntil veggen(altså nærmest loddrett) og ute på gulvet med litt hjelp fra gode hjelpere på vei opp. Det har jeg hverken tørt eller greid før! Nå var det morsomt og ikke bare skummelt :D

Hun dama som holdt kurset var virkelig motiverende å høre på, hun fortalte litt om hvordan hun mentalt forberede seg til de store konkurransene, og hvordan hun taklet nedturende, her var det mye å hente, og noen av de eksemplene hennes var bare helt ville, f eks hvordan man midt i en økt kunne "restituere" seg bare ved å snu om på tankene. Ok jeg skjønner at dette er en topp athlet og at jeg nok aldri kommer inn i den kategorien, men du verden så mye man kan lære om det å takle motgang, medgang og livet generellt.

Hun treneren som vi hadde mest med å gjøre på lørdagen var bare helt rå på å drille teknikk. Her var det presisjon og det å kjenne kroppen sin så godt at alle løft ble nøyaktige og kontrollerte. Når vi først skulle begynne med vekter var jo kroppen allerede fått bevegelsene inn med t-skje(joda, "noen" timer til med øving skal nok til). Plutselig ble det å løfte gøy, noe jeg egentlig har syns har vært helt pyton(med unntak av markløft, fordi det har jeg fått til sånn noenlunde) og derfor unngått så godt jeg kunne, nå fikk jeg lyst til å lære og gjøre mer :D

Og hva har dette å gjøre med ridningen? Jeg vil si alt, bedre kroppskontroll, vite hvor begrensningene og ikke minst styrkene dine er :D

Profile  

PostPosted: Sun May 08, 2016 9:02 pm 
Ridelærer

Tiden går så fort at jeg knapt rekker noesomhelst. Tiden har gått med på å trene og jobbe. Vi har ridd litt for både M og AC, og hatt kjempeutbytte av begge frem mot stevnet.

Dette er det første D-stevnet vårt og vi startet LC og LB begge dagene. Var i grunn mest nervøs for oppvarmingen og "skvettingen" hans. Det gikk HELT fint!! var jo ikke noe stress rett og slett :D

Litt spent pga høytalere og dommerbod bestående av hestehenger med folk ble han, men ikke slik at han ble umulig på noe måte. Første LC gikk ganske bra, litt ustabil og vi gjorde litt småfeil over det hele resultatet ble 64 %. LB første dagen- ramlet vi ut av railen, og jeg fikk ei lekse i utvendig hjelpere... :roll: . Søndagens LC resulterte i 68,noe% mens LB- i 59,noe inkl feilridning og 3 bukk.
Jeg var kjempefornøyd med gampen! Han gjorde virkelig jobben sin og vel så det. Og det beste er at dommeren dømmte strengt med skikkelige konstruktive men kanskje ikke så overraskende kommentarer som vi skal jobbe videre på. Mye rette linjer som vi skal bli mye bedre på, og det visste jeg jo før jeg startet, neste runde er i juni, da skal vi være ennå bedre forberedt og nøyaktige på rideveiene våre :D

I helga har Hanne og Pelle vært her og holdt kurs og som vanlig har jeg fått masse å tenke på. Jeg er ganske sliten for tiden, og fått noe problemer med skuldrene og brystryggen så ikke fikk jeg puste skikkelig og ikke fikk jeg rettet meg skikkelgi opp, det har tatt på både humør og energinivå. Fikk en time på fredag, da kortet Pelle bare opp tøylene på han og han gikk sitt beste så langt. Lørdag var jeg bare sliten og hadde ikke ork til noe som helst, men Pelle var snill og ridde igjennom for meg, og han fikk frem ting som jeg ikke visste hesten min hadde, han var RÅ!! Søndag har vi brukt timene på å få han igjennom i manken/skuldrene og jeg har faktisk endelig fått til å ha sjenkel inntil samtidig som hoftene mine kunne bevege seg, det var dritvanskelig for hendene driver å ødelegge for meg hele tiden, og blir jeg litt spendt et eller annet sted ramler alt fra hverandre :P Men dette skal jeg trene masse på fremover, for dette skal være på plass før neste runde i juni! Dette skal jeg få til :) Nå har jeg masse hest å ri på så her skal det rett og slett trenes! :D

Profile  

PostPosted: Mon May 23, 2016 11:21 pm 
Ridelærer

Siste trening med Trollspeilet var en liten vekker, jeg er nok mye slitnere enn jeg trodde. Forrige uke sa det bare helt stopp og jeg syns skikkelig synd på meg selv. Dumme kroppen som stopper meg i å gjøre det jeg vil. Men når jeg begynner å tenke etter så er jo ikke det helt sant. Gassen har vært på bånnpinne siden jul, med lite/ingen hvile, og kroppen har sagt i fra at den ikke er fornøyd med å aldri bli helt bra etter en forkjølelse som kommer og går. Og dette har da utviklet seg til å bli lungebetennelse og hosting særlig på natta sånn at søvn har vært uaktuellt. Da må det gå som det går da. Tankene svirrer og hjernen jobber overtid og konsentrasjon og alt har gått til dundas. Realiteten gikk opp for meg da jeg "bare" hadde jobbet 12 timer en dag og tenkte at "så kjekt det var med en så kort arbeidsdag, hva skal vi gjøre nå??... Oki, da må det begynne å skje noe, eller dvs jeg må begynne å si nei til ting og DET kjenner jeg er vanskelig, er jo så godt i drivet liksom. Og jeg går bare på rent adrenalin, og da kræsjer man, gjerne hardt og brutalt, så nå trykkes det kraftig på bremsen!

SÅ nå har jeg sagt fra meg all jobb denne uka(iallefall nesten) og bestemt meg for å få lov til å kjenne etter hva kroppen min vil og trenger akkurat nå. Og etter å ha gått sånn i 3 dager, bare sovet, spist, evt ridd den hesten jeg har hatt lyst til, sullet i hagen, strikket og hatt besøk av kjekke og likesinnede folk, har hodet begynt å fungert igjen, kroppen er ikke full i vonter og annen drit, skuldra verker ikke og hosten er borte. Og jeg har sover 12 timer hver natt/dag. Sikkert tilfeldig...
Endelig fant jeg igjen gnisten på ryggen på Davidoff :D Musikk på full guffe siden vi har fått en Boomblaster( som vi fikk beskjed om å blåse støvet av) av et fast stallmedlem, og rocka verre utpå her. Hoppet til og med hinder og hadde det gøy! :D

Jeg har bare glemt hvordan det var å være meg, og jeg har glemt hvordan det var å ha overskudd, og jeg har glemt at det er lov å ta seg fri. Og vettu, arbeidet forsvinner ikke om man tar seg noen fridager, det blir heller mer. Også jeg skal slutte å banke meg selv psykisk på at jeg ikke rekker til og er ubrukelig hvis jeg ikke greier å tilfredsstille "alles" behov! Jeg gjør faktisk ganske mye bra, og får til det meste hvis jeg vil :D

Heretter skal det innføres minst 1 FRIDAG hver uke!

Profile  

PostPosted: Thu May 26, 2016 9:18 am 
White Lady

...og på den syvende dag hvilte han.

Det var nok ikke tilfeldig at religionene innførte en hviledag i uka. Vi er flinke til å slite oss ut vi mennesker, når vi blir ivrige i jobben. Rart, men etter at vi skjerpet inn på arbeidstiden vår, og innførte hvile uansett om det mysser av folk som vil ha kontakt eller undervisning, så fikk vi både mer jobb og mer overskudd til de folkene vi har med å gjøre. Heia deg!

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Sun Jun 12, 2016 9:56 pm 
Ridelærer

:)
Hviledager er fantastiske :D Og nå som jeg har fått dyktig arbeidshjelp er det ennå bedre, nå kan jeg dra herfra uten å ha dårlig samvittighet og komme hjem til nymøkka utegang og forede hester, helt himmelsk :D

I helga har jeg og Davidoff vært på stevne og gjort nye erobringer :D Helgas mål var å få over 60 prosent i LB(siden vi fikk 59,8% sist). Fikk 62,..... og det holdt til en andre og en tredje plass, meget fornøyd med det. Og gampen har vært eksemplarisk hele helga, noe bedre hest kunne jeg ikke ha ønsket meg :D

Han var så superfin å ri på oppvarminen på lørdag, så lydhør og jeg begynte å få til det Pelle hadde vist meg på sist time med traven og galoppen. Og da vi kom inn på banen var han ennå finere enn "vanlig", desverre så rotet sjåføren litt og det ble litt småtrekk her og der, men du verden for en hest. På søndagen var han tydeligvis støl og sliten for oppvarminga på LC`n var han spendt og "vanskelig", men da vi kom inn på bana var han helt fantasktisk!!!! jeg bare cruise rundt :D Vi fikk hele 8!!! på form under allment inntrykk :D og 8 på stort sett alt av skrittearbeid så her er det håp ;)

Før LB var både jeg og hesten ganske ferdig, varmen tok helt knekken på både hjerne og kropp. Kom liksom ikke helt i den samme flyten og gjorde endel småfeil før jeg likegodt tok å glemte hele programmet og fikk feilridning :P men til tross for det havnet vi på en 3 plass :) så det er greit ja :D

Nå sier vi oss ferdige med LC og sikter høyere opp i klassene, gleder meg allerede for dette må være den beste partneren jeg kunne fått :D

Profile  

PostPosted: Thu Jul 28, 2016 8:50 pm 
Ridelærer

Mye som skjer for tiden, eller iallefall den siste perioden. Var ukeskurs her og vi jobbet mye med rygg/manke, der sitter det veldig fast. Dvs er ikke egnentlig stivt der, men han er så vant med å dukke unna kontakten at han bare nekter å strekke seg etter den. Ble litt lei og frustrert over hele greia fordi dette har jeg jobbet med siden første gang jeg satt oppå han og ennå er det ikke på plass. Fikk litt hjelp med å longere det hjalp endel.
Uka etter kurset longerte vi bare og jobbet med kontakten fra bakken, gikk sånn passe Ok, ikke helt der kjente jeg. Ridde han en ukes tid etter kurset og kunne konstantere at det hadde blitt bedre. Men jeg vet at det ikke er godt nok, dette skal vi finne ut av.

Så kom den STORE nedturen. To av hestene hadde stukket av fra beitet, inkl Davidoff og vi fant han igjen på tre bein. Veterinær mistenkte brudd, men det ble etterhvert avkreftet, medisin og hvile var resepten. To uker går og det er nesten ingen endring i hesten. I går gikk turen til nærmeste veterinærklinikk, og man fant en stor blødning mellom bøyesenen og gaffelbåndet som skaper trykk på senen. Heldigvis gode prognoser. Hesten burde være god som ny utpå høsten engang :D

Så i mellomtiden er det de andre hestene som må slite med meg. Dio går bedre enn noengang, har akkurat kunnet gjøre tre`er bytter nedover diagonalen, bytte akkurat når vi ville oppover gårdsveien, piaffen er mye bedre, og arbeidspiruettene er litt mindre stampete, rett og slett dritkul å ri for tiden :D
Rozi har egentlig mannen tatt over, hun rotet litt med bytta sine, men jeg tror jeg greide å reinstallere dem i løpet av økta i dag :D Dama er også rimelig kul når vi blir enige om hva vi skal gjøre :)
Roma har jeg ridd litt på i sommer, hun blir bare bedre og bedre. Vi begynner å få ordning på retningen og tempoet nå. Tror dette blir en kjekk ridehest etterhvert :)

Og jeg selv jobber hardt med å stabilisere ryggen sånn at hofta kan virke riktig. Når jeg greier å stable ryggen riktig, beveger hofta seg uten at jeg kniper meg fast. Men gudbedre så vanskelig å få det til. Men så går hestene 1000 ganger bedre når jeg greier det. Har aldri kunne sittet på i så stort trav før, uten å kjøre hesten inn i sidebevegelse, så det er noe som skjer med denne skrotten også :)

Profile  

New topic Reply to topic   [ 201 posts ]  Go to page Previous  1 ... 10, 11, 12, 13, 14