Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 96 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Author Message
 Post subject: Re: Ronja røverdatter
PostPosted: Wed Jan 01, 2014 10:19 pm 
Hoffskald

Ronja har hatt litt juleferie (ikke helt siden sist jeg skrev men må vel ha vært rundt to uker siden sist), men vi fikk både sluttet det gamle året med en treningsøkt, og begynt det nye med en. Det lover kanskje bra for det nye året?

Har mest jobbet fra bakken, for kroppen min fungerer ikke helt som den skal hele tiden og da våger jeg ikke helt stole på at det går bra oppå henne. På bakken, derimot, takler jeg det meste. Så igår jobbet vi i hånden først, og så longerte jeg. Det er en stund siden jeg har longert, og jeg tror Ronja hadde godt av det. Hun trenger litt mer kondis, om ikke annet :wink:

Men, for å ta det fra begynnelsen. Jeg begynte med å jobbe i hånden, først med bare å strekke og bøye. Har også begynt med litt sidebevegelser,og først syntes Ronja det var fryktelig vanskelig å gå sidelengs, men det tok ikke lang tid før hun forstod hva jeg bad om. Vanskeligst er det på venstre hånd, med der er hun stivest også, så det er jo ikke så rart. Det jeg må passe mest på, er at hun ikke brøyter seg frem forbi meg. Første gang vi jobbet med det, lot jeg henne gå med hodet mot gjerdet en stund og det hjalp meg en del.

Jeg jobber også med innspenning i hånden. Da har jeg passelig lange innspenninger og lar dem være like lange, så slipper jeg å skulle justere noe frem eller tilbake når ejg bytter hånd, og jeg innvirker jo med innerste tøyle likevel. Dette gir Ronja mer ramme å jobbe innen, og det funker veldig bra. Sideveis med innspenninger fikk jeg tak i noe på høyre hånd denne gangen. Det så ut som om Ronja måtte ta mer vekt med høyre bakbein på en måte jeg ikke har fått til før. Litt dansing ble det, men på en positiv måte (virket hvertfal slik for meg).

Lonjere er det en stund siden, som sagt, og Ronja ville ikke helt høre i begynnelsen. Hoppet litt omkring, og ville heller galoppere enn trave. Fant ut at vi hadde jo varmet ganske godt opp i hånda (også med trav -- jeg ble varm også), så da kunne vi gå rett på gallopen vi. Ronja fant da ut at hun måtte jobbe i gallop også...

Synes faktisk gallopen så litt bedre ut. Det var litt sølete og sleipt, men hun balanserte seg stort sett bra. Og måtte jobbe. Begge veier. Og fikk ganske fint trav også etterpå. Litt svett og andpusten hest -- trenger klart litt mer kondis :wink:

Idag jobbet jeg mest i hånden, og red litt. Sånn jevn og trutt jobbing. Da jeg red, var fokuset først og fremst å få ryggen med, noe som vil si mine hofter. Stod stort sett i bøylene og konsenterte meg om å ri henne med, frem og inn, og å bevege hoftene mine hele tiden. På høyre hånd responderte hun etterhvert veldig fint, men da vi byttet til venstre, falt jeg mer sammen. Red ikke så lenge den veien for jeg syntes ikke det var noe poeng å prøve for mye når jeg ikke fikk til.

Glemte nesten: prikkene til Ronja har begynt å dukke opp:
Image

Never deal with a horse when you are in a fit of passion. A fit of passion is a thing with no foresight in it, and so we often have to rue the day when we gave way to it. ~ Xenophon: The Art of Horsemanship

Profile  

PostPosted: Thu Jan 02, 2014 7:21 pm 
Hoffskald

Idag hadde vi en time med Hanne, og Ronja lever opp til både prikkene og lusitanoen.

Varmet opp med å jobbe fra bakken som jeg pleide. Dette gjorde jeg på egenhånd siden Hanne synes jeg jobber bra med det som det er 8)

Hoftene mine var litt løsere enn før jul (litt mindre stress nå som eksamen er over) men vi begynte med at jeg stod i bøylene og bare konsentrerte meg om hoftene. Og å få hælene tilbake (= ikke stolsits), og knærne utver. Og etterhvert å rette meg opp, lene meg bakover og... og... og...

Gikk etterhvert over til sidebevegelser på volten. Jeg har trent på dette i hånden, men ikke under rytter ennå. Ronja var ikke helt overbevist om at sidelengs var en god ide. Hvertfall ikke like lenge som det Hanne ville vi skulle. Hun var til tider veldig flink, og til tider gikk hun bakover, hoppet, sparket, gikk opp på to (svært lavt, kan ikke engentlig kalle det steiling), rygget litt mer. Sparket litt igjen. Bukket litt, rygget inn i gjerdet, hoppet forskrekket fremover igjen, osv. Jeg klarte til en hvis grad å ta det rolig og bare fortsette å be henne gå sidelengs, men endte litt flere ganger enn jeg liker opp med å ta av presset noe for å bare få henne frem. Hun er litt for smart, og oppdaget nok litt for mye at hun kunne på denne måten true meg til å ta av presset.

Jeg endte opp med å jobbe litt mer fra bakken, for der har jeg mer kontroll og kan be henne tydligere, uten at hun får vridd seg for mye unna. Spesielt på høyre hånd var det mye protester. Hanne sa det var som om Ronja trodde jeg bad om mer enn jeg gjorde, så hun trenger også å lære at det ikke er like vanskelig som hun tror. Jeg ber ikke om piaffe, bare at hun går sidelengs...

Tross dansing, var Ronja ganske flink. Men nå begynner vi å ta litt mer tak i bakbeina, og da blir det litt vanskeligere i begynnelsen. Når vi fikk til sideveis ganske bra, gjorde vi skritt-trav overganger ved å rette ut for utvending og gjøre overgang direkte. Det ble ganske bra, om jeg skal si det selv. Det hjalp også å gjøre litt færre skritt sidelengs av gangen, slik at jeg rettet henne ut før hun begynte å protestere. Hadde jeg taklet protestene enda bedre enn jeg gjorde (for jeg synes jeg taklet et ganske bra -- bedre enn jeg trodd jeg ville), kunne vi nok kranglet det på plass mer, men jeg tror jeg skal prøve å unngå det mest mulig når jeg øver for meg selv: det vil ikke være så lett å korrigere om Ronja først lærer seg (mer enn hun alt har) at hun kan slippe om hun protesterer nok.

Men dette blir gøy fremover. :mrgreen:

Never deal with a horse when you are in a fit of passion. A fit of passion is a thing with no foresight in it, and so we often have to rue the day when we gave way to it. ~ Xenophon: The Art of Horsemanship

Profile  

PostPosted: Sat Jan 04, 2014 10:53 pm 
Hoffskald

Ble undervist av Pelle igår. En litt mindre krevende økt for Ronja på en del måter, men desto mer krevende for meg. Skrittet rett frem på volten stort sett hele tiden, mens jeg konsentrerte meg om å holde utvendig albue klistret fast i siden, og ikke dra bakover. Jeg viste ikke at jeg dro i utvendig tøyle engang, men så vanskelig som det var å få til, må jeg nok ha gjort det... Også konsentrere meg om å bevege hofta, så klart. Jeg var fullstendig skutt etterpå, kanskje mest i hodet, men kroppen sluttet å virke også, så det var nok ikke bare hodet.

Noe av det som gjordet det vanskelig, var at jeg skulle bestemme bevegelsen, og ikke følge Ronjas bevegelse. Vanskelig. Men når jeg fikk til, gikk Ronja bedre. Jeg klarte ikke alltid kjenne at hun gikk bedre, men det gjorde hun.

Ulempen for meg, er at jeg lett blir for fokusert på den ene tingen jeg skal få til, og får ikke til å ri samtidig.

Idag var jeg ikke i form til å sitte på noen hest, så det ble en longeringsøkt på Ronja i steden for. Ble en del kranging denne økta. Ronja har en tendens til å begynne å løpe, og jeg strever mer med å hindre henne i det i lonjen. Synes ikke det er noe gøy å måtte røske i longelinen, men mange ganger er det det eneste hun reagerer på. Det er frusterende. Arbeidet i hånden går mye bedre enn longen, i det minste føles det slik.

Men det var gode øyeblikk også, jeg liker bare ikke å måtte krangle sånn for å komme til dem. Fikk bla noen gode galoppsteg på høyre hånd (innemellom de ikke fult så gode, byttingen frem og tilbake mellom høyre og venstre galopp etc). Venstre galopp gikk ikke så bra, klarte ikke å få til noen rene fattninger den veien: Ronja galopperte konsekvent parallelt med bakbeina den veien. Gjorde en del sidebevegelser for å løsgjøre, men kom ikke gjennom idag. Forhåpentligvis vil det bli bedre etterhvert. Det er en stund siden jeg har longert jevnlig, så det kan være en delvis forklaring.

Profile  

PostPosted: Sun Jun 08, 2014 3:05 pm 
Hoffskald

På tide med en oppdatering. Mest positivt, men noe ikke så positivt også. Ronja har nemlig blitt altfor tykk, og står i fare for å bli forfangen. Hun fikk hovpleie nå på fredag, og høvene viste klare tegn på at nå må vi gjøre noe. Siden hun bare går gjennom gjerdet om hun ikke er fornøyd der hun her -- for lite mat eller selskap feks -- er det ikke så lett å begrense matinntaket hennes, men jeg har bestilt gressmaske, og fått låne en til min kommer. Hun ser litt ut som Hannibal med den, og er temmelig furt, men det er bedre for henne enn alternativene. Hun er ikke sårbeint, heldigvis, så hun kan trene, og så håper jeg gressmasken vil gjøre jobben med å begrense maten. Da kan hun forsatt gå med flokken og ha store områder å bevege seg på.

Men bortsett fra det, er det egentlig bare positive ting å si. Jeg har jobbet en del i longen med henne i det siste, for jeg har ikke helt vært i form til å ri, og nå sitter galoppen ganske bra også. Galoppert har jeg ikke gjort fra ryggen unntagen en gang ifjor vår, for jeg har vært stiv i hoftene og blokert ryggen hennes. Da går det ikke å galoppere, mener Ronja, og det har hun jo egentlig hatt helt rett i. Men i longen og med innspenninger har vi kunnet øve på å fatte over ryggen og med å få opp manken i fantingene også. De siste par dagene ser det ut til å ha løsnet noe.

Jeg har ridd også, og jobbet masse med å få med hoftene mine. Det begynner å hjelpe seg, selv om jeg noen ganger synes det går sakte. Men Ronja gir klar beskjed både når jeg får til, og når jeg ikke gjør det. Faller hun fra hverandre, er det fordi jeg ikke får til. Går det bra, er det fordi jeg har fått til noe. Vi begynner å få med ryggen nå, så sant jeg ikke spenner meg.

Dette er veldig morsomt, for Ronja går ikke bra av seg selv, men hun er helt villig til å gjøre det om bare jeg får til å ri bra. Det virker som om jeg har klart å ikke ri på henne noen store uvaner ennå. Etter snart to år er jeg ganske fornøyd med det. 8)

Har litt bilder fra siste ridetime hvor jeg måtte ri lett. Hele tiden. (Jeg hater lettridning.)
Først stå i bøylene i skritt:
Image
Image
Lettriding
Image
Image
Image
Image

Jeg jobber også ganke mye i hånden, og har begynt med å sette på innspenninger for dette også. Varmer opp uten, men så setter jeg dem på, og den rammen gjør at jeg kommer gjennom stivheter og vanskelige ting bedre enn uten. Og Ronja setter seg bedre og løfter seg foran på en helt annen måte med innspenningen enn uten. Hun tilbyr nå piaffe i hånden, og den begynner å få litt kvalitet også. Veldig gøy å jobbe med henne.

Har ikke noe fra den siste tiden, men har en video fra når hun begynte å tilby litt piaffe -- en økt eller to senere:

Jeg har også fått til å la henne løshoppe litt noen ganger, og det synes hun er veldig moro. Det krever litt, for jeg bør ha med en medhjelper til å passe på porten (en gang hoppet hun rett over, og når vi flyttet bommen, så hun stadig etter svakheter hun kunne utnytte), men når vi får til, er det gøy. Og Ronja viser stor glede.

Image
Image
Image

Børne rundt på turneringsbanen er også gøy :wink:
Image
Image

(Alle bildene er tatt av Renate Skeie)

Profile  

PostPosted: Tue Mar 03, 2015 6:47 pm 
Hoffskald

Høsten fikk vi ikke trent så mye, men nå etter nyttår har det blitt litt jevnere trening på oss. Jobber mye i hånden for tiden, for jeg har strevd litt med ridingen. Hadde en periode hvor jeg og for seg klarte å putte en del energi inn i henne, men ikke nok. Ronja ble hard/tung i hånden og ville helst løpe, og jeg strevde med å få kanalisert energien til bæring, hvertfall på hesteryggen. Arbeidet i hånden gikk veldig bra.

Tenkte jeg ville trenge en del ridetimer for å få dette til, men med Hanne og Pelle først ute på kurs, og så i Portugal, måtte jeg vente litt lenger enn jeg pleier å måtte. Og så fikk vi et stort gjennombrudd forrige fredag, helt på egenhånd! Renate fikk se, og hentet kamera for å filme. Ronja begynte å virkelig bære, og alt føltes bare veldig lett. Hun ble lett og myk i hånden, og føltes energisk og rolig på samme tid. Elektrisk uten å stresse. Det var plutselig mye lettere å sitte rett, og jeg kjente mye mer enn jeg pleier. Det var rett og slett veldig moro. Og noe jeg må forsøke å få til mer av. (Dagen etter gikk det ikke like bra, men det var fordi lista var blitt lagt høyere: den økta var fremdeles bedre enn det vi har fått til før fredagen.)

Videobevis:

Profile  

PostPosted: Fri Feb 05, 2016 5:35 pm 
Hoffskald

Nå er det lenge siden jeg har oppdatert noe her...

Ronja og jeg jobber videre. Jeg har klart å stivne av ryggen hennes -- dumme hofter -- men er på vei til å klare å jobbe den løs igjen.

Ronja er også på jevnlig slankekur fremdeles: hun har hatt en del fri fra gressmasken denne høsten og vinteren, men går også på mindre næringsrikt høy, så hun har ikke lagt på seg for mye, og i sommer begynte hun å bli ganske fin. Så det går nedover, men hun skal få en periode til med maske nå, for hun har fremdeles for mye fettdepoer, spesielt i nakken.

Ridingen har for det meste handlet om meg og å få meg på plass, men i hånden har vi jobbet mye med å få løftet manken, og med å få tøyd. Pelle rir også litt av og til når tiden tillater, slik at jeg etterhvert skal kunne få til å galoppere også.

Sist gang jeg var oppe, jobbet jeg spesielt med å få strekt ut halsen rett over manken. Ronja har en tendens til å presse nakken sammen der, slik at hun får lansemerke, spesielt når jeg ber om samling som i piaffe. Så de siste par øktene har jeg forsøkt å få henne til å strekke ut det punktet. Første økten jeg jobbet med det, gikk det veldig bra, og hun gav meg tilløp til passage ut av piaffen -- i stedet for grisetrav som hun oftest vil brøyte seg frem i. Hun var veldig lett i hånden også, og vár for alle signalene mine. Veldig gøy!

Økten etter fikk jeg ikke til det samme, men jeg fikk løsnet på noe likevel. Den økten jobbet jeg også en del med innspenninger, og da er det noen ting Ronja ikke kan vri seg unna på samme måte som hun får til når jeg ikke bruker dem. Da blir Ronja skikkelig sint og står og kaver med forbeinet (sp. høyre), men vi får også løsnet på ting. Etter økten kommenterte Renate på at hun så mer høyreist ut, så vi fikk til noe den økten også :mrgreen: Selv om det ikke var helt det samme som økten før.

Har ikke noen nye bilder men her er et par Renate tok i sommer:
Image
Image

Og her er en collage jeg laget over utvikingen frem til fjor vår:
Image

Profile  

New topic Reply to topic   [ 96 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7