Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 218 posts ]  Go to page Previous  1 ... 11, 12, 13, 14, 15
Author Message
 Post subject: Re: DIO
PostPosted: Mon Apr 27, 2015 5:08 pm 
Ridelærer

Drittøkt med bare løping på lørdag, tok han derfor med inn og behandlet han i stedet(det er jo ikke akkurat så ofte :p)

I dag plukket ejg fram "rumpeballene" ut fra skapet, det er noen småe myke babyballer som jeg setter under sitteknokene når jeg rir. De er ganske avslørende om hvordan bekkenet og hoftene egentlig beveger seg. Brukte lang tid i skritt for å kjenne etter hvordan dette var. Så i trav, like j... hver gang.. Men satt overraskende mye bedre enn forrige gang(i fjor?) jeg prøvde. Og galoppen, var i grunn ganske greit. Hesten løsnet mye det samme gjorde innsiden av lårene mine. Når sant skal sis så er jeg så støl overalt etter crossfittreningen på lørdag at ejg egentlig slet med å komme meg oppå(og ja, da hadde jeg til og med noe å stå på :p), så noen minutter oppå ballene fikk slått løs det meste av vondene faktisk :). Jobbet med kontakten mens jeg satt der oppe i alle gangarter. Hesten ble rimelig soft etterhvert faktisk :)

Tok bort ballene, og fikk tak i noe stivt noe helt "inni" lårbeinet, å fytti det var vondt det. Tror aldri jeg har fått tak i det der før, gammeltogrøte :p
Jeg bestemte meg for p jobbe litt ned deler av MB programmet. Blant annet versade-volte-travers, med løft i manken og bakbeina med. Kunne valgt noe enklere for å si det sånn :p versaden og volta er helt ok, men traveren, og da særlig for venstre sjenkel er ikke noe særlig å skryte av. Måtte gå helt tilbake til skratch og trene på kontakten, ta tre-fire steg travers(over diagonalen) så noen steg frem, så 3-4 steg igjen osv. Bare for at han ikek skulle bli hengene på sjenkelen min. Det kom seg etterhvert og jeg prøvde det samme i galopp. Det gikk nesten ennå bedre. Gikk over til å trene mot bytter. Fikk noen gode overganger md løft i manken og myk myk galopp. Galopp-skritt-motsatt galopp nedover diagonalene. Og tilslutt med galopp-skritt-nygalopp-skritt-første galopp, så direkte bytte ved sporet. Ikke helt vellykket alltid men han rushet iallefall ikke igjennom byttene og byttet på travsteg.. :)
Egentlgi veldig fornøyd meg gampen i dag :D

Profile  

PostPosted: Sun Jun 28, 2015 4:56 pm 
Ridelærer

Lenge siden jeg har oppdatert Dio- dagboka. Har ikke sluttet å ri han, men pga lite tid har han blitt nedprioritert i forhold til Davidoff. Men nå har vi en litt roligere periode og jeg har virkelig begynt å ta tak i han igjen. Egentlig har jeg bestemt meg for at Arjan skal ta over Dio, men han har heller ikke tid akkurat nå, så da trener jeg Dio i mens. Og de siste to ukene har han gått bedre enn noengang. Jeg har jobbet han endel i piaffe og for første gang virkelig fått tak i manken på han. Ikke hele tiden, men litt sånn at han faktisk løfter seg forran. Han kan godt både piaffe og gjøre levad, med ryggen og manken nede, det er ikke et problem. Men nå kan jeg få til begge deler. Jeg har "knekt" opp manken/halsen på han flere ganger den siste tiden, slik at ingenting egentlig sitter fast noe sted, bare at det er skittungt for han og da blir man litt sinna når jeg krever, ellers prøver han så godt han kan. Under ridning har det også kommet seg etter at jeg har byttet sal på han. Den gammle var for trang og det hjelper jo ikke på manken.
I dag har vi trent overganger. Øket og samlet galopp, halve galoppirruetter. Piaffe-galopp, galopp-holdt, galopp-trav osv. Sidebevegelser med steg, men ingen løping....

Uansett, den beste piaffe ever, både i hånda og fra ryggen i dag :D Er sjelden sett Dio så sliten etter en økt, og ingen dump rundt manken :D

Profile  

PostPosted: Sat Aug 01, 2015 9:00 am 
Ridelærer

Trener jevt og trutt fortsatt. Arjan er opptatt i sommer med å jobbe men siden juli er en lavsessongsperiode for min del(mye hester på beite og eiere på ferie) har jeg invilget meg noen rolige uker med mer morro enn jobb.
Vi startet juli med å dra på festival, først så fungerte han som turhest sammen med turister, før vi holdt show på fredagen. På showet fikk han litt spader i starten da jeg ridde i skjørt som var endel knittrelyder i, og det hadde vi jo ikke trent på. Men etter to bukk og "småpanikk" var det greit, og han gjennomførte med glans. Publikum og musikk var ikke noe problem :).

Så dro vi hjem og trente litt til, fikk besøk av H/P her oppe og fikk noen gode treninger her, før jeg dristet meg opp i ridehallen for å ri for en av de "vanlige" dressurtrenerene og fant ut at det var absolutt ikke noe for oss. Måtte bruke to behandlinger og to krangletimer for å få hesten sånn noenlunde på plass igjen, så det gjør vi ikke igjen. :cry:

Så bars turen ned til Eriksbråten på liten ferietur, og fikk noen gode økter der nede der manken begynte å peke i riktig rettning :) så sånn i det store og hele er jeg ganske fornøyd med julien, nå vet jeg hvor jeg må sette inn støtet fremover til neste treningshelg i august :)

Profile  

PostPosted: Sat Aug 08, 2015 11:13 pm 
Ridelærer

Heh, bytter på begge hender når vi vil, ikke så værst :D. Fortsatt endel bukkebytter da, men så lenge vi får noen rene, skal jeg kunne leve med noen bukkebytter fortsatt. Han jobber uansett mye bedre over manken nå. Og løfter seg mye bedre ut av skuldrene. Går ann å sitte på i trav også, og det er jo ikke så værst 8)

Profile  

PostPosted: Thu Oct 01, 2015 9:42 pm 
Ridelærer

Skal vi se, dårlig på oppdateringsfronten altså :P
Hadde en liten time for Pelle og Hanne etter forrige kurshelg her, og da hadde jeg sittet og "lidd" på Davidoff en time i forveien. Og nå er det så mye nytt som skjer i denne skrotten, både min og hestens tror jeg, så å sitte i trav er faktisk ikke noe problem lenger. Og dæven så kult at jeg kan gjøre overganger bare med å åpne og lukke hånden(iallefall kjennes det sånn ut) :)

Forrige helg dristet vi oss ut av komfortsonen og inn i dressurkonkurransemiljøet igjen. Vi ridde for ei veldig dyktig dame med gode resultater innenfor FH konkurranser. For en positiv opplevelse, iallefall i lys av det h... det var i sommer med "danskeridning". Ei positiv, sprudlendes dame som ikke så noen begrensninger i hesten, bare en masse utfordringer og talenter. Med humor og klare beskjeder greide vi å få inn et ennå finere trav i han, med særdeles lite munn og hodeaktivitet. Han gikk i stabil form, myk og jevn kontakt. Hesten fløt avgårde under meg til tider. Syns hesten så ut til å trives der inne. Vi jobbet mye med løsgjørende øvelser, sjenkelvikninger, versader, kontraversader, få frem det myke svevende travet, der hesten ventet på meg og gikk igjennom hele seg. Det kunne både sittes på og rides større/mindre. Nå er nok dette et resultat av den hjelpen jeg fikk med AC og det at jeg fikk gjennomgå med H/P noen dager før med sitsen min, så denne helgen greide jeg å kombinere dette mye mer og fikk en fin flyt i "alt". Jeg var rett stolt over hesten min da vi var ferdig, lille tøffe hesten gjorde virkelig jobben sin, og jeg var faktisk temmelig fornøyd med min egen innsats også, selv om det fortsatt er mer som skal på plass. Fikk se film av oss, snilleste C hadde dokumentert det hele. Jeg ser faktisk anderledes ut.. og ja, i den positive retningen :)

Profile  

PostPosted: Fri Oct 23, 2015 10:12 pm 
Ridelærer

Jessda, byttene blir bedre og bedre de :D

Profile  

PostPosted: Thu Dec 31, 2015 12:11 am 
Ridelærer

Etter et lengre skadeavbrekk pga noe hovproblemer/byll/knusning er vi nå på vei tilbake i salen. Og dæven for et temprament det er i gampen. Det kjennes ut som han endelig har oppdaget at han har rumpe OG at den kan brukes. Er bare det at det kjennes ut som gassen er i bånn hele tiden, og å skritte eller trave rolig og avslappet er bare et ikketema. Det er likosm bare å komme seg oppå og holde på hatten lenge nok til at det væreste kruttet er oppbrukt.. også trekke pusten å fortsette å prøve å jobbe. Det er lenge siden at komforsonen min har blitt ristet i når det gjelder Dio men i dag var det virkelig heftig der oppe. Men innemellom gikk han så kongegodt, virkelig kraftfull og mektig å ri på. trav- piaff- passage overganger har vi nå aldri greid før uten å dra i tøyla. Men nå kunne jeg bare bøye knærne litt mer og stramme opp overkroppen. Ikke helt rene overganger ennå, er litt terr-a-terr/trasspaff og spanske steg iblandet, men kult å kjenne på gampen at det skal være mulig. Galoppen han i dag var noe av det kuleste jeg har kjent han galoppere, og flere rene bytter fikk vi, men han var så på grensa av det jeg greide å sitte med at jeg tørte ikke å slippe han helt løs :P

Men nå gleder jeg meg faktisk til å ri i morra, og det er lenge siden sist :D

Profile  

PostPosted: Mon Feb 15, 2016 9:53 am 
Ridelærer

Er inni en bra flyt i disse dager. Hestene "perser" for hver treningsøkt. I går kom jeg og Dio igjennom den største muren ever. Dio med det høyrebakbeinet som vanligvis ikke vil mykne og det venstre som ikke vil bære, bare tataaaa!(dvs litt hopp og sprett), jobbet plutselig knallgodt og jeg begynte bare å leke meg litt med traver til begge sider både i trav og galopp, galoppirruetter(litt stor bare) og galoppbytter- check! :D Og han kom bare mer og mer opp i manken for hver runde, kanksje man tilslutt skal greie å få han helt over ryggen og opp i manke, hele tiden? Noe av den piaffen han viste i dag var bare helt RÅ(i vår skala ;) ). Han greide uten særlig problemer å putte rumpa godt innunder seg, men med fortsatt med lang hals(min måte å formulere følelsen av at han kommer opp i manken på, det er når jeg nærmest kjenner spennet i hele overlinja og at halsen "vokser ut av" skuldrene) . Føles ut som han er sterk som en okse. Han begynner å få en virkelig fin overlinje særlig foran manken, mangler litt bak manken ennå, men det har blitt mye bedre i løpet av vinteren :)

Wiiihiiii, som jeg sa til Arjan i går, nå kjennes det ut som de årene vi har slitt med litt(eller mye) motstand hele veien endelig har kommet til ende, for selv om det har gått fremover så har det vært i seige ministeg hele veien. Tror jeg og Dio har endelig kommet oss opp på et nytt nivå! :D

Profile  

New topic Reply to topic   [ 218 posts ]  Go to page Previous  1 ... 11, 12, 13, 14, 15