Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Om bastarder vi ikke snakker om, og å snu seg andre veien
PostPosted: Mon Apr 16, 2012 10:02 pm 
White Lady

I dag har en viss rettssak startet, og mange har bestemt at ingen skal få lov til å snakke om saken , og at de ikke vil like noen av dem som snakker om det. Jeg har latt meg fortelle fra katolsk hold, at dette er et pietistisk ideal, det at alle som har syndet skal fryses ut ved at de skal overses, og dermed skal straffes ved utfrysning. So much for modern ateism.

Så spør jeg meg: Hva i all verden skal det tjene til at vi skal late som om mannen ikke finnes? Han er selvsagt en ond mann som skal straffes for sine ugjerninger, men hva er det med oss som gjør at vi oppfører oss så irrasjonelt i ettertid?

For meg er det en eneste ting som er sørgelig, og det er at det ikke ble slått alarm overfor Forsvaret i tide, slik at folk som er trent til det kunne plaffet fyren ned i tide, helst fra et helikopter, slik at vi kunne hindret ham i å drepe flere barn.

Hva er det med vår felles samvittighet, som gjør at vi sitter og hakker hverandre i hodet etterpå, for å liksom straffe gjerningsmannen ved våre felles anstrengelser og fordeling av skyld? Eller at vi alle sammen, slik som meg, sitter og skriver lange epistler på nettet, slik at vi liksom skal renvaske vår samvittighet for de unge døde, som vi ikke klarte å redde?

Det som plager meg, er at det virker som om vi er programmert til å ikke gripe inn, fordi det blir for farlig, eller fordi det kanskje innebærer å slippe løs Forsvaret (som av mange av ukjente grunner ses på som skyteglade gærninger, selv om jeg ser på dem som velutdannede, veloverveide spesialister på å beskytte nettopp unge, uskyldige mennesker), men istedet velger vi å sitte og sutre og beklage oss etterpå, og beskylde hverandre for å ha feil meninger, se på feil programmer, ikke ignorere idioten nok, se for mye på rettssaken på TV, whatever.

Hva søtten har det å si for de som ble drept? La nå endelig rettsapparatet gjøre jobben sin, de er utdannet til det, og de er svært dyktige, verdige og profesjonelle. Ja, la oss sørge. Over vår egen tapte uskyld, over naiviteten som gjorde at vi ikke trodde slikt kunne skje her, over troen på at om bare vi var snille, kommer alle andre til å være snille. Og over alle de uskyldige, vakre menneskene som måtte late sine liv til ingen nytte. Eller måtte plages med skader for resten av livet på grunn av en forskrudd mann som ingen klarte å stoppe i tide fordi vi tror at det ikke går an å stoppe sånne.

Jeg håper allikevel at vi har lært. Vi HAR lært. Heldigvis.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Share on Facebook Share on Twitter
 Profile  

New topic Reply to topic   [ 1 post ]