Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Jo, det hjelper å trene. Også om du må vaske oppgangen selv.
PostPosted: Mon Jan 14, 2013 9:34 pm 
White Lady

Nå har debatten om Marthe Krogh gått veggimellom på Facebook i lange tider, og landets kvinner er i harnisk. Et vakkert og slankt kvinnemenneske har fått seg til å si at det er nyttig å trene. Og samtidig har hun innrømmet at hun har både au pair og vaskehjelp. Jada, vi kan si mye om misunnelse, janteloven og norsk vern om sutringsfriheten. (Begrep jeg knabbet fra Renate akkurat nå. Og Renate har mange grunner til å sutre, kanskje, men velger å ikke gjøre det.)

Jeg skal ikke gjøre det. Jeg skal forsvare hennes uttalelse om at det er smart å trene. Selv om man har et sliteyrke og er fanget i tidsklemma. Spesielt om man er det.

Det er løgn at man blir sterk av å slite og streve. Man blir utslitt av å slite og streve. Det eneste man kan gjøre for å unngå å bli utslitt er å trene spesifikt slik at man får et overskudd av krefter til å takle den slitsomme hverdagen. Å bare streve videre, nakken ned, tråkke på, bryter deg bare ned. En sykehusleder sa engang til sykepleierne sine som klaget over vonde rygger og tunge løft: "Men dere må trene, jenter! Det nytter ikke å drive med tunge løft om dere ikke trener styrketrening." Han ble selvfølgelig hengt ut han også. Men han hadde også rett.

Alle som forsøker seg med å si at det hjelper å trene ryker på en fare for å bli hengt ut. Ikke forstyrr meg med fakta. Jeg vil ikke høre. Jeg vil fortsette med å lide i stillhet og klage over hvor hard hverdagen er. Slik at jeg kan synke sammen i sofaen foran TVen og være utslitt.

Det er nemlig det som er argumentet: Ja, jeg har kanskje tid, men den tiden jeg har til overs er jeg utslitt. Ja, så klart du er det, når du ikke har hverken styrke eller kondisjon til å takle hverdagens utfordringer? Og den som aldri har forsøkt, vil ikke tro på det heller.

Det er en grunn til at mange svært travle næringslivstopper, som arbeider mer enn 12 timer i døgnet, tar seg tid til en time daglig i treningsstudio. Tror du at du har en travlere hverdag enn USAs president? Som trener jevnlig? Joda, han har både sjåfør, vaskehjelp og butler, men helt sikkert ikke mer disponibel fritid enn du har. Og tar seg tid til trening, fordi det gir overskudd til stresset. Utløp for stresset også, tenker jeg.

For oss som er ryttere er det ekstra viktig å trene, fordi vi trenger overskudd når det gjelder stabilitet, balanse, styrke, kondis, koordinasjon, smidighet, osv osv. Hvis vi bare trener ridning, vil vi ikke bli bedre. Vi kan få bedre rideferdighet, men ikke grunnleggende forbedring i disse basisverdiene som vi kan bruke som grunnsteiner for å orke å trene enda en hest, trene den dagen vi følte oss for slitne, samle den hissige hesten, få ut frustrasjonen før vi skulle ri istedet for på hesteryggen, kondis til å orke å konsentrere oss igjennom hele sprangtimen, stabilitet til å ikke lenger få vondt i anklene når man rir, fordi kjernemusklene tar jobben sin.

Joda, det er hardt å trene, og særlig er det tøft å komme igang. Som den gode Krogh også nevnte. Hun sa såvidt jeg husker at hun hatet å trene, men at det var så nyttig at hun gjorde det allikevel. Selv har jeg funnet ut at trening på studio er kjempegøy, men det er kanskje fordi jeg trener crossfit, som passer meg som hånd i hanske, og fordi jeg kjenner for hver dag at jeg får mer kapasitet og blir kanskje ørlite granne friskere. I alle fall får både Pelle og jeg fantastisk mye mer arbeidskapasitet. Til å lempe høy, bære vann, ri tre hester om dagen, undervise i åtte timer om dagen, og traske rundt med møkkagreipet. Ikke så gloriøst, selv om vi har noen til å vaske opp for oss.

Høylemping og vannbæring eller trappevask, er arbeid, ikke trening. Bare arbeid uten trening sliter deg istykker. Trening gjør deg sterkere. Hvis du ikke forstår forskjellen, har jeg gjort en for dårlig jobb under "Trollspeilets ridelære". Jeg får skrive en bok..

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Share on Facebook Share on Twitter
 Profile  

New topic Reply to topic   [ 1 post ]