Google+

Logg inn

Forumregler

Forumets regler

Nytt emne Svar på emnet   [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Jack Sparrow.
InnleggSkrevet: Tir Jan 13, 2015 11:30 am 
Avlogget
Rider

Endelig så kom det snø som la seg, slik at vi fikk prøvd sleden.

Måtte teste det nye draget som jeg hadde fått laget til sleden, Draget er laget etter modell av traver draget til spiss slede. Og sleden er en gammel svensk kjøkken kurvsluffe fra 1900 tallet.

Jack gikk på som bare det med sleden på, merker at det beginner å sitte broken av ryggen opp og hodet ned, når han er I fart og drar noe.

Får prøve å bruke sleden litt I vinter når det er snø, så får vi bygget mer muskler også.

Vedlegg:
jack slede 1.jpg
jack slede 1.jpg [ 117.39 KiB | Vist 7714 ganger ]

InnleggSkrevet: Man Jan 19, 2015 8:15 pm 
Avlogget
Rider

Når jeg har vært ute med Jack de siste gangrene I vogn/ slede, så virker det ut som han begynner å bli sterkere I ryggen og mer stabil I gang artene.

For han kommer inn I arbeids travet kan han holde på lenge I samme farten, og får ham opp I galoppen så går han fort ned I travet Igjen og blir der.

Men han begynner jo å bli voksen nå også da etter som ham er blitt 7,5 år.

Topp

InnleggSkrevet: Man Apr 06, 2015 6:41 pm 
Avlogget
Rider

Fikk ånden over meg med mer trening av Jack på banen, for fôrrytteren min har vært veldig flink med ham i vinter ,både med ridning og kjøring.

Men nå måtte det litt mer banetrening til, så i går hadde vi første økta på lenge. Jeg startet med å varme ham opp og bøyinger i alle retninger.
Etter en stund overlot jeg Jack til Renata som rir ham og fikk undervist henne litt i trollspeilet ridning. Etter som hun blir med på trollspeilet trening her på hønefoss i mai.

Idag hadde jeg en økt til på banen med Jack.

Begynte med bøyinger, følte at jeg har fått ankler på plass og fått på mer press på riktig sted.
Merket at ham var lettere å ri idag enn i går og at ham skjønte mer om hva jeg ba om.
Fikk til ett godt trav og ei hel volte i vær retning i galopp, og her prater vi hele 20 m volter, så han begynner virkelig å bli sterkere gjenerelt sett. For han begynner jo å bli voksen og ferdig vokst. Livet er herlig.

Topp

InnleggSkrevet: Man Mai 18, 2015 1:13 pm 
Avlogget
Rider

Siden sist så har Jack store fremskritt med hjelp av forrytteren min, etter som hun skulle starte i LC1 med Jack på ett vårspretten stevne på en lokal stall.

Da måtte vi jobbe godt med galoppen hans på begge hender, spesielt høyre, der han ikke er så veldig sterk og jukser lettere med feil galopp.

Det virker som ting har løsnet og at Jack har blitt mer moden og eldre og voksnere. ( han blir jo 8 år i juli).
Men alt går jo ikke alltid på skinner, han har fortsatt sine raptus med stahet og barnslig het.
Dem startet også i bruksridning for første gang og det første dem startet med var jo å lokke opp grinda inn på banen og lokke den igjen etter seg, for videre utførsel av banen, over trebruer og tråkke over en presenning på bakken, over hindre , inn i trange rom.

Dette klarte dem veldig bra. Stolte av dem.

Neste blir jo å være med på Trollspeilet i Haug, denne pinse helgen som kommer. Jeg gleder meg Hanne til du ser forandringen på Jack siden vi hadde siste time med deg i pinsen for 2 år siden. :D

Topp

InnleggSkrevet: Tir Mai 26, 2015 6:51 pm 
Avlogget
Rider

Ja da har jeg klart å få summet meg etter helgens kurs med Hanne.

Merket det var to år siden sist vi hadde fått instruksjon, men vi kom oss fort inn igjen.

Jobbet på volte rundt Hanne, med å få innvendige bakbein til å tråkke innunder seg. Mens vi holdt på med dette, så begynte Jack å ta galopp fatninger på liten volte.
Føler at ting har løsnet på denne tiden vi har hatt pause fra Hanne undervisning, men vi har jo jobbet mye med kjøring også, og få Jack til å gå frem til bittet.
Det har hjulpet veldig,så han bærer seg bedre på volter og bakbeina mer innunder seg, med hode ned og ryggen opp.

Jack jobbet godt i begge sider på volter i trav, men vi hadde det mer morsomt når vi skulle fatte galopp. Da hadde jeg plutselig en rodeo hest som bukket og sparket bak ut. Men morro var det leel.

Det vi fikk beskjed om å jobbe mer med var å få i gang aktiviteten bakfra, det gjorde også så at Jack blir lettere fremme ( Han er ikke tung pr idag heller fremme).

Men vet en ting at vi ikke skal vente så lenge til neste kurs heller, slik at vi får jobbet oss videre frem over jeg og guttungen.

Topp

InnleggSkrevet: Tir Jun 02, 2015 10:26 am 
Avlogget
Rider

Da har vi fått vært på kjørekurs også. Og begynt å komme oss til hektene etter noen harde
økter med bøyinger med vogn på slep. :lol:

Startet med at jeg fikk begynne å repetere tømmetak med bøyinger og få stilt Jack riktig i
volter og vendinger. Mye løsgjørende.

Videre ble det jobbet med å få samlet jack opp, få jevne pene volter.
Bruke utvendig tøyle med halvparader når innvendige bein går opp og frem, (mye lettere å gjøre og følge med på når en sitter bak hesten enn oppå og rir). Mens innvendige tøyle har jeg jevnt takk på for stilling av hodet ( for å se Øynene, Hanne :wink: )

For min del så ble dette kurset en repetisjon av forrige helgs ridekurs. Og fikk en bra løsgjort hest fra begynnelsen av. For forrige helgs kurs var det jo hovedfokus på de tyngre rasene og hvordan få dem til å gå bedre frem bakfra og ikke bare gå på fremparten.

Som sagt så jobbet vi med bøyinger på volter og buer, stille om hesten i vogna, vi får ikke så godt bøyd hesten i dragene som når vi rir eller tømmekjører, som vi kan lage ned til veldig små volter.

1.time er som regel en del knotting med å få bein og armer på plass( med å sitter rett i setet med lave skuldre, putte innvendige albue inn til kroppen og sitte avslappet med tommel og pekefinger på høyre handen hvor vi holder kjørepisken i og bare stramme på langfingeren for
å stramme på tømmen for halvparader. Med ett lite bøy i håndleddet for å få lagt til pisken rett.)

2.time begynner ting å skli litt lettere. Da begynner en å få ting til å gå igjennom for deg og hesten, med bøyinger og overganger og tempo vekslinger. Fra arbeidstrav til økt trav til samlet trav. og en skal se skille på dette.

3.time da begynner det virkelig å løsne. :D Fikk til fine og store volter i trav, samlet Jack opp og fikk til fine overganger fra venstre til høyre volter og tilbake igjen, med riktige bøying/stille ham til kjøre retningen.
Hele tiden var det viktig å få aktivisert bakpart og driv bakfra. Ved å legge på pisken utvendig for mer fart og innvendig bruke av pisken til å få Jack til å bøye seg.

Vi kjørte på slutten rundt hindre som var laget av gamle traktor og lastebil dekk. Som var satt opp på en stor og åpen plass, (det var satt 6 stk i ring og 1 midt i sirkelen) Dette er en fin måte å få hesten bøyd opp på og fort stilt om på for neste volte. Dette trener også kusken på å beregne gode kjøre veier for vogn og hest, og for som sagt bøyd opp hesten.
Jack synes dette var morsomt å kjøre rundt disse hinderne. Ham kom og bøyde seg godt til begge sider og lærte meg mye om å stille hesten riktig retning før en kjører retningen, en har stilt på hesten.
Dette er mer avansert samling og jobbing for hest og kusk, men knall moro.

4.time var oppsummering av de forrige timene og for dem som ville kunne kjøre en presisjons bane som avsluttning.

Har lært utrolig mye på disse to helgene og ridning og kjøring er ikke så langt fra hverandre som folk tror.

Topp

InnleggSkrevet: Lør Aug 22, 2015 6:43 pm 
Avlogget
Rider

Da ble det en god første trenings økt på banen med tømmelonsjering/kjøring på Jack idag.

Første virkelige jobbe økta etter ferien. Tok det pent for å se hvor han var i formen, moro å se ham strekker seg ned og frem,sammen med bøying på så ganske så lita volte.
Jobbet også med å få det innvendige bakbein mer med i aktivitets energi bakfra og inn i hånden fremme. For som jeg har fått både fra Hanne og Marit, uavhengig av hverandre,så mer aktivitet bakfra og energi :D
Jobbet godt på begge sider, men veldig mye lettere på venstre side etter som det er den myke siden hans og høyresiden er den sterke, slik at der må jeg jobbe mer for å få ham myk og smidig.
Venstre hånd i trav, fikk en pen samling og som han gikk der noen steg, herlig.
Men Hanne, han begynte å galoppere i travet der også med innvendige bakbein først uoppfordret.
Morsomt er det når han har slik en energi,og han galopperte også i to runder pent og mykt uten problemer :D .
Høyresiden må vi som sagt jobbe videre med for å få samme mykhet frem, og det tar litt lengre tid. Han kom igjennom her også, jobbet godt i travet,på bøyd spor, etter hvert så kom prustingen godt frem. Han var ikke så samarbeids villig på denne siden i galopp, men vi klarte en halv volte i nogenlunde bra galopp.

Men dette som utgangspunkt så ser jeg høsten lyst i møte.
Jack har også fått litt energi for pga langtur, og ser at det hjelper på fremdriften hans og energi bakfra.

Topp

InnleggSkrevet: Ons Sep 02, 2015 7:23 pm 
Avlogget
Rider

Satte meg opp i salen her på søndag og begynte å korrigere meg selv.
Fant plutselig ut at venstre beinet fra låret og ned satte seg ikke godt nok på plass,som det høyre beinet gjorde ...merkelig, hadde like lange stigbøyler på begge sider, men fant ut at jeg ikke fikk strekt godt nok ut beinet og ankelen langt nok tilbake ved gjorten.

Måtte jo bare flire av meg selv der jeg satt.
For kjørte på fredag og da var det plutselig ikke den høyre siden som var stiv og sterk, men venstre som det hadde flyttet seg til.
Merket det når jeg begynte å jobbe videre på banen i ridning,ellers så er det meg som sitter på halv tolv ved med det ene beinet.

Topp

InnleggSkrevet: Tir Okt 06, 2015 9:36 am 
Avlogget
Rider

Dette blir litt hopp og sprell, med å skrive her inne,men men..

Da har jeg klart å henge med på ett fullt trollspeilet helgekurs igjen uten å kollapse helt etter hver time. Timen besto av 45 min, pga ikke så mange på meldt og at banen ikke var så stor, men vi fikk jobbet.

Fikk beskjed av Hanne om at hun så forandringer på oss siden forrige kurs i mai i år, Jack har blitt sterkere ( begynner å bli ferdig kroppsmessig) klarer å bære seg selv mer over ryggen og hodet ned over lengre tid.
Holdt på med bøying på Jack, hodet inn over i volta,ikke lov til å skyte inn skuldra, og mer aktivitet bakfra, samt at jeg fikk på plass venstre over og under sjenkel. Det gjorde susen.

Etter hvert som vi jobbet på timene så begynte det å løstne og alt ble lettere (?), mer aktivitet i rygg og bakpart,gikk lengre med hodet bøyd mot bakken, prustet godt,, uten å slenge hode rett til værs igjen, gikk mot tøylen :D en herlig følelse.

Høyre siden var litt mer kranglete pga høyre skulder ville hele tiden inn, men det kom seg veldig der også. Og ha stabil tøyle tak,samt at gi etter litt på tøylene når han gikk bra....
Er veldig stolt av guttungen min etter denne helgen, har jo tross alt vært med på trollspeilet treninger/ brukt prinsippene dems siden jeg red på den første timen dems for 3,5 år siden.
Og kroppen min som rytter har kommet seg veldig godt på plass.

Gleder meg til å jobbe videre på dette og kjøre masse firehjulsvogn i bakker så han styrker bakpart og rygg, med driv bakfra.

Topp

InnleggSkrevet: Fre Okt 09, 2015 5:57 pm 
Avlogget
Rider

Jada har vi fordøyd helgen.

Vi dro på tur i vogna idag, men fortsatte bøyingene på tur idag. For det var godt og svingete der vi kjørte, og vi holdt på i trav og skritt.
Det er greit å kunne jobbe ute på tur for der har vi ikke hjelpemidler som vandt eller gjerder å støtte seg på.
Følte at jobbingen i helgen som var var det rette på oss nå.
Fikk bøyd Jack godt til begge sider og han senket hodet, med ryggen opp og løft på halen.
Etter hvert som vi ble varme og fikk gjordt mye, med godt over tramp. La ham få lov til å bøye seg ned, jobbe videre med å å få senke hodet, heve ryggen, for bedre balansering på ham også.

Topp

InnleggSkrevet: Man Jan 04, 2016 9:48 pm 
Avlogget
Rider

######2016######

Da har det blitt ett nytt år igjen.
Fikk kommet meg på banen etter mye regn og holke,snø,nå hadde det blitt ett bra lag som en i hvertfall kunne jobbe i skritt og trav på.
Det er en stund siden vi jobbet på banen sist, for da var han veldig seig, men i går så gikk Jack som ei kule.
Jeg brukte ikke så mye energi på å jobbe ham frem og rundt, men det kan jo ha hjulpet at jeg har fått venstre bein på plass.

Jeg ser at jo mer jeg jobber Jack og blir kjørt med, så lettere går han frem til bittet og bøyer seg til hver side, samt at han blir eldre og får bearbeidet det vi holder på med, jo lettere blir det.

Var på langtur i romjula, og merket at så fort jeg setter meg riktig i salen,så begynner han å bøye hode ned og ryggen opp.

Tilbake til i går, som sagt så merker jeg forbedring med bøyinger og strekking.
Men vi jobber oss videre frem over erfaringsmessig.

Topp

InnleggSkrevet: Man Jul 11, 2016 11:43 pm 
Avlogget
Rider

Jaaa...
Nå kan vi galoppere i flere runder på 20 meters volte på hver hånd. Men vi måtte ta noen år og nå er ham 9 år neste mandag.
Det er lurt å skynde seg langsomt med de tyngre kaldblodige rasene.
Det er moro når ting løsner og kan peke nese til alle som har mast om at jeg må gjøre sånn og slik i alle disse årene bare pga jeg hadde vallak. Ædda Bædda.

Var innom en tur på helgekurs med Pelle i vinter og er litt lei meg for at jeg tok bare ett halvt kurs, men på de to timene så lærte jeg en del nytt, takk Pelle. :D

Og etter som Charlotte har begynt å undervise, så har vi hatt henne en tur på besøk også, og kommet litt videre....

Vedlegg:
Filkommentar: Etter trenings økta idag.
Jack4.jpg
Jack4.jpg [ 210.35 KiB | Vist 5478 ganger ]

Topp

InnleggSkrevet: Tir Okt 11, 2016 10:20 pm 
Avlogget
Rider

Treningene har for det meste gått med i kjøring og tømmekjøring/lonsjering.

Jobbet mye på volter, mindre og større, ut og inn... for å få bedre tråkk innunder seg med innvendig bakbein.
Men han måtte bli 9 år også før jeg merket virkelig at det jeg har jobbet med opp igjennom årene begynner å gi resultater.

Ha vært med på kjørekurs timer med vennina min og vært med som filmer og bilde tagning. Har egentlig fått med meg mye info da også.
Ene timen som jeg så på, sa instruktøren at kusken skulle slippe opp litt på tømmene slik at hesten måtte bære seg selv i saletten og vogna, når dette ble gjort så hørte en nesten at hesten fikk en annen gange, en hørte nesten ikke at hesten beveget seg, for trampet ble så smidig, at det var ekstremt morsomt å se.
Dette sammen ligner jeg med trollspeilets sin lange tøyler og stå i lett sete, slik at hesten må bære seg selv og blir frigjort i kroppen.

Moro når en merker at en har skyndet seg langsomt, fungerer ekstremt ypperlig.
Det er da en virkelig føler glede med å ri og kjøre, eller bare rett og slett bare være sammen med hesten og være til stede...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Nytt emne Svar på emnet   [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: