Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 73 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Author Message
 Post subject: Re: Klodrik
PostPosted: Tue Feb 03, 2015 10:59 am 
Rider

I går var første økten min siden forrige tirsdag. Har hatt besøk av mamma fra Østlandet, så da måtte hesten vente litt, men heldigvis er det en på stallen som liker å låne han på tur så han fikk rørt litt på seg for det.

Jeg flikket litt på hjørnestøttene hans før jeg red og så da at han hadde litt blodutredelser i bakhøvene som han ikke pleier å ha. Det er mulig at knusninger i bakhøvene er grunnen til at han ikke har kjentes helt 100% i det siste. Uansett kjentes han bedre ut i går.

Vi varmet opp med litt klatring og jobbing mellom trærne i skogen først. Det fungerer veldig fint for å løsne på ting og jeg burde egentlig gjøre det hver gang for det er så bra oppvarming.

Så holdt vi på på banen. Bare skritt for det var veldig frossent og hardt. Prøvde å ikke tenke for mye, men sitte riktig og bare ri uten å prøve altfor hardt. Det gikk veldig fint. Det jeg merker skjer når jeg tenker for mye er at jeg lett blir anspent på innsiden av lårene, spesielt på høyre side, også fikler jeg for mye med hendene. Hvis jeg sitter stille og bare gir sjenkel og klarer å holde meg rett i overkroppen uten å anspenne meg på innsiden av lårene og samtidig få med hoftene, så går det i grunn veldig greit. Det er også viktig at jeg har riktig lengde på tøylene. Da trenger jeg heller ikke dra for å holde kontakten. Hvis jeg bare har de litt kortere så kan jeg sitte mye roligere. Følte han stabiliserte seg innimellom og var veldig fornøyd med det :)

Prøvde litt bakkearbeid til slutt, men synes det er vanskelig. Han prøver ihvertfall å begynne med bakbenet først, det som er vanskelig er å få han til å sette rumpa under seg og sparke fra.

Profile  

PostPosted: Wed Feb 04, 2015 10:38 am 
Rider

I går kom Anne Lene og jobbet med Klodrik en times tid. Det var gøy å se på og jeg tror jeg skjønte litt hva jeg skal se etter. Når jeg jobber med å flytte han sideveis så har han lett for å bare vri på hodet og krysse frambena, også går han bare og vrikker på rumpa uten å egentlig bøye bakbena. Bare ved å posisjonere seg i forhold til hesten så fikk Anne Lene han til å sette bakbenet på riktig sted der han ble nødt til å bruke det mer riktig, så kunne hun tappe han litt på rumpa for å få han til å sparke mer fra. Det så så lett ut, men da jeg prøvde var han rett tilbake til de gamle vanene sine. Fikk hjelp til å finne ut hvordan jeg må stille meg for å holde han på plass, men dette er virkelig noe jeg må øve på!

Hun fikk han også til å strekke seg ordentlig ut fra mankeområdet, og til slutt brukte hun låveveggen til å prøve å få han til å starte ordentlig med bakbenet først. Etter litt sparking og protester skjønte han at det bare var at han skulle sparke fra fremover og ikke bakover, så etter å ha fått det til en gang på hver hånd avsluttet hun og lot meg ri han. Det var som å få tilbake hesten etter at Pelle har holdt på. Han kjentes så myk og herlig ut. Da jeg fikk han for snart to år siden hadde jeg aldri trodd at det humpete dyret med katapult trav noen gang skulle være så behagelig å sitte på!

Dette skal gjentas! Det er så utrolig fint å ha flinke folk som kan hjelpe til når man blir sittende fast innimellom Pelle kurs!

Så fikk jeg også en liten påminnelse om at ettergiften skal komme etter responsen, ikke før, for da skjer det ikke så mye :wink:

Profile  

PostPosted: Tue Feb 17, 2015 10:41 am 
Rider

Hadde Anne Lene på besøk igjen forrige uke og hun jobbet videre med det hun holdt på med uken før. Så ut som om han begynte å skjønne ting litt bedre og forsøkte å bruke bakbeina. Var ikke alltid han klarte å kombinere det å sette bakparten mer under seg med å flytte benet frem, så det ble både sparking bakut og sitting på bakbena (da skjønte han ihvertfall at vekten skulle bakover!)

Fikk ri han etterpå og han kjentes god ut. Red han igjen på onsdag og da kjentes han enda bedre! Føltes 10 cm høyere ut innimellom. Det var ikke så lett å holde han der og hadde en periode i midten av økten hvor jeg ikke fikk til noen ting. Fant ut at jeg prøvde for hardt og tenkte for mye, så når jeg bare slappet av og gjorde mer som jeg følte enn som jeg tenkte så gikk det plutselig mye bedre igjen :) Kjempegøy!

Så gikk alt galt på fredag og Klodrik er nå sykemeldt i en måned (i første omgang) :(

Var ute og kjørte med han. Hadde jogget en 14 km og han var god og varm, så på hjemveien tenkte jeg vi kunne ta en liten galopp i travløypa. Det er en stund siden vi har galoppert der siden vi har øvd på å ikke stresse på akkurat det strekket, men han var så rolig og fin så da gjorde vi det. Så skrittet vi ned en bratt bakke og da vi kom til bunnen oppdaget jeg at han var brått halt på høyre bakben. Hadde bare et par km hjem, så vi skrittet resten. Spylte bena med kaldt vann da vi kom hjem (som jeg pleier hvis vi har travet et stykke) og fant ikke noe tydelig tegn på hevelse eller varme. Sjekket neste dag og heller ingenting tydelig å finne, så da tenkte jeg han kanskje bare hadde strukket en muskel. Fortsatt like ille søndag kveld, men han hinket nå rundt rolig nok og spiste godt så ventet til mandag med veterinær.

Vet tror han har klart å strekke den ytre bøyesenen for selv om det ikke er noe hevelser eller varme så er han litt øm hvis man klemmer på et område der. Han skal få metacam i en uke og ta det helt med ro. Vet skal titte på han igjen om 10 dager og se hvordan det går, men han sa at det ble kun leiing på tur i 4 uker, kanskje opp til 4 måneder avhengig av hvordan det ser ut.

Så nå har han fått sitt eget lille hjørne i utegangen så han kan få stå i fred og ikke risikere å bli jaget mens han får smertestillende og så er det bare å vente og se hvordan det går.

Er så redd for at jeg trente for mye med den kjøreturen, for det har vært en del banearbeid i det siste og ikke så mye på fastere underlag, så kanskje det bare ble for mye forandring for bena hans. Samtidig så er det jo ikke som om det var unormalt mye i forhold til det vi vanligvis gjør. Vet mente det kunne like gjerne ha vært et uhell og at han bare tråkket feil så prøver liksom å tenke at det var det som skjedde, men samtidig hadde det jo vært fint å være obs om det var noe jeg kunne ha gjort for å unngå det. Kanskje han begynte å bli litt sliten på slutten av turen og at det ikke var lurt å galoppere da, selv om han har kondis til det så kanskje ikke beina var helt sterke nok til det.

Uff, det er jo ikke noe å gjøre med nå så da er det bare å ta den tiden det tar sånn at han blir ordentlig frisk igjen!

Er så heldig å ha snille venner som har tilbudt meg hester å låne i mellomtiden så jeg trenger ikke å slutte å ri for det og går ikke glipp av kurs :)

Profile  

PostPosted: Fri Feb 27, 2015 11:30 am 
Rider

Etter samtale med veterinær igjen så blir det 3 uker til med leiing, så kan vi begynne forsiktig riding og opptrening igjen over 4 måneder. Jeg får lage en plan! Om alt går bra så kan han være tilbake i normalt arbeid igjen etter det. Da blir det nok ikke noe kurs på Klodrik med det første ihvertfall, men får snakke litt med Pelle i helgen om bakkearbeid og hvor hardt det er for sener, f.eks hvordan sidebevegelser påvirker ting i forhold til bevegelser fremover. Det er kanskje ting vi kan gjøre etterhvert for å beholde litt smidighet og sånn uten at det regnes som hardtrening....?

Profile  

PostPosted: Mon Mar 23, 2015 2:14 pm 
Rider

Da er vi i gang igjen :)

Begynte med bakkearbeid forrige uke. Sidebevegelser! Få han til å sette bakbenet under seg og skyve fra med det, ikke bare dra seg fremover eller vri kroppen sånn at han egentlig ikke tråkker på det. Tenker at nå som han har stått en måned kan det være greit å prøve å løsne litt på ting.

Fikk låne Gymir av Anne Lene for et par uker siden, og jobbet han fra bakken (og fikk ri etterpå :mrgreen: ). Veldig lærerikt, for han prøvde å lure seg unna, men var også veldig god når jeg fikk til å posisjonere meg riktig. Tror jeg begynner å finne ut hva det er jeg skal se etter og hvordan jeg skal bevege meg når det gjelder den øvelsen.

Klodrik har hatt kjempestore prusteanfall når vi har holdt på så jeg tar det som et godt tegn. Skal jobbe fra bakken et par uker, så begynne å ri igjen tenker jeg. Må begynne å jobbe så han ikke eser ut mer for han har lagt på seg av å ikke få mosjon! Satser på at så lenge vi holder oss til rolig fart, så blir det ikke altfor mye stress på benet hans.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 20, 2015 2:10 pm 
Rider

Kom meg endelig tilbake på ryggen hans i dag. Det var herlig det :D Bare en skrittetur med litt jobbing innimellom, men gikk veldig fint og han kjennes bra ut. Som om han aldri hadde hatt 2 måneders pause. Han ble faktisk svett også. Om det var pga varmen og vinterpelsen som fortsatt henger på, eller om det var fordi han jobbet litt det vet jeg ikke. Blir godt å komme i gang med ridning, for leieturer og bakkearbeid har ikke stoppet han fra å legge på seg.

Profile  

PostPosted: Fri May 08, 2015 6:16 pm 
Rider

Borte bra, men hjemme best! Jeg er så glad for å være tilbake på min egen hest, men jeg tror vi begge har hatt godt av den ufrivillige pausen vi fikk. Jeg, fordi jeg har lært masse av å ri Fonzo og Aprilia, og Klodrik, fordi han plutselig har funnet ut at det er enklere å være dressurhest enn travhest.

Det henger nok sammen med det jeg lærte av å ri de andre to hestene da. Fonzo er så utrolig følsom for å bli blokkert i ryggen og sier godt i fra med hopp og sprett når jeg gjør feil. Derfor har jeg blitt ekstra obs på alt jeg gjør med setet og oversjenklene. Aprilia er kjempefølsom i munnen og for setet og jeg har jobbet med å bli mykere med hendene på henne og ikke bruke de som brems.

Dette har jeg prøvd å overføre til Klodrik og nå kan jeg stort sett bare ta opp tøylene, klemme med undersjenklene mens jeg prøver å beholde vekt i stigbøylene, bevege hoftene mine og ikke knipe med lårene, og vips trekker han opp magen og ryggen, senker hodet og når jeg klarer å holde hendene på plass, men uten å bli helt stiv i fingrene, så har jeg en super oppmerksom og lett hest å ri.

De to siste gangene jeg har ridd, har vi klart, for første gang, og gjøre et halvveis ok holdt uten at hodet hans fyker til værs og han prøver å buse på. Veldig gøy for holdt er kjempevanskelig!!

Har også øvd sidebevegelser og innimellom føler jeg at jeg får til å koordinere hjelperne mine ganske riktig sånn at jeg faktisk bruker sjenklene til riktig tid og begynner å få litt styring på forpart og bakpart.

Har bare jobbet i skritt hittil, men skal begynne å trave litt neste uke. Jeg tar det pent, for vil heller ta det noen uker for sakte enn noen uker for fort og risikere at han skader seg igjen.

Profile  

PostPosted: Mon Jul 20, 2015 8:48 am 
Rider

Klodrik har hatt en måned fri hvor han har kost seg på flott klatrebeite og blitt en riktig fjellgeit.
Image

Nå er han tilbake og vi er i gang igjen. Tar det pent med skritteturer først. Det virker ikke som om fri har gjort så stor skade på treningen. Føler vi fortsetter der vi slapp, og det er gøy å kjenne at han klarer å gå litt i form og holde seg der uten at jeg må passe på at han lurer seg unna hvert sekund. Da er det lettere for meg å konsentrere meg om prøve å ri ordentlig. Jeg merker at jeg kan kjenne kontakten og at det begynner å bli en toveis kommunikasjon, ikke bare at jeg holder tøylen og passer på at han ikke river dem ut av hendene mine når han ser sitt snitt, men at jeg klarer å holde hendene/armene mine mer på plass, samtidig som jeg er følsom uten å miste kontakten. Det at jeg klarer å være mer følsom gjør tydeligvis at han ikke har så mye imot kontakten heller. Bombe :oops: Han går ikke lenger til andre siden av boksen når jeg kommer med hodelag med bitt på, men stikker hodet gjennom tøylene når jeg holder de ut til han :) Hihi, dette er gøy!!!!

Profile  

PostPosted: Wed Aug 12, 2015 4:49 pm 
Rider

Det blir bare morsommere og morsommere! Forrige uke var vi på atter en "dressurtur" og jeg jobbet med å bruke kroppen min slik at han går frem til tøylen når jeg tar opp kontakten og slipper han frem gjennom hoftene. Hittil har jeg klemt med undersjenklene samtidig som jeg føler at jeg gjør et eller annet rart med hoftene som slipper han frem (men det funker) fordi det er vanskelig å klemme med undersjenklene uten å samtidig knipe med lårene høyere opp, så jeg føler at jeg blir sittende med knærne ut og nesten gjør et slags hopp med hoftene for at at ryggen skal få komme opp.

Satser på at det enten ikke ser så rart ut som det føles eller at det blir mer elegant etterhvert :P

Men, det som var gøy. Han var litt ivrig en dag og hver gang jeg klemte med sjenklene gikk han bare over i trav, så jeg prøvde istedet å bruke færre hjelpere og fant ut at jeg bare ved å stabilisere meg (stramme magemusklene og de som sitter mellom skulderbladene) og presse knærne ut slik at jeg ikke strammet øverst på innsiden av lårene, men bare mer musklene på baksiden, og så følge bevegelsen med hoftene, jo da plutselig kom han frem til tøylen av seg selv, bare ved at jeg tok opp tøylene og prøvde å holde dem stabilt samtidig som jeg gjorde det andre. Veldig morsomt!! :D :D :D Han prustet kjempemasse den turen!

Har hatt noen turer siden da hvor jeg har øvd på det samme. Det varierer litt hvor mye sjenkel jeg må gi. Noen ganger holder det bare å stramme meg opp, andre ganger må jeg bruke sjenklene mer (har visst litt å si hvor mye annet spennende det er å se på i området ;) )

I går øvde jeg litt skritt-trav overganger og plutselig fikk vi til et supert trav. Sånn smeltesammenmedhesten trav som vi bare har klart å få til på volte på ridebanen før. Det var helt herlig og det var nesten som om det skjedde i sakte film. Plutselig kjentes det som om vi var ett vesen som fløt avgårde gjennom skogen. En helt utrolig herlig følelse :D Så ja, vi fortsetter å jobbe og det føles faktisk som om det går fremover selv om det er lenge siden jeg har hatt instruksjon med han.

Han har blitt litt stiv siden jeg stort sett bare red han fremover før sommeren siden jeg var redd for å overbelaste senen hans med sidebevegelser, men nå har jeg begynt å jobbe han fra bakken med sidebevegelser på vei ut og på vei hjem fra tur. Satser på at vi får løsnet på det med regelmessig trening fremover.

Profile  

PostPosted: Thu Aug 27, 2015 8:49 am 
Rider

Jeg tror (er ganske sikker på) at vi fikk til å starte med et bakben fra holdt i går, med meg oppå :D Søren heller, nå blir det mer arbeid for oss begge to, for nå vet jeg at det går an, og da er det vanskelig å godta mindre. Jeg tror jeg må få til å filme litt en gang så jeg kan se om det jeg føler er virkelig det som skjer.

Vi har også så smått begynt å ri på ridebanen igjen når det ikke er altfor mykt underlag, sånn litt etter at det har regnet, men ikke for mye regn. Det er fryktelig vanskelig! Jeg tror jeg har funnet ut en del ved å øve på hvordan jeg må sitte for at hesten skal klare å bruke ryggen når vi rir rett frem på tur. Når vi så kommer på banen er det plutselig hundre andre ting (kjennes det ut som) som også skal på plass. Vekt, sjenkler, bøyning osv. Ja, vi har litt å jobbe med!

Det som er gøy og vanskelig er at nå er jeg mye mer klar over hva jeg må gjøre og hvor mye jeg hindrer når jeg ikke gjør det, samtidig som jeg vet litt mer hva Klodrik også er i stand til, så nå krever jeg plutselig mye mer av oss enn før. Nå får han ikke lov til å trave hvis vi ikke får til en skikkelig overgang eller han prøver å løpe fra det, hverken på banen eller på tur. Jeg har visst blitt mye strengere, fordi jeg vet at vi begge kan (til en viss grad da i forhold til hvor vi er) hvis jeg bare gjør det riktig. Og da er det bare å prøve igjen og igjen til det går, for jeg vet at det går :)

Jeg tror også at jeg må lese gjennom all ridelæren igjen når jeg får tid, for kanskje det er ting jeg klarer å skjønne litt bedre nå enn forrige gang jeg leste det, eller at jeg oppfatter det annerledes. Skulle veldig gjerne hatt noe undervisning snart for å sjekke at vi ikke er helt på bærtur, men akkurat nå må det vente til økonomien tar seg opp. Jo mer jeg leser jo mer skjønner jeg hvor mange feller det er man kan gå i hvor man tror at det går bra, men så er det spenninger og feil muskler i bruk så det kan virke ok på overflaten, men ved nærmere ettersyn så er det ikke det.

Jeg får prøve å ikke stresse så mye med alt som kan være galt og heller føle på det som kjennes bedre ut!

Profile  

PostPosted: Thu Oct 29, 2015 11:29 am 
Rider

Kontakt. Hvorfor skal det være så utrolig vanskelig?! Jeg aner bare ikke hvordan jeg skal få det til med Klodrik. Jeg får noe slags kontakt hvor jeg kan ta opp tøylene og bruke sjenklene (eller faktisk bare stramme meg selv opp funker nå) og han følger ettergiften frem og jeg tror han begynner å bruke ryggen, men jeg har bare ikke noen bremser samtidig som jeg har kontakt. Jeg finner ikke ut av det, hvordan jeg skal klare å ri han inn i holdt :shock:

Han har selvfølgelig bremser ellers hadde jeg ikke turt å ri han, men ikke med kontakt. Jeg har jobbet mye med lydigheten hans mens vi har skrittet rundt de siste månedene og han står stille på slakke tøyler. Vi hadde faktisk en traver som suste forbi oss i går og turbodyret ville følge etter, men han stod på stedet på løse tøyler og ristet på hodet og stampet med beina i frustrasjon for han ville løpe, men stod, det gjorde han, så lenge han hadde slakke tøyler. Hvordan får jeg til å bremse uten å slippe kontakten?

Er det fordi jeg drar? Ubevisst? At jeg er for hard i hånden? At jeg blokkerer han med hoftene? At han ikke er sterk nok til å gjøre ordentlig holdt enda? Er det bare en gammel travervane med å løpe til kontakten som er vanskelig å bryte? Prøver å se for meg at jeg skal skyve han inn i hånden med setet og ikke dra, men det skjer bare ingenting :?

Finner nok ut av det en vakker dag :roll:

Ellers får jeg vi ikke trent så mye som jeg skulle ønske akkurat nå. Disse lærerpraksisgreiene tar mye tid for en som ikke er vant med å forberede 10 timer undervisning i uken!

Profile  

PostPosted: Fri Nov 06, 2015 12:55 pm 
Rider

Har skikkelig prustehest for tiden! 8) Både sidelengs og fremover, når jeg prøver å kreve at han skal gå ordentlig. Tenker det er positivt selv om vi ikke får til holdt :P

Profile  

PostPosted: Fri May 13, 2016 8:47 am 
Rider

Litt har skjedd siden sist jeg oppdaterte. Klodrik fikk seg steller i Januar som kom et par dager i uken og red han. Det hjalp veldig siden jeg begynte ny jobb da og fikk litt dårlig tid. Ved hjelp av henne, pluss en til som kom og red han innimellom, gikk det fremover med opptreningen. Dessverre skulle det ikke være så lett. Han begynte å bli vanskeligere å ta på hodelag, noe jeg ikke var sikker på om var fordi han hadde lært at han kunne ta opp hode sitt med stelleren og gjøre det vanskeligere for henne. Da noen oppdaget at en av hestene hadde spyttet ut høy i utegangen begynte jeg å tenke at det kunne være mer enn bare en uvane (en dag lærer jeg å stole på at hester ikke bare finner på ting på kødd! :oops: ).

En uke senere, uken før påske, spyttet han ut høykuler rett foran meg og jeg fikk jeg bekreftet at det var han som hadde problemer med munnen (ikke så lett å vite noe sikkert med 7 hester på fri tilgang på utegang, før man ser at det skjer).

Vi fikk Berven på besøk og han fant hull i en tann. Mest sannsynlig har det begynt innenifra siden det ikke var noen spor av hull da han hadde tannsjekk i februar. Så har det blitt ekstra vondt når hullet har åpnet seg helt ut til frisk luft. Det betød rotfylling, men siden han ikke kunne ta det på stallen måtte vi ta en tur til klinikken. Fikk organisert det et par uker senere (noen ganger er det ikke så praktisk å ha solgt trekkbilen) og han fikk rotfylling i to tenner.

Nå har jeg fått en mye gladere og mindre stresset hest. Jeg tror tennene hans har plaget ham mye lenger enn bare etter at hullet åpnet seg helt. Når jeg ser tilbake har han gradvis blitt mer og mer stresset på tur (både med og uten bitt, men bittløst har jo også strammet rundt hodet hans, noe som sikkert ikke er godt hvis man har tannverk), men jeg har tenkt at det har vært fordi han har fått bedre kondis under opptrening, men ikke fått nok trening til å få ut energien. Uff, dårlig samvittighet, men jeg får bare lære av det og håpe jeg klarer å koble dersom han gradvis forandrer adferd igjen. Det var jo ganske tydelig når han plutselig ikke ville ha på hodelag lenger, men før det var det ikke så lett å vite.

Etter at han fikk fikset tennene har han nesten ikke stresset i det hele tatt, og han begynner gradvis å bli mer avslappet i forhold til bittet. Han har lenge hatt for vane å stikke tungen litt ut på venstre side, som om han prøver å holde på/støtte bittet på noe vis, så jeg er spent på om han slapper mer av og slutter med det etterhvert som han finner ut at det ikke gjør vondt lenger.

Midt oppi alt har vi byttet stall, til en utegang nærmere der jeg bor. Han har ikke fått så mye trening i det siste siden han fikk fri fra jeg fant ut av at han hadde problemer med munnen. Stallbytte betød at stelleren hans dessverre måtte slutte siden det ble for langt å kjøre, men nå blir det snart litt roligere liv på meg igjen siden vikariatet jeg har bare varer ut Juni. Jeg gleder meg virkelig til å jobbe med han ordentlig nå som han har fått fikset tennene sin og seneskaden hans nok er så god som den kommer til å bli :)

Profile  

New topic Reply to topic   [ 73 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5