Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject: Re: Gunderups Flora
PostPosted: Sun Nov 24, 2013 11:06 am 
White Lady

Å, jeg skulle ønske at alle elevene mine leser disse treningsdagbøkene deres. De er så bra!

Well done!

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Sun Nov 24, 2013 9:15 pm 
Kniggit

Takk, Hanne =)

Jeg hadde store forhåpninger til at disse gode følelsene skulle synes på film også, så jeg filmet litt i dag. Dessverre var det liten forandring... men noe var det. Jeg var liksom blitt litt rettere, og hadde litt lenger bein/stigbøyler (men har ikke stilt på dem!).

Viste filmen til Eirik, så han kunne få pirke litt på meg, og han hang seg opp i albuer/overkropp. Vinklene i albuene blir alt for store, og overkroppen ramler fremover. Dermed fikk jeg oppgave til neste gang - jeg må ri med lenger tøyler frem til jeg får overkroppen bakover og albuene på plass. Jeg må også slappe mer av i knærne (spesielt i galoppen), og ikke klamre meg fast. Alt dette vet jeg jo, men glemmer det tydeligvis.

Jaja. Den som ikke prøver, får ikke til noe heller. Så da er jeg jo pent nødt til å prøve! :)

Hun var forresten ikke øm i ryggen i dag i det hele tatt, så da hjalp det med dekken =)

Profile  

PostPosted: Tue Dec 10, 2013 10:02 pm 
Kniggit

I dag har jeg hatt en veldig fin tur i stallen. Det var ikke lenge, kanskje bare ti minutter. Jeg var nemlig bare innom for å gi henne en eplebit, og snakke litt med henne og kose litt. Uten krav, uten mas, fordi det tror jeg vi begge er litt lei av for tiden.

Hun snur seg når hun hører meg, og ser på meg så oppmerksomt og forventningsfullt. Selvfølgelig får hun eplebiter, og jeg må jage bort de andre hestene da de synes at de har mye ber behov for, og rett til, å få eplebiter enn hun. Og hun flytter seg lydig for de andre - men de flytter seg for meg og, så da er det greit.

Så stod hun og så utover, og så så tankefull ut, så da måtte jeg gå bort og snakke med henne. Når hun hadde sjekket at det ikke var mere godis å få, så stod vi bare stille og så. Hva vi så på, vet jeg ikke, men det føltes så godt å bare være der, uten å gjøre noe. Bare nyte lukten av hest... :) Slik jeg gjorde før, når jeg var liten.

Etter hvert klødde jeg litt på henne, og da flyttet hun seg slik at jeg skulle komme til akkurat der det klødde aller mest, og når det var nok kløing på nakken og under dekkenet, så snudde hun rompa til akkurat slik som Lucky alltid gjorde, og skulle kløes der også.

Jeg ble ganske så glad av all denne kløinga, for hun har ikke vist at hun har hatt lyst til å bli kost og klødd på før. Kanskje har det ikke vært passende, kanskje har hun ikke stolt på meg, eller kanskje jeg ikke har sett at det har verdi og satt av tid til det. Det har jeg tenkt til nå, fordi jeg kjente motivasjonen bare komme snikende tilbake, og jeg husket plutselig hvorfor jeg har hest.

Ellers så er målene våre blitt litt forandret. Ikke sånn utenpå, men inni. Vi skal ikke lenger bli en flink og trygg ekvipasje - men vi skal bli en trygg ekvipasje som stoler på hverandre. Målet er ikke lenger at Flora skal gjøre ditt og datt - men at hun skal være trygg nok til å stole på at det er trygt å gjøre det jeg ber om. Og da er det mitt ansvar å gå _sakte nok_ frem, slik at hun blir tryggere, og ikke mer redd. DET er vanskelig det. Men det vanskelige er, som kjent, det som gjør hest så gøy =)

Profile  

PostPosted: Fri Dec 20, 2013 1:48 pm 
Kniggit

Fortsatt juleferie på oss begge to, men nå er planene forandret. Økonomien strekker ikke til å ha egen hest, så nå må jeg velge mellom å spare til hovslagerutdanning eller ha hest. Dermed må hesten flytte tilbake til eieren sin i slutten av januar, og jeg får heller finne meg en halvfôrhest å ri litt på. Kjipt, men sånn er det nå. Så får jeg heller håpe jeg får meg en brukbar jobb når jeg er ferdig med skolen og har råd til å ha hest da! Det er jo ikke så lenge til, bare halvannet år. Går sikkert fort, når jeg flytter sammen med kjæresten og ikke har så mye tid til å gruble som når jeg er alene på stabburet! :)

Profile  

PostPosted: Mon Jan 06, 2014 9:56 pm 
Kniggit

Første økt etter ferien vår i dag.

Gikk litt lange tøyler med henne, tok bare nesereim+tøylene siden hun har fungert fint med det tidligere, men her skulle ikke hesten høre, nei! Endte med at en del av tøylene ble bitt, frem til hun hørte på meg. Da gikk det bedre etterpå, også med bare nesereima.

Jobbet kun litt med versader (og dermed MASSE med at hun skulle kunne svinge inn med meg på utsiden, det forstod hun ikke noe av i begynnelsen, og vi måtte bruke mye tid på å forstå at hun skulle følge tøylen jeg dro i, og ikke gå imot og snu seg mot meg). Fikk til etpar fine langsider på begge sider, og da kom det masse prust.

Longerte hun litt etterpå, og da var hun både trassen og sprek. Hun snur seg mot meg hvis jeg ikke er rask nok og nøye nok til å holde meg bak skulderen hennes, men når jeg ble litt sint på henne og var nøye på at hun ikke fikk snu hjalp det seg (og da kunne hun galoppere 5-metersvolte, gitt). VELDIG sprek hest, så slapp henne på ridebanen så hun kunne få ut litt krutt. Sikkert lurt, jeg har nemlig tenkt til å ri i morgen... :)

Profile  

PostPosted: Fri Jan 10, 2014 7:23 pm 
Kniggit

Ridetime i dag! Veldig morro å være på banen igjen.

Red endel overganger, med fokus på å føle. Sliter litt med at hun som jeg rir for mener at jeg ikke skal ha synlig skrukk på ridebuksa ved rumpa/låret - fordi jeg da spenner meg i rumpa. Og det kjenner jeg jo. Men så har jeg jo lært på Trollspeilet at jeg skal ha det. Hun som jeg rir for har lært av Inger Helsing-Hansen, som også sa det samme, så jeg tror egentlig at det er en eller annen misforståelse ute å går, heller enn at noen tar feil.

Så da brukte jeg masse tid på å slappe av i rumpa, men samtidig bruke bakside lår (det må jeg jo, hvis ikke forsvinner beina bakover, og til slutt fikk jeg til å bruke bakside lår, samtidig som at rumpa ikke var spent. Dritvanskelig, men da gikk hesten bra, prustet, og jeg fikk skryt.

Ellers er stadig hendene og armene mine på tur - jeg er alt for snill. Spesielt med utvendige på høyre hånd. Hesten klarer nemlig helt fint å gå i form, hvis jeg bare har kontakt med munnen hennes. Det var også noe jeg fikk til i dag, noen ganger, og da forstod jeg plutselig hvordan det skulle føles ut, og jeg kan ikke forklare det på annen måte enn nettopp kontakt.

Når jeg skrittet i begynnelsen prøvde jeg å finne ut litt av bevegelsen, jeg husker Inger sa jeg gjorde for mye, og jeg har sett meg selv på film som tydelig viser at jeg slipper magen ut for hvert steg og kollapser i korsryggen. Dermed trente jeg på å finne ut hvilken bevegelse som var riktig, og tror jeg endte opp med en "duve opp og ned"- følelse, i stedet for en "skli frem for hvert steg"-følelse. Da føltes jeg sterkere ut, hadde vekt i stigbøylene (som var under meg) og hesten virket fornøyd.

På slutten trente jeg på å løfte hælene til rumpa uten å knipe med knærne, og innså da hvor viktige magemusklene er - for når jeg ikke har støtte fra knærne, klarer jeg heller ikke å være sterk nok i kjernemuskleaturen til at jeg kan sitte stille med overkroppen. Mer kjernemuskleatur skal trenes!

Profile  

PostPosted: Mon Jan 13, 2014 7:20 pm 
Kniggit

Hadde en rå dressurøkt i dag :D

Banen var glatt, og ganske hard, så vi tok det med ro. Red masse sidebevegelser, med fokus på å prøve å få henne igjennom der hun strittet imot. I begynnelsen var det mye motstand, til og med sparking etter sjenkel. Hun ramlet fremover, eller løp til siden, eller hang seg på tøylen, men når hun forstod at jeg mente alvor, og jeg klarte å være rett og sterk, så gikk hun rett og slett nydelig. Prustet veldig mye, så tydelig at det var godt for henne :)

Jobbet bittelitt i trav også, og det gikk også bra, så da trente vi på galoppfatninger. Godt mulig jeg er litt rar, men jeg elsker å trene galoppfatninger på litt ulendt/glatt underlag, fordi da MÅ vi balansere. Og det gjorde vi :D

Plundret litt i begynnelsen, men så jobbet jeg litt med at hun skulle gå kontraversade på høyre hånd, og roe seg ned og vente på meg, selv om vi hadde planer om å fatte galopp. Så når jeg presset litt på henne med utvendige sjenkel for at hun skulle bøye seg litt mer, fattet hun galopp helt av seg selv. Jeg som ikke hadde tenkt på at hun skulle gjøre det i det hele tatt ble passe overrasket, og glemte helt å bli stressa og låse hofteleddet og hive tøylene fremover - så da ble det to samlede steg i galoppen før jeg slapp henne frem. Og MASSE prust :D :D

Jobbet litt til med kontraversadene på høyre hånd, hadde en katastrofal fatning som nesten endte med fall, så jeg innså at jeg måtte ta meg sammen, jobbet henne godt i kontraversade, la til sjenkel, og ba om mer energi bak (og jeg tror hun skjønte det!), fattet galopp uten å gi ut så mye som en millimeter på tøylene (DER skjønte jeg nemlig noe. Det er ikke hesten som ramler frem i galoppen. Det er meg... :oops: ) og hesten galopperte hele 3-4 steg i samlet, ROLIG galopp, der jeg tydelig kunne kjenne (og høre - hun prustet som bare det) ryggvirksomhet.

Stort strålende smil, og så gav vi oss der, selv om vi ramlet over i trav (må visst ta en ting av gangen), og jeg var meget fornøyd med meg selv og hesten. Tenk - prusting i galoppen har vi ikke fått til før! ;)

Profile  

PostPosted: Fri Jan 31, 2014 8:22 pm 
Kniggit

I dag hadde vi en sårt etterlengtet økt i snøen :)
Hun er ikke halt lenger, så dermed kan vi ri, tenker jeg. Hun kom travende mot meg når jeg kom for å hente henne, så jeg tror hun var enig. Stod pent når jeg skulle sale på, også. Når jeg skulle gå på derimot, ble det krangling. Hun skulle nemlig IKKE stå stille ved siden av tingen jeg skulle klatre opp på for å gå på. Hev seg mot meg med skulderen først, smalt hodet sitt i meg ett par ganger og var generelt teit. Dermed gikk vi endel sidebevelgelser og flytte skuldre fra bakken, og da kom det prust, gitt. Så kranglet vi endel til (hun ville nemlig stå med høyre side til. Det ville ikke jeg at hun skulle), og jeg sa klart ifra hva jeg mente om sånn pressing med skulderen, og hun sa klart ifra hva hun mente om sånn streng piskebruk. Men, hun gav seg, og stod noenlunde pent, men med rumpa laaaaangt unna og nesa mot meg. Siden det ikke var det jeg ba om i utgangspunktet, så ba jeg henne flytte rumpa mot meg med pisken - som resulterte i ny runde hopp og sprett og slåssing. Så tok hun hintet, og stod fint, helt til jeg hadde kommet meg opp og fått beina i stigbøylene og fått ordnet tøylene, og så gikk hun fint frem på signal. Flinke bolla!

Ikke det at jeg ikke kan gå opp fra bakken, men prinsippet at hun skal kunne stå stille ved siden av noe er nok sterkere ;) Og jeg er ikke redd for en liten krangel.

Faktisk var jeg ikke redd i det hele tatt i dag. Ikke engang i galopp!

Hesten var rett og slett eksplosiv i dag. Masse fin energi jeg kunne bruke til det jeg ville! Dermed ble det endel (masse) sidebevegelser, samt litt trening på å ikke gå sidebevegelser når hun ikke fikk beskjed om det, masse trening på at jeg skal ha sjenkel inntil hele tiden, endel trening på å strekke seg inn og frem og litt galoppfatningstrening (som egentlig bestod av å slappe av vrangstilt og krysse utvendige bein frambein over innvendige. Det må vi gjøre for å få til galoppen, og hvis hun jukser og ikke flytter skulderen inn ærlig - så blir det feil galopp. Men det er jo så VANSKELIG mener Flora, og protesterer med å hoppe, gå imot utvendige sjenkel, LØPE fra utvendig sjenkel, rygge, sprette, bukke, steile og være litt merr. Men så har det seg sånn at jeg også er ganske så sta, og heldigvis staere enn bolla, og dermed måtte hun gi seg til slutt. Og da kunne vi fatte riktig galopp, gitt. Og galoppere rolig 4 steg. Og da ga vi oss, vi =)

Det er så deilig å se at hun er den samme gode hesten nå som hun har flyttet tilbake til eieren sin. Det er helt tydelig at hun kjenner meg igjen, hun står og ser på meg med verdens nydeligste blikk - våken og forventningsfull. Hun blir stående for å få kos etter at jeg har sluppet henne etter trening, kommer bort for å se om jeg har noe godt eller litt kos å gi når jeg er innom, og er veldig søt. Jeg tror nesten jeg begynner å bli litt forelska i den hesten, jeg :O

Og så skulle det ikke være noe i veien for at jeg kunne låne henne på Trollspeilet-kurs i sommer. Så da er jeg visst nødt til å spare! :D

Profile  

PostPosted: Mon Feb 03, 2014 5:40 pm 
Kniggit

Min første dag som pendler i dag! Alt gikk ikke helt bra selvfølgelig, da jeg møtte en sykkel med kun ett fungerende dekk på stasjonen, og måtte i stedet løpe for å rekke forelesninga. Men jeg rakk det - og en rask gåtur hjalp på konsentrasjonen =)

Har vært en tur i stallen også, og ridd en kort økt på banen. Hesten som tidligere ikke forstod bæret av sideførende sjenkel har nå blitt MEGET fin å flytte på. Ikke noe problem der nei. Trente også litt trav, og en galoppfatning hver vei (eller, to feil og en riktig til høyre), og hun galopperte fint på høyre hånd, og etter hvert også ok på venstre. Veldig gøy!

Kjenner nå så mye mer av hva hun gjør for noe, og hva jeg gjør for noe. Litt frustrerende, fordi nå oppdager jeg jo at det er så mye jeg ikke kan, enda.... Men da har man jo noe å jobbe med! Det er gøy =)

Profile  

PostPosted: Tue Feb 11, 2014 9:32 am 
Kniggit

I går ble Flora skodd. Jeg hadde jo vært veldig spent på hvordan hun ville reagere når hun ble skodd i Råde igjen, da hun måtte dopes når hun ble skodd der tidligere. Hun var mye verre, men vi fikk skodd henne uten så alt for mye tull, og slapp å dope henne, heldigvis. Av en eller annen grunn følte jeg at hun stod mye roligere når eieren hennes gikk inn, men det skal man vel ikke si høyt. Om det er fordi jeg stresser mer når hun er i nærheten, eller om hesten blir mer stresset, det vet jeg ikke, forsåvidt.

Hun har også blitt vanskeligere å fange. Ikke veldig vanskelig, hun kommer luskende for å se om jeg har en godbit, men hun prøver å stikke av når jeg har fått fanget henne i større grad enn før. Hun er også mye mer avhengig av flokken sin enn hva hun var på Årungen.

Jeg er litt rådløs ang hva jeg skal gjøre. Jeg vil jo gjerne at hun skal ha det gøy sammen med meg, men det er visst ikke så lett. Det virker jo som om hun synes det er veldig ok å bli ridd når vi først kommer i gang, men vi krangler mye. Om å stå stille når jeg skal på, for eksempel. Hun er ikke rolig lenger, ikke på samme måte som før - hun virker mer stresset. Og det synes jeg jo er veldig leit :/

Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg vil fortsette å prøve å ha henne fra høsten av. Som hest for meg er hun jo egentlig helt fin - rolig og snill var hun hvertfall på Årungen. Eneste jeg savner med henne er kjørehest-egenskapene, samt å kunne gå inn steder uten å slå hodet i taket, og litt mer nede på jorda - egenskaper. Men jeg vet liksom ikke helt hvor mye som kan trenes inn, og hvor mye som alltid kommer til å være slik?

Vi får se. To hester må det jo være der, så om man får inn enten en oppstallør med en hest vi kan låne til tur/kjøring, eller har en helforhest som fungerer til det, så hadde jo det vært fint. Men så er det disse pengene, da....

Profile  

PostPosted: Wed Feb 19, 2014 7:18 pm 
Kniggit

Altså, kroppen min har ikke vært så lite fungerende på jeg vet ikke hvor lenge. BLÆ og dobbeltBLÆ.

Håper på litt bedring når vi flytter og jeg har litt mer plass og vet hvor jeg har tingene mine, og slipper å stresse med det, hvertfall. Da får jeg kanskje litt mer overskudd til å trene også.

Red i dag da. Stressa hest, og låst hofteledd på meg. Så hva gjør man da? Man trener holdt-rygging-skritt-overganger, og prøver å konsentrere seg om å ha vekt i stigbøylene, åpent hofteledd og sterk mage. Og å ikke dra i tøylene selv om hesten blir sterk, men samtidig kreve reaksjon når jeg ber om noe.

Etter evig mange rygginger så begynte det å likne på noe, og hesten kunne skritte rimelig pent, uten å stresse alt for mye. Dermed prøvde vi galoppfatninger rett fra ryggingen, og det var effektivt, gitt! Fikk feil galopp på høyre hånd på forsøk 1, men på forsøk 2 fikk vi riktig ;) Hun måtte bare hoppe og sprette litt i fatningen, for jeg var jo så streng med henne, syntes hun...

Gøy!

Profile  

PostPosted: Tue Sep 02, 2014 8:14 pm 
Kniggit

Æsj, alt jeg skrev ble borte.

Kort sagt: ridd Flora igjen - gikk over all forventning! Galoppfatninger til både høyre og venstre. Hesten kan den, det har vært jeg som har vært usikker og hatt vekt på utvendige side. Moro!

Litt rodeohest,da. Men roet seg bare jeg fortsatte å ri fram!

Profile  

PostPosted: Mon Jun 27, 2016 9:16 pm 

Forrige fredag red jeg igjen Flora - lenge siden!

Hun har blitt ridd endel av fôrryttere, og hun har blitt mer stabil siden sist, men fortsatt er hun vanskelig å ri - men den er ærlig, den hesten! Jeg som trodde jeg hadde lært meg å ha stabil kontakt på utvendige tøyle. Men den gang ei, gitt! Jeg slipper utvendige, og drar i innvendige. I tillegg sliter jeg med å holde venstrebeinet inntil i forhold til høyrebeinet.

Hadde en lang del av rideøkta der jeg bare prøvde å kjenne etter hva jeg egentlig gjorde med hendene mine, og når jeg skikkelig konsentrerer meg om å IKKE SLIPPE utvendige, og IKKE DRA i innvendige, går hesten supert. Når jeg et halvt sekund tenker på noe annet, og glemmer meg, så hiver hesten hodet i været... SÅ frusterende! Kan hun ikke bare skjønne hva jeg vil??

Men vi fikk til en HEL runde på sporet, der hun, i trav, ikke hev hodet i været i det hele tatt. Men jeg har aldri vært så sliten etter en runde på sporet :P Å ri er jo DRITvanskelig! (Og veldig, veldig gøy!)

Profile  

New topic Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3