Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject: Re: Hugo
PostPosted: Mon Apr 27, 2015 6:09 pm 
Hoffskald

Så gøy!

Nå driver jo portugisere med sort magi også, så jeg er ikke så overasket over at det gikk bra :wink:

Never deal with a horse when you are in a fit of passion. A fit of passion is a thing with no foresight in it, and so we often have to rue the day when we gave way to it. ~ Xenophon: The Art of Horsemanship

Profile  

PostPosted: Fri May 08, 2015 7:28 pm 
Rider

Ja, ikke sant? ;) Vi er vel en verdensomspennende kult etterhvert. Hoho. :D

Hugo har det bra. Med unntak av at mai har bestemt seg for å gi oss kald luft med tildels mye nedbør, som viste seg å være for mye for de stusslige restene av vinterpelsen til Hugo og dermed førte til at Hugo er blitt dekkenhest en stund, så lenge det er utrygt for regn. Nå har jeg iallfall byttet ut det tynne vinterdekkenet med et ufôret regndekken, så satser jeg på at det er nok at han holder seg tørr. Han ble nemlig observert skjelvende i et heftig regnvær for noen dager siden, så han fikk dekken på seg. Dagen etter ømmet han litt i ryggen, men etter en økt med arbeid fra bakken reagerte han ikke i det hele tatt. Da var det nok bare at han var litt støl.

Ellers er Hugo seg selv lik. Noen ganger drar vi på små turer. Forleden dag ville Hugo gjerne gå en liten tur da jeg hadde satt meg opp. Dermed satte vi avgårde mot nabogården. Der rir vi vanligvis inn en sti til høyre, men denne dagen ville Hugo fortsette nedover veien (som fører ned til krysset før stallen og til hovedveien). Vi har leid der noen ganger, så det er ikke helt ukjent grunn. Hugo var fornøyd med seg selv og gikk med lange, selvsikre steg – helt til vi kom ned på den flate delen før krysset. Da ble han veldig usikker, og mente det var best at vi snudde.
–Vi snur, sa Hugo.
– Å nei du, sa jeg.
– Jo, sa Hugo.
– Nei, sa jeg.
– Er du sikker? For det er ikke jeg!, sa Hugo.
På det tidspunktet tok jeg opp tøylene, la sjenklene inntil og red ham bestemt fremover med setet.
– Prust, prust, sa Hugo – Ok, jeg går. Men når Grumleren spiser oss, så skal jeg si «Hva var det jeg sa?».
Heldigvis kom ikke Grumleren, og vi travet opp den bratte bakken hjem til stallen. Hugo måtte fnyse litt, for å holde Grumleren unna sikkert, helt til vi kom opp til møkkahaugen og utegangen hans. Da vi kom opp på toppen, ved låvebroen, senket han hodet - slik han alltid gjør når han kommer hjem - og prustet.
- Vi ble ikke spist i dag heller! (No thanks to you)!, sa Hugo.

Ellers fungerer han godt i ridningen om dagen. Det er kanskje fordi jeg har knekket noen koder i det siste. Han er noe rund blitt, men jeg skal nok greie å holde ham i noenlunde form. Ellers kan jeg kanskje sende ham på bootcamp på Eriksbråten i sommer; det var veldig effektivt i fjor. ;) Vi rir en del, og så blir det litt arbeid for hånden og longering innimellom. Jeg har endelig skaffet meg en kapsun, så nå kan jeg bruke den når jeg longerer. Aller mest effektiv er den imidlertid når jeg skal piaffe ham etterpå: Med Kottas-innspenning og kapsun kan jeg konsentrere meg om å aktivere bakparten og få ham over ryggen og taktren, og hjelpe ham å komme opp i manken i piaffen. Bare dét gjør hele kapsunen verdt pengene. :D

Neste uke skal vi på treningsturnering på Eriksbråten, det gleder vi oss veldig til. (Jeg på Hugos vegne). Håper vi får noen fine treningsøkter i godt lag!

Profile  

PostPosted: Tue May 26, 2015 1:04 am 
Rider

Hugo fungerer veldig godt for tiden. Vi har slitt litt med ryggen hans i vår, av ulike årsaker, og jeg har ikke greid å fikse den helt på egen hånd. Men Pelle red ham et par økter i forrige uke, og så fikset han meg litt, så nå henger han sammen igjen. Altså, i den grad Hugo noen sinne henger sammen. ;)

Han har stått i gamle flokken sin på Eriksbråten i et par uker, og der fant han seg godt til rette. Det var en mye mer harmonisk flokk nå enn sist vi var der; da fikk han knapt komme til maten og ble holdt utenfor hele tiden. Denne gangen skled han rett inn, og ble tatt godt imot av sin gamle kamerat Laszlo. Det var nesten trist å ta ham ut igjen derfra da vi reiste. Men da jeg slapp ham inn til Cosmo på utegangen i Oslo i kveld, virket Hugo mye mer selvsikker enn han har pleid å være. Kanskje har han hatt godt av et par uker med gamleflokken. Jeg har iallfall hatt følelsen av at han har trivdes der. Satser på at vi får til et sommeropphold i år også!

Profile  

PostPosted: Tue Jun 09, 2015 10:42 pm 
Rider

Hugo og jeg har vært på tur i Sørkedalen! Vi slo følge med Hanna og Cosmo og red innover i skogen. Vi var ute i ca. halvannen time og red en snau mil i herlig kveldssol. Hestene var ganske trege det første stykket ned oppkjørselen, men da vi svingte inn på stien langs jordet opp mot skogen og sandbakkene (som teknisk sett er mer grusveier enn sandbakker), våknet iallfall Hugo til live og ble veldig interessert i hvor vi skulle. Det er litt festlig hvordan han noen ganger er skikkelig på, og noen ganger er overbevist om at han er på vei til slakterbenken. :P Vi vekslet på å ri i tet, og vi travet en del på vei opp. Det gikk helt fint både å ri i tet og å ligge bak, men noen ganger ble Hugo litt vel spent når vi travet i tet. Bak gikk det greit, men han vil jo veldig gjerne trave veldig mye fortere enn Cosmo da. Jeg red på jaktkandar, så det var null problem å be ham roe seg de få gangene jeg ikke klarte å kontrollere tempoet med sitsen. Problemet er jo at han er så spent hele tiden, så egentlig burde jeg nok bare ri som om jeg er på ridebanen, og kreve at han fokuserer på meg og jobber greit hele tiden. Ellers tror jeg nok faren er stor for at han bare spenner seg og trykker vekk ryggen, og det er jo det siste vi trenger. Kanskje vil det hjelpe om vi rir tur flere ganger og han ser at det ikke er så livsfarlig. Jeg har også litt lyst til å gå litt off-road på dyretråkk og klatre rundt i skogen, det er jo morsomt og så er det litt annerledes trening enn han får på banen i det minste.

Image
Det er iallfall fint turterreng der borte!

Profile  

PostPosted: Sat Sep 19, 2015 9:37 am 
Rider

Hugo er tilbake i Oslo etter en lang sommer på Trollspeilet. Der borte har han vært skolehest, lekeonkel, oppdrager og kost seg masse i flokken (og videreført bromancen med Laszlo). Det har ikke blitt veldig jevnlig trening, men det er han jo vant til, og så har han tatt ansvar og trent seg selv (og andre hester) innimellom.

Men nå er han altså i Oslo igjen, så da går det an å trene mer jevnlig. Vi skal på kurs om en uke, og etter å ha sittet og kjent på ham (og meg selv...) i går, har jeg kommet frem til at det blir sidebevegelser, sidebevegelser og sidebevegelser frem mot kurset. For Hugos del er det for å løsne opp i skuldre og hofter (særlig på venstre hånd, hvor ingen hjelpere virket da jeg satte meg opp i går :P), og for min del hjelper det meg å koordinere hjelperne og øve inn riktigere bevegelse i setet. Så får vi se om en ukes tid hvor godt vi har lykkes!

Profile  

PostPosted: Sat Jun 25, 2016 11:14 pm 
Rider

Haha, dette var jo en episk pause i oppdateringene. Nåja. Kort fortalt, Hugo var halt et par ganger i fjor høst (to ulike ting, den første gikk raskt over og så var det noe annet som tok litt lengre tid); jeg mistet alt som het motivasjon (av ulike grunner), og Hugo ble sendt til Trollspeilet på vinterferie slik at han kunne få kose seg i en ordentlig flokk og jeg kunne få litt fri og litt avstand. Jul ble til vinter, vinter ble til vår, og da jeg var klar for å få ham hjem igjen ble det masse surr med transportplanene (fordi livet er slik iblant) slik at det tok nesten to måneder lenger enn planlagt. Men i slutten av mai kom han da til Leirsund, hvor han nå står på sommerbeite med fire andre eldre vallaker som han går svært godt overens med.

Jeg er fullstendig ute av rideform og hesten har vel kanskje ikke tatt noen skade av å stå så lenge, men han er ikke blitt så mye bedre av det heller. Haltheten forsvant jo et eller annet sted på veien (han var aldri halt i skritt, og det var en sene som var øm, så da fikk han bare henge i gamleflokken til det gikk over).

Imidlertid gjennomgikk han en ganske radikal forvandling under og etter en hovtrim av magiske Katarina, som Renate gjenfortalte (og som jeg har spart på, slik at jeg kan lese den når jeg føler for å synes synd på hesten min og stakkarsliggjøre ham). Han gikk fra å tusle rundt på utegangen til å galoppere masse, bukke, sparke, steile og leke, alt på grunn av en hovtrim. Så da er det vel forståelig at jeg sleper Katarina helt ut til Leirsund for trimming.

Ellers har jeg trent litt og ritt litt, og Hugo er jo Hugo da. Stiv er han, og det er vel ikke noe rart. Men tålmodig trening, litt terapeut-hjelp og kanskje en tannsjekk står på planen, og det kan jo bare bli bedre da. Jeg er som nevnt ute av rideform, men jeg jobber med saken, og så får jeg lirke meg tilbake til sånn cirka der jeg var i fjor sommer, og jobbe videre derfra.

Et eller annet er det nok forresten som sitter bom fast i Hugo. Kan det muligens være manken? Jeg mener ikke sånn vanlig Hugo-manke, men jeg merket jo alt i fjor høst at han gjorde noe merkelig når vi travet innimellom. Og det kom når jeg red bra, og skikkelig bra, og Hugo gikk godt og holdt på å komme ordentlig gjennom. Da stokket han liksom om på beina og satte meg over på feil ben i lettridningen. I skritt og galopp var det fint. Så ble han jo halt og jeg tenkte det kanskje var en sammenheng. Men nå er han jo fin igjen, fins ikke halt, men han gjør fremdeles den greia der i travet. Nå har jeg sett ham gjøre det i longen også, og det er som sagt en slags merkelig frambeinsting. Jeg tror ikke det er halthet, for den er ikke der hele tiden. Den kommer som et brev på posten når jeg klarer å få tak i overlinjen hans og han må strekke den. Derimot kan jeg ta ham høyt opp i form uten at det skjer (men da er han nok ikke opp i manken heller). Merkelig. Men kanskje en hesteknekkedame kan hjelpe.

Forøvrig galopperte jeg masse forrige gang jeg red, og det gikk kjempefint! Jeg hadde hele tiden kontroll over takt og tempo, og det ble nesten ikke noe spjoing eller boink, og absolutt ikke noe wheeeeeeEEEE! Det var ikke fordi jeg red så fordømt bra heller, for jeg har film av det, og jeg sitter jo som en kråke. Men det ble nå galopp, og det har det jo ikke alltid blitt før. :) Nå skal vi bare prøve å få litt kontinuitet i treningen fremover, det får være målet for nå.

Profile  

PostPosted: Sun Jul 17, 2016 7:25 pm 
Rider

Vi har hatt besøk av Eivor for behandling og tannsjekk. Eivor kjente over hele Hugo og fant ikke noe spesielt i manken eller skuldrene hans (annet enn at han er veldig stiv og kort på fremsiden av skuldrene), men bemerket at han er fryktelig stiv i musklene i bakparten. Hun ga ham bindevevsmassasje og viste meg noen tøyeteknikker jeg kan bruke på bakparten hans, som jeg skal gjøre hver gang jeg er i stallen.

Tannsjekken avdekket et par ting: han har spisser på høyre side i overkjeven, helt fremst og helt bakerst, som gnager litt og som låser bittet hans fast slik at han ikke kan tygge slik han er ment å skulle tygge. Dessuten mangler han en jeksel ca. midt på i venstre overkjeve. Eivor kunne ikke si når eller hvordan det har skjedd, men hun vil iallfall at vi skal til Ellen Schmedling for at hun skal se på det, så nå venter vi på å få time hos henne.

Det er fryktelig vanskelig å få Hugo over ryggen i longen, merker jeg. På den annen side har jeg vel ikke pleid å få det til i noen særlig grad før heller, så sånn sett er det vel ikke noe nytt. Men det skal jo egentlig gå, så jeg skal jobbe med ryggsving først og fremst fremover. Jeg syntes jeg så noe merkelig med ryggen hans i dag; som om ryggraden i salleiet, hvor ryggraden er tydeligst, er litt... skrå. Som om den har tippet litt rundt på aksen liksom. For den er litt høyere på høyre enn på venstre side når han står under seg selv (og ja, han sto firkantet og hadde vekt på alle beina da jeg la merke til det). Jeg gjorde en test av heverefleksen ved å pirke ham under magen, og da løftet han ryggen jevnt og det var ingen forskjell lenger. Underlige saker. Men han ømmer ingenting, så jeg får se om det skjer noe utover.

Ellers bruker jeg en del tid på å tøye og bøye før og etter trening. Vi prøver å tøye muskler i bakpart og skuldre, og så øver vi på riktig stilling i ganasjen. Det sistnevnte er vanskelig, men ikke umulig, og han strekker seg ned og inn med én gang det løsner. Men jeg ber veldig pent og forsiktig og bare litt av gangen, for å unngå spenninger og protester og sørge for at det blir en behagelig ting for ham.

Vi jobber mye fra bakken i form av longering og arbeid for hånden, i et forsøk på å løsne mest mulig opp i stive skuldre. Som alltid med Hugo må jeg balansere løsgjøring med samling og bydning for best mulig resultat. Kunsten er å vite hva som trengs når og hvor mye av alt som må til. Ja, og å la være å tenke «stakkars hest» og ha dårlig samvittighet for at Hugo har stive skuldre og stiv bakpart og spisse tenner og alle disse tingene, for det er jo faktisk ikke min feil, og jeg gjør det beste jeg kan for å fikse det som kan fikses. Dessuten har Hugo det aller best når han får jevnlig og god trening (og det har jeg også, må jeg bare innse).

Profile  

New topic Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3