Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 20 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Storm Dancer
PostPosted: Fri Apr 17, 2015 1:30 pm 

Ikke noen stora genombrott på sistone, men vi har tränat på.

Sedan vi flyttet og Storm har stått på utegång med litt mer sociala möjligheter har hästen blitt gladare og mer positiv till träning. Vår nye nabo med ridehall og bane er og dressurtrener. Ett av de store navnen runtom her. Jag red litt for henne når jag först fick Storm till Norge, for en 3 år sedan. Det första hon sa etter att ha sett oss ri noen minuter första timen var “Den har ju ikke så bra steg”. Etter halva timen nå sa hon att “Oj, så fin den har blivit” og igår syntes hon att det har blitt en helt annan hest. Det er moro at känna att vi har kommit opp på en nivå där vi kan få utbytte av at trene for henne.

Og så har jag starter stevne. Vi debuterade i LA. Eller, jag debuterade. Storm har ju gått LA förr. I Sverige for 5 år, 1 bukoperation og gudarna vet hvor mange skador og haltheter sedan… :( Kvelden för var jag så nervös at jag ikke fikk sovt. Låg og lyssnade på min puls som gick i 120 fram till 1 og fick en sova fram till 4 ungefär. Men når vi kom till stevneplassen försvann mye av nerverna, og vi fikk till ett helt greit program. Jag var litt for spent for att klara av att sitts ordentligt, så mye av fremdriften forsvann, men det var relativt avslappnat och jevnt. Det gick i 5:er og 6_er, noen 4:er og 7:er. Det som gick dårligt er ting jag veit jag må jobbe med, så inga overraskninger. Fikk 7 på galoppfattninene. Sammanlagt 56%
Vi trenger ikke tala om LB programmet jag red etterpå. Da hade Storm käraste kommit till stevnepplassen og vi gav ordet seperationsångest ett ansikte. De kom 5 minuter för vi skulle ri in, så jag hade ikke en sjanse at ri igenom honom. Han var superfin på oppvarmningen för det, mye bedre än för LA så jag blev ganska besviken.
I stort var jag veldigt fornöjd med dagen! Så pass at jag faktiskt har meldt meg på ett stevne till… :twisted:

Profile  

PostPosted: Fri Apr 17, 2015 1:36 pm 

Litt bilder...

Attachments:
11128702_10155449614555252_1483004143_n.jpg
11128702_10155449614555252_1483004143_n.jpg [ 65.94 KiB | Viewed 3338 times ]
11149012_10155449614355252_2020107597_n.jpg
11149012_10155449614355252_2020107597_n.jpg [ 47.58 KiB | Viewed 3338 times ]
File comment: Vet inte vad fotografen har för inställningar här, men vi strålar...
11122459_10155449614050252_1863325285_n.jpg
11122459_10155449614050252_1863325285_n.jpg [ 63.74 KiB | Viewed 3338 times ]

Profile  

PostPosted: Mon May 04, 2015 12:25 pm 

Var på sprangkurs for tre uker sedan. Fikk utmanet grenser og komfortsoner. Vi har faktiskt funnet en sprangtrener som faktiskt forteller oss vad vi skal gjøre både over og mellom hinderna, isteden for at bara sitte och så kommer det plutsligt et hinder og det er litt 50/50 hvis man kommer over eller ikke. Så det begynner faktiskt bli moro. Avsluttet med at hoppe en bane på 60/70 utan noe stopp og bara litt nøling. Jag syntes det gikk hiskeligt fort, men Storm var fornøyd. "Very good", sa trenern "A little bit better from the pony then from you" 8)

Helgen etter var det lokal distanseritt der forryttern startet 2mil. Gikk enligt plan tills hodelaget til venninen Dordi brast og det litt av en spurt på ett par kilometer. Till slutt fikk de saktat in litt så at ryttern kunde hoppe av i fart og få stopp på hesten. Mobiltelefon var ju som tur var med, så jag fikk kjørt opp med nytt hodelag og de kom seg i mål med godkjent ritt. Og litt forslått, men ikke noe brustna ribbein...

1:a mai startet forryttern LC:2 med fine resultat. Oppvarmningen var super, de red runt bland ekvipagen som skulle starte MC:1 og såg ut som om de hørde hjemme der. Men når de red in på banen spende seg ryttaren og programmet blev veldigt ujevnt. Men det som var bra var veldigt bra. De fikk 8 på fri skritt, der Storm gikk avslappnet med godt overtramp. Noe det ikke var tal om for et år sedan :D

2:a mai skulle jag starte LA:3. Var ikke så nervøs denne gang, men måtte ha fått hjärnsläpp for jag drog av gårde utan ridestøvler, stevnejakke, handsker og hjelm :oops: :roll: Med hjelp av gode venner og litt løping ordnet det faktiskt seg :mrgreen:

Storm var ikke särskilt sammarbetsvillig på oppvarmningen. Det gikk varken at styre eller ri frem. Brems hade jag heller ikke noen. Han kjørde nesan i været og fikk emot så fort jag prøvde gjøre en forholdning. Volter kunde jag bara glømme... Galoppen gick ganske fint. Etter 20 minuter kom jag på att jag hade stigbøylene et hull kortere en jag pleier og längde de. Etter det gick han helt fint :evil:
Da var det litt mindre en 10 minuter kvar (Jag blev ju forsinket da vi måtte stoppe på veien og hente hjelm..). Så jag tenkte litt ri frem, samt litt holdter og rygging for at få honom med meg. Så vi kom i full trav ned for spåret mot grinden på oppvarmningsbanen når jag av noen outgrundlig orsak besløt meg for at lene meg fremover og kikke på bakken fremfor hesten. Varpå han gjorde en trav-rygging-piruett overgang. Jag lykkades precis grappa tag i øronen på vei over hodet og hålle meg kvar på. :oops:

2 minuter igjen og tid at ri ned til ridehallen. Just når vi kom ned på parkeringen lastade noen av en hest som såg precis ut som Storm Livs Stora Kärlek, Dordi. Ok, Dordi er en fjording og dette var en Døl, men likheten (enligt Storm) var slående... Så vi fikk leiehjelp ned til ridehuset.
Rett in, og trave runt banen. Storm hade sedan sist utviklet en akut fobi mot ridehusvegger, og speciellt hjørner. Banen var dessutom nyvannet og lampene var på, så underlaget kunde uppenbarligen førsvinne under høvene på honom vilken sekund som helst... Vart steg måtte sjekkes nøye før man kunde sätta ned hoven. Fordelen med det blev at jag faktiskt kunde ri honom, og ikke bara prøve at sitta der medan han løp avgårde.

Uppridningen og travvoltene blev greie, travøkningene blev ikke eksisterande. Storm blängde på bakken og sa blankt nei til det forslaget. Litt dårligt flyt i skenkelvikningene da Storm måtte stoppe opp og sjekke var han kunde sätta høvene. Bakdelsvendningene gick som vanligt, en grei, en ikke så bra. Galoppfattningen skulle gjøres i det allra farligeste hjørnen og blev ett sprang, stopp, hopp in til side, gjene rett over banen, galopp. Serpentinene blev bedre än forige gang og jag er nøjd med galoppøkningene.
Første gangen vi red igenom dette programmet hjemme var jag ikke alena på banen, og jag måtte gjøre en ekstra hold halvveis ned for sista oppridningen. Denne husker Storm. Så var gang vi kommer dit sier han
- Holdt her.
- Nei, sier jag.
- Jo! Holdt her!
- Nei!
- Sikker?
Så den linjen blir ikke helt rett... :roll:

I stort er jag faktiskt nøjd. % blev mindre än førra gangen (55,0). Men dommer C ville faktiskt ha oss som første uplasserte (7 av 19). Jag syns det gikk bedre. Jag lykkades slapne av og ri mer. Feilen gikk på dårligt flyt og engagemang, vilket de har helt rett i.

Vi jobber på. Nå er det Hanne-kurs til helgen, og sprangtrening helgen etter det. Så er det Officersritten der Storm skal starte 4 mil med forryttern. Sen er det antingen stevne på Nes eller helgekurs på Trollspeilet. Tanken var at dra till Trollspeilet, men så kom det en veterinärregning på lørdagen... Sen er det finalen i OARK-cuppen, eller kurs, Så er det en eller to helgen fri før vi drar til Trollspeilet for sommerkurs :mrgreen:

Profile  

PostPosted: Mon Jul 11, 2016 7:57 am 

Har haft en ganska rolig vinter og vår der jag mest fokusert på at trene ryttern og bara haft hesten igang. Vi har fått in et par Pelle-kurs og fått sikte på vad vårt neste steg i treningen skal vara, men har ikke lykkets få til det stabild. Så de siste ukene så har det pløtsligt skedd et par ting som jag ikke er helt sikker på vad de betyder.

Jag satt og jobbet på avslappnad trav med ryggsving når det plutsligt føltes som om de nedre bukmusklerna og bekkenbunn blåste opp seg. Helt på eget initiativ... Men som svar kom ett skikkeligt ryggløft fra Storm. Vi klarte sirka tre steg, sedan høll jag på att kasta opp. Det tog meg en stund at komma frem til hvordan jag skulle få til samme ting medvetet. Men når det gikk så kom ryggen opp, hesten var avslappnet og gikk bedre enn noensin. Så jag gikk og funderte på dette noen dager, og kom frem til at det er den typen buktryck som jag gjør når jag gjør tunge knebøy eller markløft når jag trener. Så da var det ju bara at lære meg puste samtidigt.. :roll:

Ikke så lenge etter det så skulle jag varme opp Storm for hand, som jag pleier. Vi jobber som regel en del ppå giravolten før jag setter meg på. Han er ganska grei, men sliten litt med at han ikke vil stabilisere bekkenet, specielt på venstre side, og viper veldigt over mot høyre. Det er sommer og vi er litt sløfe (hvis det er ett ord på norks...?) i varmen. Så idag hade jag bestämt at vi skulle få til litt energi. Så etter noen rundor så satte jag pisken rett under bekdre kne og bad om energi og bøyning. Nå må jag si at pisken kom litt hardere enn jag egentligen hade tenkt meg, og jag fikk nok til timingen bra, for han bøyde kneet veldigt og satt beinen under seg. Og så satte han av i kaningalopp runt meg, på giravolten. Det har han aldrig gjort førr, så jag ventet bara på at han skulle gå over i trav og så fortsatte jag. Til min stora förvåning så var nu bekkenet helst stabilt. Ikke noen vipping og han lade vekten på bakbeinen som aldrig førr... Det gikk over når jag bytte hand, men hvis jag gjorde giravolten i ‘galopp’ (det kan bli grei galopp på høyre hand, men i venstre blir det som regel kaningalopp eller riktigt dårlig kontra) så stabiliserade bekkenet seg veldigt, og det blev mer bøy i knäna. Jag vet ikke hvorfor eller hvordan, men det virker fungere så jag har jobbet en del med det nå.

Noen dager senare så satt jag och fokuserade på at få til buktrykket i skritt (etter oppvarmning på giravolten). Det enda jag fokuserte på var at sitte med buktrykk og puste ned i magen. Hesten gikk som aldrig førr, med godt overtramp i skritten och med svingende og stabil rygg. Även den delen av ryggen som jag aldrig har fått till at gå igang.. Det tok ikke mange minuter förrän det begynnte svi i musklerna. Og til min förvåning så var det hela min ‘overlinje’ som sved, fra kne, bakside lår, rumpe, rygg. Jag prøvde en del overganger, og fikk faktiskt til en ordentlig trav-skitt overgang. Vi lykkades även trave med ryggen på i venstre hand, vilket aldrig har gått førr, og galoppen var og mye bedre. Her, følte jeg, hade vi noe på gang! :mrgreen:

Neste gang tenkte jag sjekke hvordan det gikk hvis jag lade til en del energi med buktrykket, så etter oppvarmningen så bad jag om samling og energi fram i traven. Det var tungt, og det gikk litt vel mye opp og ned, syntes jag... Veldigt tung, kom jag frem til etter ett halvt varv på volten. Så jag slängde et øye i speilet og tappade hakan helt, ponnien gikk i passage! :shock: (eller altså, ikke riktigt passage, ikke särskilt nära heller, men det var lyft och det var hvil i stegen. Det var noe som med riktig trening skulle kunna bli passage).

Men nå til problemet. Han ser halt ut.

Når jag rir honom så føles han bedre ut enn noensin. Ryggen er mykere og mer aktiv, bakbeinen er mer under og lettere at styre. Jag kunde gjøre en versade bara genom at be om mer fra høyre bak, det var mykere og enklare enn det har varit. Galoppen er mykere, rundare og han løper ikke i den. Jag kan gjøre mindre volter, mer balanserade volter og det føles virkeligen som om han legger vekten på inner bak på en måte som han ikke har gjort førr. Min gamla forrytter som er hjemme over sommaren red honom heromdagen og hun håller med, han føles mye bedre ut. MYE bedre.

Men han ser halt ut. Til tider veldigt halt. Og ikke i venstre bak som kan vara veldigt stivt, utan i høyre bak. Jag ser det når andre rir honom, det kommer og går litt, er speciellt tydligt etter sidoførande. Forryttern filmet meg litt og jag ser det når jag rir og, men ikke lika tydligt.

Så, antingen så inbillar jag meg forbedringen og han er halt. Eller så er det at han har lossnet ordenligt på høyre bak så at det er en bevegelseforandring der, men ikke i venstre (ännå) som gjør at han ser halt ut.

Dette er ikke fra en av de allre beste øktene, men det føltes fortfarande bedre ut enn det har gjort førr.

https://www.youtube.com/watch?v=r84apRubCQA

Forryttern som rir, hältan er ikke så tydlig her.

https://www.youtube.com/watch?v=JL9PQUXm1ec

Profile  

PostPosted: Mon Aug 08, 2016 8:00 am 
White Lady

Hihi. Superbra demo av hvordan du kan se skjevhet tydelig som om hesten halter når den begynner å gå med energi fra bakbeina og over ryggen. Høyre bakbein er svakere. Det er jo viktig å få eliminert annen skade for sikkerhets skyld, men jeg har sett dette mange ganger som resultat av at hesten sparker fra og løfter seg fra bakbeina, og høyre bakbein som vanlig ikke sparker like godt fra. En ser det ikke når hesten bruker forbeina til å skyve seg frem med.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

New topic Reply to topic   [ 20 posts ]  Go to page Previous  1, 2