Google+

Logg inn

Forumregler

Forumets regler

Nytt emne Svar på emnet   [ 45 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Karoline og Vainqueur
InnleggSkrevet: Man Okt 27, 2014 9:45 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Two stars and a wish, uke 43
Skrevet 26. oktober

Denne uka har vært veldig fin ridemessig. Har faktisk bare hatt tre rideøkter, men alle har vært oppturer! Den ene var på mandag hvor han gikk utrolig fint, tirsdag fri, onsdag red vi på tur, torsdag fri, fredag+lørdag red Elin og i dag red vi sprang. Denne uka er det dermed egentlig bare mye positivt! Han begynner å høre godt på hjelperne mine nå, men vi mangler stadig litt på de forholdne hjelperne. Så der har vi ukas wish. Stjernene må være at han var innmari kul i sprang, og at han begynner å jobbe veldig bra. Woho!!

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: Man Okt 27, 2014 9:46 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Gold
Skrevet 27. oktober

Noen ganger er det ikke de lange refleksjonene som er det viktigste.

Topp

InnleggSkrevet: Fre Okt 31, 2014 4:37 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Superhesten!
Skrevet 30. oktober

Vainqueur begynner å bli så utrolig deilig å ri på nå. En stor kontrast til hvordan han var i starten av september. Han har begynt å bli lett i hånda og avventende, i stedet for å legge seg på med den ene eller andre skulderen på ville veier. Han har også en helt annen fremdrift enn han hadde. Han virker så glad og fornøyd, og er helt med når vi jobber sammen. Nå begynner vi å jobbe sammen.

Jeg har stått litt fast de siste dagene med hva vi skal jobbe med. Sideføringsvoltene har gått veldig fint de siste ukene, og han svarer godt på både fremaddrivende og forholdne hjelpere. Derfor prøvde jeg meg på sideføringsvolter i trav for å gi oss en begge en større utfordring. Det begynte sakte og pent, med litt stamping på stedet, litt pesing og prusting. Så løsna det jammen! Hvertfall på høyre hånd, som er den letteste. Fortsatt litt mye tøylebruk, men jeg gjør så godt jeg kan å være myk. Venstrehånd får vi ikke til så veldig mye enda, men da er det vel kanskje på tide å jobbe med det! :)

Her om dagen begynte vi dessuten med en ny øvelse: "bakpartsvendig", galopp på en halv storvolte og ny "bakpartsvending", galopp igjen - and repeat until pleased. Vendingene er et par meter i diameter, men prinsippet blir det samme. Han får satt seg litt på rompa, også kommer vi ut av den i galopp. Da er han så løs og ledig i galoppen, og ikke minst avventende. Overgang til skritt begynner å gå fint nå! Denne øvelsen gjør han utrolig lydig. Det er så gøy!

Økta i går gikk derfor veldig fint. Han går stadig bak lodd, og det må jeg begynne å gjøre noe med snart. Men hovedmålet hittil har vært lydighet for hjelpere, da det var en jobb å gjøre der til å begynne med. Så får vi nå se hva som skjer videre :)

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: Søn Nov 02, 2014 6:10 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Vi flyr over 1.10!
Skrevet 2. november

(yikes...)
Elin var på besøk denne helga igjen, og da var det selvfølgelig duket for sprangtrening! TJOHO! :D Det er både jeg og storegutt glade for, veit jeg. Øvelsene i dag var egentlig de samme som sist søndag, men jeg hadde selv lagt på et kryss med to galoppbommer på storvolte siden jeg trenger å jobbe med det å se steg. En grei øvelse tenkte jeg. Det var lettere sagt enn gjort. I sprangen buser han veldig på, og jeg klarer ikke å sette han godt nok sammen. Derfor fant Elin ut han hun skulle teste oss på pelham. Et bitt jeg aldri har brukt før. Litt skeptisk, men tenkte at det kunne være fint å ha en litt bedre brems. Jeg mangler rutine i sprangen, og da er det godt å kunne slippe å tenke så alt for mye på at han bare skal rase av gårde fordi han blir for sterk for meg. Det fungerte fint å ri på det, så det kan nok være en idè å bruke det i sprangen - hvertfall en liten stund, slik at jeg får en ekstra hjelp.

Bilde

Tilbake til krysset på volta: yikes, det var vanskelig! På høyre hånd gikk det greit, men det er også den beste galoppen vår, og jeg klarte ganske fint å sette han, ri han godt rundt svingen og komme fint over. Venstre hånd derimot, lignet mer katastrofe! For det første klarte jeg absolutt ikke å sette han på baken, så han bare buste av gårde, og for det andre forsvant høyre skulder fullstendig! Helt utrolig hvor mye jeg sleit med å ramme han inn, faktisk. Og for det tredje var jeg så konsentrert på hinderet at jeg fullstendig glemte av hva som kom rimelig kjapt etterpå: gjerdet! Det var ikke langt unna at vi hoppet ut av banen, for å si det sånn.... haha. Fikk nå litt dreisen på det til slutt, men! Sliiitsomt, for der måtte jeg virkelig ri.

Så gikk vi over på stussene igjen, og jeg merka fort at jeg var en del hakk mer trygg enn jeg var sist gang. Forrige trening satt jeg med hjertet i halsen hver gang jeg vendte opp linja, i dag klarte jeg å slappe av. Festet blikket på lyktestolpa utpå jordet laangt fremfor meg, og prøvde bare å følge med. Var mye flinkere til å følge med han og gi etter i hånda i dag hvertfall! Et av problemene nå er landingen.... haha.

Bilde
Oups.... Snille hesten da.

Jeg sleit litt med å klare å holde meg i balanse hele veien, for å si det sånn. Klarte meg rimelig bra frem til siste oxeren, og så datt jeg en del fram. Veldig godt jeg rir en dreven hest som kan trå til en gang i blant for å få meg tilbake i salen igjen! Etter jeg hadde holdt på å gå rett i bakken sa Elin at "...men nå hopper du jo faktisk 1.10 da, Karoline" ... WHAT?! Og det sier du NÅ?! ...den beskjeden fikk jeg ikke før vi skulle hoppe siste gangen. Takkskarrujammenmegha. Frem i trav, pust, pust, detta går så bra atte. Ikkeno' problemo for superhesten detta. Skarru værra med så heng på! Se på lyktastolpa, se på lyktestolpa, fram med hånda, se på lyktestolpa, swosh! VI FLYR!

Det er noe med det at når man sitter på en sånn stor sak som Vainqueur, så ser ikke hinderne så fryktelig store ut. Jeg var sikker på at jeg hoppa sånn 80cm jeg... Og når du sitter på en hest som er sånn 1.75, og du hopper et hinder som er 1.10, i tillegg til at hesten insisterer på vi må ha god klaring, da blir det ganske høytflyvende etterhvert alså. Syntes jammen jeg var flink jeg! Tross alt min andre sprangtrening på halvannet år ;)

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: Søn Nov 02, 2014 6:18 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Two stars and a wish, uke 44
Skrevet 2. november

Ukene går jammen fort! Denne uka har hvertfall gått utrolig fort. Min timeplan har vært stappfull, så det har kun blitt tre rideøkter på oss. To dressur og en sprang. Jeg skulle nok klart å finne tid til han flere dager også, men så har det seg slik at Elin-gamleeier har vært i området noen dager. Hun har samme forholdet til gamlefar som jeg har til Draupnir, og da skal hun selvfølgelig få ri! Også er det jo fint med litt avlastning innimellom for min del, så har jeg tid til andre ting :)

Bilde

Akkurat som sist uke har denne uka vært veldig fin ridemessig. Vi er inne i en god periode hvor ting fungerer bra, og vi samarbeider bare bedre og bedre. Perfekt! Begge dressurøktene har vært fine, og sprangøkta i dag var suuupergøy! Vi har stadig forbedringspotensiale på en del ting, men hovedfokuset mitt fremover skal være å variere mer på hvor mye jeg korter han inn, for å jobbe mer med det at han dupper litt bak lodd. Bli flinkere til å slippe han ned og ri han lang og lav med fokus på at han skal gå frem til bittet. Uka som kommer blir nok uansett en temmelig rolig en, da han skal vaksineres på tirsdag.

Topp

InnleggSkrevet: Fre Nov 07, 2014 1:25 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Eksperimentell dressurøkt
Skrevet 6. november

De to siste dressurøktene har vært litt uten den vanlige formen vi har ridd etter i det siste. På mandag red vi en løsgjørende økt etter sprangtreninga på søndag. Tirsdag fikk han vaksine og ble skodd, så da fikk han fri tirsdag og onsdag. I dag derimot drev vi med veldig mye rare greier. Hehe. Jeg har en vane med at jeg ofte havner på den ene storvolta og der blir jeg. I dag jobbet jeg mer på fire ti-meters-volter oppover langsida for å veksle litt på rideveiene jeg brukte. Ulike øvelser jeg testa litt i dag:

- Galoppbytter gjennom skritt, og inn i ny volte
- Prøvde litt på kontraen og fatninger både på rett og bøyd spor
- Sideføringer på diagonalene
- Økning og minsking av steglengden

Generelt gikk alt veldig fint. Galoppbyttene og kontraen satt faktisk overraskende godt. Han lystrer godt, og både på bøyd og rett spor kan jeg fatte den galoppen jeg vil. Nå har vi ikke jobbet noe med dette, og jeg har faktisk ikke sjekka om han kan det før nå. Han er ikke sterk nok til å holde kontraen, men bare at han fatter korrekt og prøver er en veldig god start.

Etterhvert prøvde jeg også ut sideføringene i trav på diagonalen: slik de opptrer i dressurprogrammene. Jeg har jobbet masse med sideføringer og forståelsen av vekthjelpen for både meg og han på bøyd spor med temmelig mye tverring, så når vi skulle ri "vanlige" sideføringer var det faktisk ingen sak i det hele tatt! Måtte bare hele tiden ri på halvparadene, da han faller fort sammen på frempart og blir sterk som resultat av at han blir lenger og lenger. Men akkurat det kommer seg når vi blir sterkere sammen.

Sist men ikke minst jobbet jeg med økning og minsking av steglengden i trav på volte. Han jobbet overraskende godt i minskingen. Sakte-sakte-sakte-sakte-sakte. Når jeg øker den oppstår det samme problemet med at han faller på frempart, blir lenger og lenger og blir sterk. Det også kommer seg med mer trening og styrke i oss begge to. Jeg svetter like mye som han, det skal jeg love deg ;)

Alt i alt har jeg ikke jobbet særlig med noe av dette, men i dag var dagen for å eksperimentere litt, prøve nye ting og sjekke hvordan vi ligger an i forhold til øvelsene i dressurprogrammene. Mye å jobbe med, og det er jo egentlig bare motiverende! Men jeg kjenner at det er en stund siden vi har fått noe hjelp utenfra, og vet ikke helt hvor vi skal gå videre. Prøver å legge hodet litt i bløt hvertfall! :)

Topp

InnleggSkrevet: Fre Nov 07, 2014 1:28 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Bak lodd - og litt attåt
Skrevet 7. november

En ting man kan lese om opp og ned på diskusjonsforum, blogger og diverse er debatten rundt om nesa til hesten er bak loddplan. Akkurat nå om dagen er jeg fryktelig delt i denne debatten fordi jeg rir en hest som gjerne dupper bak loddplan i treningen, uten at jeg har hatt noe særlig fokus på det enda. Har det vært riktig av meg å ikke tenke nevneverdig på det? Derfor tenkte jeg å snuse litt mer på temaet. Kanskje jeg har kommet til en ny konklusjon og en ny tankemåte i enden av denne bloggen? Let's go!

Bak lodd - jærræ...
I følge det meste av rideteori jeg har vært borti sies det at man skal begynne å tenke bakfra. At man ikke skal tenke så mye på hvor hesten har hodet sitt, men heller jobbe med at den skal jobbe fra bakbeina, gjennom ryggen, og at hodet skal komme av seg selv. Likevel lyser varsellampene i hodet på de fleste når de ser at nesa er for lang bak. Og det mener jeg faktisk er rett: at varsellampa di skal lyse. Som rytter bør du være tenkende. Vite hva du gjør, og ha en tanke om grunnen til det. Er det likevel greit å skrike ut og være kritisk så fort du ser en hest bak lodd? Misforstå meg rett, jeg blir fort kritisk selv, men er det lett at fokuset blir fullt og helt på hodeplasseringen uten å se det hele og det store bildet? Rideteorien sier jo som regel at man skal begynne å tenke bakfra...

Rytterens jobb er å jobbe mot å få en funksjonell sits som følger hestens bevegelser og tillater den å jobbe korrekt. (Lettere sagt enn gjort, i know!). At hesten går bak lodd kan man si at er et symptom på et annet problem, ikke problemet i seg selv. Ofte kan problemet komme av en hånd som ikke gjør som den skal, eller at hesten ikke jobber ærlig gjennom ryggen. Hva da hvis du gjør så godt du kan med å ri hesten bakfra og være myk i hånda og sitte riktig, og den går fortsatt bak lodd? Yep - that's me.

Bilde
Ikke noe å skryte av på kvaliteten, men bildet står til sitt formål: å vise bak lodd-problemet.

Den tyske treningsskalaen
Til og med den tyske treningsskalaen setter takt og løsgjorthet før aksept av bitt. De fleste kan vel den tyske treningsskalen, hvis ikke er det på høy tid at du googler temaet. Jeg har lurt litt på hvor lydighet for hjelperne kommer inn. Jeg regner med at det er i den første delen takt/løsgjorthet/aksept at dette kommer inn, men har egentlig ikke funnet noe konkret om dette faktisk. Har du en kilde på dette, del gjerne!Grunnlaget for all ridning må vel uansett være at hesten svarer korrekt på hjelperne. Og da må det vel være riktig å ha fokuset på dette før eksempelvis korrekt kontakt? Takt/løsgjorthet/aksept går dessuten helt flettet inn i hverandre. Man kan ikke få til det ene uten den andre.

Kan det forsvares at hesten går slik tidvis i en fase av treningen?
Dette spørsmålet er nok det som har gnagd mest i hodet mitt en god stund. Jeg vet jo at det ikke er riktig at han skal gå sånn. En hest som går bak lodd får trange ganasjer, som igjen gjør noe med pusteteknikken, som igjen gjør at den ikke kan gå helt avslappet. Det er ikke sånn jeg vil at han skal ende opp, og det er ikke mitt bevisste valg å ri han bak lodd. Men er det tilfeller hvor man må kunne se litt igjennom fingrene på det? Det er nettopp det jeg har gjort i det siste. Jeg er fullstendig klar over det, men har valgt å ha fokuset på andre ting ved ridningen. Da å jobbe med å få han smidig og løsgjort i form av masse sideføringer. Å jobbe med å få han avventende og ikke legge seg på tøyla, da han har hatt en stor tendens til å henge på venstre tøyla betraktelig. Mens jeg har jobbet med dette har jeg ikke ofret bak lodd-problemet så veldig mange tanker.

Hva gjør man med en "bak-lodd"-hest?
Hvis man derfor er så uheldig at man rir på en hest som går bak lodd, what to do? Her er det nok dessverre som med alt annet innen hest, ingen fasit. Ofte kan man si at hesten må ha større plass for å komme frem til bittet, og bedre engasjement bak. Det finnes mange måter å få bedre engasjement bak på, men de vanligste er overganger og tempovekslinger. I tillegg må man jo gå litt inn i seg selv da. Er jeg hard i hånda? Drar jeg han ned for å få han "til tøylen"? Nei, jeg strever etter å være så myk som mulig. Men det kan selvfølgelig være at jeg likevel er en del av problemet, fordi jeg ikke har full kontroll på disse hendene mine...

Vårt problem/utviklingspotensiale
Denne bloggen er egentlig mer eller mindre skrevet som en hjelp til meg selv for å sette ord på tankene mine og friske opp all denne teorien. Vainqueur svarer godt fremad nå, og vi begynner å få en mykere og bedre kontakt fremme. Og når jeg kan sette en (halv) check på fremdrift og en (halv) check på mykhet, hva skal jeg gjøre da da? Hovedproblemet/utviklingspotensialet vårt har ikke vært at han har gått bak bittet og unngått kontakten ved å ikke suge frem til det. Problemet har heller vært (spesielt på venstre hånd) at han legger seg på og drar så jeg får vondt i hendene.

Jeg tror nok forresten at jeg skal slutte å bruke ordet "problem". Det er så negativt ladet. Og er det noe jeg prøver på om dagen, så er det å sette søkelys på hva vi får til! Utviklingspotensiale høres mye hyggeligere ut... :)

Bilde
Et temmelig ålreit moment, sett bort i fra alle sitspirkene mine da... Ikke lenger bak med nesa enn som så! Hesten skal helst være ørlite foran loddplanet. Dette var 20. okt.

Hva kommer det av for vår del?
Av fysiske årsaker kan vi godt utelukke salproblemer da den er temmelig nytilpasset. Vi kan utelukke tannproblemer da han er temmelig nysjekket der. Jeg kan ikke utelukke at han ikke trives med bittet forsåvidt. Vi rir på et vanlig tredelt trinsebitt, og jeg har ikke testet ut noe annet. Han har forøvrig en tungefeil. Han gaper med munnen og slenger tunga 20cm ut hvis jeg er hard i hånda eller han ikke går over ryggen. Dette blir gradvis bedre i takt med at vi samarbeider bedre og at han jobber bedre i kroppen. Har får også jevnlig massasje, og jeg vet han er forknytt enkelte steder. Kan det ha noe å si på at han går bak lodd? Jeg kan faktisk ikke nok om temaet til å svare på dette, men holder den som en mulighet. Det står hvertfall på prioriteringslista.

Min teori: vi mangler muskler!
Derfor kommer jeg til den konklusjonen at for vår del er det manglende muskelstyrke som er hovedproblemet. Hesten er ikke sterk nok til å jobbe slik jeg ønsker at han skal, og faller derfor bak lodd. Er det da riktig av meg å be han om mer enn han er klar for? Har du fulgt med oss en liten stund husker du kanskje at jeg i starten jobbet masse med å pakke han ut. Ved å ri i remonte-holdning (som kan leses mer om blant annet her), gir man hesten frihet til å strekke seg frem med nesa og strekke ut steget sitt, slik at den kan jobbe fra bakbeina og over ryggen. I en slik form blir det lettere for den nettopp fordi den får plass. Under dette punktet kommer også løsgjortheten inn. (Treningsskalaen, remember? Good). En hest som ikke er løsgjort har det vanskelig for å jobbe med de riktige musklene, og derfor igjen vanskeligheter for å bygge de riktige musklene. Men kan en hest være fullstendig løsgjort og likevel gå bak lodd? Det tror jeg nok ikke.

Jeg red som sagt med dette som fokus de første ukene av treningen vår. Ulempen er som du ser under at han faller fryktelig på fremparten, hvilket gjør at presset på bakparten ikke er så stort fordi han ikke bærer særlig mye vekt på den. Dette tilsier at han kanskje ikke bygger så fryktelig mye muskler i bakparten heller?

Bilde
Bildet er fra 13. september.

Jeg har nemlig en annen tanke når det kommer til dette med manglende muskler. Det sies at unghester skal ries i remonte-holdningen på bildet i over to år. Og jeg kan godt forstå denne teorien på unghester. De vokser, de må utvikle sener, ligamenter, skjelettet og ikke minst muskler helt fra starten av. Hvis det får gå rolig og greit for seg unngår man forhåpentligvis skader, fordi man gir kroppen god tid til å venne seg til den nye treningen med rytter. Hesten er jo faktisk ikke bygget for at vi skal ri på den, men det er en helt annen sak. Derfor må unghesten få god tid til å venne seg til belastningen. Hva da med en gammel hest, slik som Vainqueur? Han er 16 år, og har derfor en fullutviklet kropp.

La meg ta et eksempel: du er ute av trening som voksen, og begynner å ta push-ups for å komme i bedre form og bygge mer muskler. Du begynner forsiktig med 10-15 push-ups, og etter et par uker går du opp til si 40 push ups. Og der ligger du. Dag etter dag og uke etter uke på 40 push ups. Kroppen svarer godt på dette og du merker du blir sterkere og det går lettere for hver gang. Men så skjer det noe: progresjonen stopper opp! Grunnen til at kroppen utvikler muskler osv. er fordi den skal tilpasse seg det presset den blir utsatt for. Når du har kommet til et punkt takler den fint at du tar 40 push-ups om dagen, og det er ikke lenger en utfordring for den. Derfor stopper også utviklingen.

Tror du dette kan overføres til hester? Kan dette overføres til hester med lite muskler og som dupper bak lodd? Hjelper det å ri de i remonteholdning i lang, lang tid for å bygge de opp, eller må man faktisk korte de litt opp og ri de i en litt større samling enn de er klar for, nettopp for å musklene skal kunne utvikle seg og tilpasse seg presset de blir utsatt for, og så til slutt får du en hest som er sterk nok til å gå riktig i hele overlinja? Hvis dette er en teori med litt hold i kan man jo absolutt forsvare at hesten går bak loddplan tidvis i treningen. Eller?

Vår vei videre
I forhold til treningen vår har jeg derfor kommet til den konklusjonen at jeg må være mye flinkere til å variere mellom hvor mye press jeg legger på han, og hvor mye jeg korter han inn. Veksle mellom å ri i remonte-holdning og med å utfordre han med å prøve å sette han mer på rompa. Ved å gjøre dette får jeg kanskje bygget muskler på han, samtidig som jeg rir han med fokus på ned og frem for å kjenne at han faktisk kan strekke seg ned og frem til bittet også. Nå er han jo såppas lydhør for hjelperne at jeg kan begynne å variere på det, forhåpentligvis uten at han faller på bogen og jeg holder 50kg i tøyla igjen.

Min ridefilosofi
Sånn helt på tampen må jeg ogå si at jeg har veldig mange dyktige mennesker rundt meg som jeg kan spørre til råds. Disse er jeg utrolig takknemmelig for! Når det kommer til hest finnes det ingen fasitsvar i mine øyne. Hva en enkelt hest svarer på og hva som fungerer for den kommer an på den enkelte hesten, tenker jeg. Tidligere i sommer sa ei god vennine av meg at "Jeg tror ikke du helt har funnet din vei innenfor hest, jeg". Og dette fikk meg til å tenke. Hva om dette er min vei? Å spørre, undre, tenke, reflektere, prøve ut, justere og spørre igjen.. Med mange forskjellige metoder. Selvfølgelig bunnet i den klassiske dressurridningen med den tyske treningsskalaen som veileder. Holde dørene åpne. Blir jeg bedt om noe jeg aldri har prøvd før, så får jeg vel kanskje prøve det da? Jeg vet jo ikke før jeg har mine egne erfaringer rundt det om det fungerer eller ikke.

Avsluttende kommentar
Får vel komme meg tilbake til temaet igjen, da... hehe. Hva tenker du om dette? Mener du det er dårlig ridning dersom hesten har nesa bak loddplan? Eller er dette greit - som en fase i treningen? Kanskje det er en glup sjel der ute med et godt svar? Jeg har selv kommet litt nærmere en mening om dette temaet, men er nok fortsatt ikke helt i mål... Jeg har hvertfall noen tanker om hvordan jeg skal jobbe videre med han, så får vi se hvordan det går. Hva tenker du?

Dessuten må jeg jo ha det i bakhodet at jeg bare har jobbet med han i under 2 måneder. Jeg vil bare så gjerne føle at jeg rir han godt. Dette innebærer selvfølgelig fartsdumper underveis. Ikke bare-bare å danse med 500kg fri sjel! Forøvrig vil jeg anbefale deg å sjekke ut denne bloggen angående temaet. Godt skrevet, og ga meg mye inspirasjon!

Selv om han dupper bak lodd titt og ofte, er det forsåvidt tydelig at vi jobber oss riktig vei, oppover(bakke!). Disse bildene er tatt med litt under en måneds mellomrom.

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: Man Nov 10, 2014 9:51 am 
Avlogget
Brukerens avatar

På med sporene igjen
Skrevet 9. november

Dagen startet med at det var lite som fungerte, og at han bare stengte meg og hjelperne litt ute og lobotomerte seg i vei. Fikk veldig lite respons egentlig. Noe som gjorde at jeg ble mer og mer irritert over at ting ikke var som det skulle være. Jeg pleier som regel å være tålmodig og flink til å ta hesten der den er den dagen. I dag fikset jeg bare ikke det. På et tidspunkt ville jeg bare hoppe av og gå inn. Så sa jeg noe til Hilde om at "...i dag burde jeg ridd med sporene igjen". Rett som det var gikk hun inn og henta dem. Med en gang ble han bare løpete og la seg enda mer på, men etterhvert begynte han heldigvis å løsne mer. Når jeg hoppet av tenkte jeg at jeg nok har begynt å sette litt store krav til både meg og han, nettopp fordi han begynner å bli så ålreit. Så jeg må nok prøve å ta han for den han er nestegang jeg setter meg i salen :)

Det er første gang på mange, mange uker at jeg har ridd med sporene, og jeg følte det nesten som et nederlag. At jeg måtte ty til flere hjelpemidler for å få det til å fungere. I dag var det bare -den- dagen, og de kommer innimellom. Noen ganger må hesten "vekkes" litt igjen hvis den ikke reagerer på hjelperne lenger. Det var tilfellet vårt i dag!

Bilde

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: Man Nov 10, 2014 9:52 am 
Avlogget
Brukerens avatar

Two stars and a wish, uke 45
Skrevet 9. november

Denne uken har inneholdt en tur, fire dressurøkter og to fridager. Optimalt sett skulle en av disse dressurøktene inneholdt noe sprang/bomarbeide i forhold til målet mitt, men vi har hatt en del å jobbe med denne uka. I dressuren har vi generelt gått i berg-og-dalbane litt nedover igjen. Jeg har mistet litt den røde tråden, som resulterer i at øktene ikke blir like gode som de kunne vært.

To gode ting denne uka har vært at jeg har blitt bedre kjent med han gjennom ennå mer variert dressurarbeid, og at setet mitt jobber godt spesielt i nedsittende trav nå. Et ønske fremover er å finne tilbake til den røde tråden i arbeidet vårt, slik at det blir litt mer givende.

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: Tir Nov 11, 2014 10:43 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Arbeid i hånden og stigbøyleløs
Skrevet 10. november

Når vi varmer opp i ridningen om dagen rir jeg masse av sideføringsvoltene i skritt, hvor jeg lager voltene både store og små. Jeg rir også med "utoverbøy" i volta for å bøye og tøye, og for å få Vainqueur oppmerksom på meg og hjelperne mine. Har også jobbet noe med å prøve å få han til å sette innvendig bakbein frem som første takt i skritt fra holdt, men dette forstår han ikke helt enda. Jeg tenkte jeg derfor skulle prøve å jobbe med dette også fra bakken, for da har jeg mulighet til å være ennå mer presis i både ettergift og å se akkurat når han gjør det riktig. Dette er noe blant annet Hanne og Pelle jobber masse med, og jeg har jo vært litt nysgjerrig på det, men latt det ligge enn så lenge. Jeg har hatt mer enn nok annet å tenke på...! Men temaet er absolutt noe jeg skal fordype meg mer i (så fort jeg får tid!). Har jo hobbet mye fra bakken tidligere, men da spesielt i tømmekjøring. Det kan virke som at å jobbe på denne måten er noe mer effektivt, men det må bare testes ut, leses om og funderes på, som alt annet.

Anyways: Sideføringene gikk veldig fint på venstre hånd. Der kan jeg bevege han slik jeg vil med min kropp. Vil jeg ha større volte trenger jeg bare å bevege meg nærmere han, så tverrer han mer og lager volta større. Vil jeg ha han inn igjen trenger jeg bare å bevege meg dit jeg vil ha han, og så følger han etter. På høyre hånd (som er den beste fra jeg sitter på salen) følger han meg ikke på samme måte, og legger seg på innvendige skulder og skyter rompa ut slik at han blir stående og skru på fremparten. Der måtte jeg gi han helt løse tøyler og bare leie han de første rundene. Kan være det var utvant for han at jeg gikk på den siden av han. Sideføringene gikk derfor ikke like godt på denne hånda, og det må jeg jobbe med.

Jobbet også med utgang fra holdt via innvendig bakbein. Når jeg peker på bakbeinet forstår han at han skal løfte det, men det blir ofte til at han slenger det rett ut til siden og ned igjen, i stedet for å sette det mer inn under seg. Og så forstår han ikke/jeg gjør ikke riktig, slik at han går frem i skritt på denne måten. Hittil roser jeg bare masse når han løfter det innunder og ikke sparker det ut. Må finne ut mer om arbeid i hånden på denne måten, for jeg kan ikke så utrolig mye om det. Planen i dag var bare å varme han opp fra bakken slik jeg ville gjort fra ryggen.

Når jeg kom opp i salen hadde jeg han mye bedre på plass med en gang enn jeg hadde sist økt. Jeg hadde på meg sporene i dag også, for å få en ekstra hjelp med en gang dersom han var tung/ikke svarte. Om det var sporene, at jeg fikk ridd han igjennom dagen før eller at jeg hadde varmet opp for hånd som gjorde det vet jeg ikke, men han var utrolig god med en gang! Klart at han fortsatt legger seg litt på, og det er et eller annet problem i overlinja jeg ikke helt klarer å finne ut av enda, men han var hvertfall bedre hele økta. Superb!

Jeg red forresten også mer eller mindre hele økta uten stigbøyler. Jeg kjenner at jeg har så godt av det, fordi det er lettere å få til at bakside lår/rompa jobber for å holde beina på plass. Jeg får strekt meg mer ned og rundt hesten, og det er jo alltid positivt ;-) Dessuten kjenner jeg mye bedre når jeg sitter riktig, og når jeg tok på stigbøylene etterpå måtte jeg ta de ned to hakk. Hehe.

Etter denne økta har jeg derfor fått to aha-opplevelser: begynne å jobbe mer fra bakken i hånda, og ri masse mer uten stigbøyler!

Topp

InnleggSkrevet: Ons Nov 12, 2014 10:20 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Første Kjetil-trening
Skrevet 12. november

Det finnes mange veier til Rom, sies det. Og det er utrolig sant. Spesielt for oss som driver med hest kanskje. Det finnes utallige treningsmetoder og prinsipper som skal hjelpe deg og hesten din til å bli den beste versjonen av dere. Pelle har ikke muligheten til å komme hit til Vestfold så jevnlig som jeg hadde håpet, og er nok ikke tilbake her før i februar. Veldig synd, for jeg syntes det fungerte veldig fint, og hadde håpet vi kunne fortsette på den måten. Men sånn er det noen ganger! Derfor måtte jeg finne noen andre som kunne holde meg litt i øra, også supplerer jeg med Pelle når han kommer nedover.

Kjetil Skalleberg er nettopp ansatt på rideskolen som daglig leder, og da var det naturlig for meg å spørre om han hadde mulighet til å ta turen innom oss en dag. Jeg er ikke så kjent her i hestemiljøet i Vestfold enda, og det er jo greit å kunne ri for en som har mulighet til å komme til oss. Og det kunne han! Jeg kjenner veldig lite til Kjetil fra før, og visste heller ikke så mye om hvordan han underviste. Men pyttsann, bare å kaste seg uti og ta en evaluering etterpå, tenkte jeg. Så i dag troppet han opp i stallen og var klar for å se hva vi har å jobbe med.

Bilde

En av de første tingene han sa når han kom ut på banen var "Ikke mas!". Woho! Der har vi en ting jeg har jobbet mye med, en ting som var kjent. Vainqueur har jo blitt mye mer lydig for sjenkel den korte tiden jeg har ridd han, men vi har masse mer å jobbe med der. I tillegg skulle han vise seg fra sin seigeste side i dag. Haha. Så det første vi jobbet med var å få han responsiv og kvikk. Et trykk skulle være nok for å få han til å øke steglengden i skritt. Gjorde han ikke det, så skulle han frem i trav. På den måten lærer han seg å være våken og foran sjenkel. Vi jobbet mye med den der, for å si det sånn.... Seigingen! Skritte tre steg, trave tre steg, skritte tre steg, trave tre steg.... etterhvert begynte han å svare bedre.

En av tingene vi har slitt superdupermasse med er jo at han henger seg på tøyla, og da den venstre spesielt. Med Pelle har vi også jobbet med dette at jeg ikke skal draaaaa så fælt, for "Gir du han noe å drar i, så draaar han!" og "Han BER om at du skal dra i munnen på han. IKKE gjør det!". Noe liknende sa Kjetil også. Flere likheter! Godt. Å ri han av for den venstre tøyla ble derfor hovedfokuset vårt i dag, i skritt og trav, samtidig med at han hele tiden skulle være foran sjenkel. For å ri han av den venstre tøyla på høyre hånd skulle jeg bøye han til utsiden for utvendig sjenkel, = aka vrangstille han, men uten å ta i utvendige tøyle. Deeet var vanskelig skal jeg si deg. Jeg har jo ridd han masse i utoverbøy, men ikke uten å få lov å vise vei med tøyla. Når jeg fikk han til å bøye seg for utvendige sjenkel, og jeg kjente at jeg hadde like lite vekt i både venstre og høyre tøyle kunne jeg rettstille han på volta igjen. Hvis han da legger seg på den venstre tøyla igjen, måtte jeg få han til å svare for utvendige sjenkel og gjøre det samme med vrangstilling uten å ta i tøyla på nytt. Ved å hele tiden være obs på at jeg ikke får dra i tøyla, men må ri han for setet og sjenkel lærer vi oss å balansere oss hver for oss, men likevel sammen. Hvis det ga noen mening. Hehe. Jeg balanserer meg i sitsen min, og han balanserer seg uten at han henger i meg. Win-win!

Det å ri med utoverbøyen har jeg jo gjort mye, men ikke med hovedfokus på at jeg skal ri han vekk fra venstre tøyle. Ved å tenke på det på den måten vil jo den øvelsen fort bli enda mer givende, da jeg slår tre fluer i en smekk: gymnastisering av bakparten (etter hvor stor bøy jeg har såklart), svare for sete/sjenkelhjelpen og da også egenbalanse og myk venstretøyle. Jeg har nemlig ikke tenkt på det på den måten før. Nytt verktøy i verktøykassa, jippi!

Å ri han av for venstre tøyle på venstre hånd var derimot en del vanskeligere. Det samme prinsippet gjelder jo: ri for venstre sjenkel slik at det er den som bestemmer graden av bøyning, ikke tøyla. Der kommer problemet med å miste utvendige skulder, og det der med rytterfølelse og ikke minst koordinasjon av hjelperne. Faller han for mye ut samtidig som han er myk i venstre tøyle kan jeg fange han opp på utvendige side. Det blir som den der kassa man sier at man plasserer inni: dunker hesten borti en av veggene må den få beskjed om å komme seg på plass mellom hjelperne igjen. Lettere sagt enn gjort!

Bilde
Næmmen se! Rådyr! (Legg merke til hvem som har strategisk plassert seg utenfor kræsj-sone. Incoming!).

Vi gjorde det samme i travarbeidet: jobbet med at han skulle gå frem for sjenkel (men uten å dundre på som han ofte gjør), myk i venstre tøyle og holde seg innenfor kassa. Etterhvert ble jeg bedt om å øke og minske volta kun med vekthjelpen. Dæven-difficult! På høyre hånd er han vant til å balansere seg i utvendige tøyle, og når jeg ikke fikk lov å ta for mye i noen av tøylene men bare plassere han mellom beina ble han ukonsentrert og vinglete. Som Kjetil sa: han er nok vant til å bli korrigert mye i tøylene, og ikke vant til å plassere seg mellom sjenklene og følge vekthjelpen. Derfor falt vi totalt sammen når han skulle balansere seg selv, og han bare lalalalalala, see et rådyr! åååh, så spennenede! kan jeg få ha det med meg i boksen?! åhei! en turgåer! Jeg vil si heeei! Hvertfall tror jeg det var slikt han tenkte på. Han la hvertfall ikke merke til at vi nesten red ned Kjetil og jeg gjorde alt i min makt for å minske volte for utvendig sjenkel. Endte med å gå vrangstilt og lang i formen uten å høre. Da var det ikke annet å gjøre enn å ta ned i skritt og gjøre det samme der, før jeg tok han opp i trav igjen. Etter uttallige forsøk på nettopp dette, å plassere han mellom beina og ikke mellom tøylene begynte vi å forstå litt tegninga.

Bilde
Sådan! Også uten å henge på venstretøyla a'gitt.

Og alt dette er jo bare grunnridning. Grunnridning, grunnridning, grunnridning. Noe sier meg at vi kommer til å jobbe med akkurat det en veldig god stund, for det er en del å jobbe med for å få han skikkelig ridbar. Kjetil sa også det at han er jo en stor og lang og seig hest, og derfor kan han være vanskelig å få til. Akkurat den kan jeg vel ikke si meg uenig i ;) Veien til Rom blir derfor lang, men desto viktigere er det å få på plass det helt grunnleggende.

Generelt sitter jeg igjen med en god følelse etter denne treninga. Godt å ha noen til å holde meg litt i øra igjen, og jeg kommer nok til å ri jevnlig for han fremover. Går jeg for lenge uten litt feedback er det lett å miste den røde tråden og/eller motivasjonen. Også fint å kunne supplere litt med det jeg har gjort med Pelle og Hanne, for dette var ganske så likt, med litt andre innfallsvinkler. Ikke minst var det godt for både meg og Vainqueur å bli piska litt mer på den der grusomme tøylebruken min som jeg av og til blir så sinna på. Vonde vaner! Etterhvert når jeg klarte å ri han med sjenkel/vekt falt han mye mer riktig på plass, og han virka veldig fornøyd også. Roligere i munnen, også ble han jo myk fordi jeg red han på en myk måte. Og da er man jo på riktig vei :-)

Topp

InnleggSkrevet: Tor Nov 13, 2014 8:19 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Førstepri: godt sete!
Skrevet 13. november

Etter trening for Kjetil i går fikk jeg litt å gruble på, og i dag grublet jeg videre fra hesteryggen. Poenget med å være myk i hånda og bøye han okkesom fra sjenkel/vekt er jeg helt enig i, og jeg hadde det som førstepri i starten av økta i dag. Etterhvert ble han veldig myk og fin i skritt og trav på begge hender. Det vanskeligste er å være myk når venstre er innvendige tøyle, men det fungerte etterhvert det også. Jeg må bare passe på at han ikke løper fra meg, for når det blir tungt faller han frempå og haster seg vekk fra det, noe som igjen får meg totalt ut av balanse. Fikk også fint til å gjøre volta større for innvendig sjenkel, og mindre for utvendige sjenkel.

Høyregaloppen var han myk og fin, og det fungerte faktisk overraskende godt å stille han utover med utvendig sjenkel. Det har jeg nemlig ikke jobbet noe med i galoppen enda. Til venstre hånd derimot hadde vi noen fatale forsøk og fikk det bare absolutt ikke til. Jeg prøvde alt: overganger, sideføring først, løs i hånda... Det gikk ikke. Så gjorde jeg en overgang til skritt og grublet litt. Jeg var løs i hånda, men han la seg bare inn med venstre skulder og dundra ivei. Hva skal jeg gjøre når det skjer? Hva har jeg gjort før? JO, jeg vet det! Når jeg våkna i dag var jeg stiv på steder jeg ikke skal bli stiv: i nakken, og rett over skulderbladene. Dette fortalte meg at jeg hadde lent meg litt for mye frem igjen i går. At skuldrene var rullet frem og at jeg så ned. Og det gjorde jeg i går. Jeg ble så fokusert på å være løs i hånda at jeg glemte det som skal være førstepri, alltid: et fungerende sete! For jeg kan være aldri så løs i armen som jeg bare vil, men hvis jeg er låst i hofta og oversjenkelen får jeg ikke sluppet han gjennom ryggen, og da faller vi sammen. Så der skrittet jeg, og gikk gjennom lista. Er hofta myk? Er knærne avslappet? Er beina under meg? Er skulderne på plass? Er overkroppen stabil? Halvparade, innvendig hofte litt frem, galopp. Og der galopperte vi mykt og rolig frem, uten å dra i hverandre.

Dyyyyyyyktig.

Topp

InnleggSkrevet: Tir Jan 06, 2015 10:49 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Åheisann. Forumet var kranglete for meg en stund, og så gikk hele denne tråden i glemmeboken. Meen, jeg har nå blogget jevnt og trutt i bloggen min likevel. Siden forrige innlegg har det skjedd rimelig mye, men jeg er smålig lat og legger bare inn de siste innleggene mine her ;)

Flotte dressurgubben!
Skrevet 9. desember
Økta i dag begynte med at jeg syntes han kjentes laaang og seeeig ut. Jeg var sliten etter tre runder og fikk virkelig kjørt meg. Etterhvert fikk jeg han mer frem, og resultatet etter en god oppvarming ser dere her. Jeg velger å ikke skrive side opp og side ned denne gangen, men heller spamme dere ned med bilder og film! :D Han begynner å se ut som en dressurhest!!

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: Tir Jan 06, 2015 10:51 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Helt ålreit dressurgubbsi
Skrevet 5. januar

Bilde

Begynner å bli en stund siden siste treningsblogg nå. Siden før jul har det vært litt slækt på bloggfronten. Men det betyr ikke at vi ikke har trent! Jeg var en uke hjemme, og da fikk Gubben trimma litt med andre. Ellers har det vært mye turer i det siste. Når det kommer til dressuren står vi litt på stedet hvil. Ikke misforstå - han er kjempeflink! Men det mangler liksom noe om dagen. Han jobber fint, men ikke helt der. Vi henger ikke helt sammen. Derfor slang vi oss med på et helgekurs med Pelle, førstkommende helg! Litt kjørevei, men det klarer vi :) Jeg ser hvertfall veldig, veldig frem til det!

Film fra gårsdagen:

#dressagehorseloading

Ellers har Hilde begynt å ri igjen, juhu! Hun hadde sin første økt på noen måneder i dag, og varmet han opp for meg før jeg red han etterpå. Så nå skal hun drilles i salen igjen! Hehe. Jeg har også hatt litt timer i det siste, noe jeg syntes er veldig gøy. Har så flinke elever atte :) Gøy å få henvendelser på om jeg vil ha timer uten egentlig å ha sagt noe særlig om det! Når jeg er i stallen rir jeg og holder på med mitt som regel. Setter stor pris på at folk spør meg i alle fall. Virker som at det faller i smak også. Uansett kjenner jeg at det er på tide med litt Pelle-påfyll igjen, både for min egen ridning men også for undervisningen. Jeg vil jo hele tiden utvikle meg. Denne helga er det endelig på tide med det igjen :)

Har forresten begynt å se litt på de ulike LA-programmene, og de ser helt overkommelige ut. Vi må bare få bort noen grunnfeil først, så tror jeg vi skal komme oss dit!

Topp

InnleggSkrevet: Tor Feb 09, 2017 11:37 am 
Avlogget
Brukerens avatar

Her var det lenge siden det hadde kommet en oppdatering, og saken er den at jeg ikke rir Vainqueur lenger. Hadde en veldig fin tid med han, og var veldig glad for at jeg fikk lov å ri han så lenge og vel! Lenge siden jeg har ridd på kurs også, men det er vel en tid for alt... jeg kommer sterkere tilbake! På hvem og hva gjenstår å se, men ja - det blir egen hest på meg etterhvert! :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Nytt emne Svar på emnet   [ 45 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: