Google+

Login

New topic Reply to topic   [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Shallan Davar
PostPosted: Tue May 05, 2015 9:14 pm 
White Lady

Shallan er datter av Dagmar og Ares. Hun ble født i november, litt senere enn planlagt, Dagmar ble nok ikke drektig på første bedekning, og siden hun og Ares gikk sammen, ble det sen følling. Men det har gått helt fint, og lille Shallan er oppegående og supersøt. Veeeldig fint føll. Jeg vil ha både henne og Navani. Ehh.. Kanskje jeg skal det? Hihi.

Bilder kommer etterhvert.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Share on Facebook Share on Twitter
 Profile  

Post subject: Re: Shallan Davar
PostPosted: Sun Jun 07, 2015 9:24 am 
White Lady

Shallan har på grime og er søt og hyggelig. Litt på den tynne siden, snart er det beiteslipp, og da blir det både gress å spise og mindre evt parasittpress. Vi følger med. Faren var like tynn og rar på samme alder, men vi får følge litt med.

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Sat Nov 28, 2015 8:20 pm 
White Lady

Shallan har hatt en hard sommer og høst. Hun ble plutselig veldig tynn, og vi skjønte ikke helt hva som skjedde, trodde hun hadde fått innvollsorm, og det hadde hun nok også, men hovedproblemet var at hun ikke fikk melk fra mammaen, og mammaen brydde seg heller ikke om å passe på at hun fikk mat fra høyballen.

Det tok tid før vi fikk ordnet opp i alt sammen, og da hadde hun blitt skikkelig tynn og skranten. Det var fælt å se på og jeg innrømmer at jeg nesten ga litt opp, for det tok så lang tid før det snudde. Hun var nesten litt apatisk , matt i øynene og orket ikke å bevege seg mer enn i sakte skritt.

Vi tok henne og Navani ut av flokken og satte dem sammen med onkel Promyk og onkel Laszlo, som begge trenger litt oppforing. Promyk er også flink til å passe på de små. Gradvis har Shallan lagt på seg, og begynner nå snart å se ut som en normal, skranglete åring. Hun har vokst også. Hun får så mye ensilasje hun orker å spise, etterhvert har vi fått tak i H1 også, grønt og fint. Det går ned på høykant. Så får hun kraftfor i tillegg, og gradvis har hun lagt på seg ganske bra. Det tar mest tid i begynnelsen, men nå ser vi nesten forbedring hver dag.

Neste steg nå blir å grimetrene skikkelig og få leietrent henne. Hun har fått litt fri siden hun har slitt sånn. Og blitt bortskjemt, selvsagt. Men hun fikk trent i dag, siden hun var solidarisk med Navani, som ikke ville fanges. Fint det. Da får hun trent og får bedre bevegelser. :D

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Sat Nov 28, 2015 10:22 pm 
Rider

Fortellingen om da Shallan ble født: http://www.hest.no/blog/?bid=1077&blid=1196704

Image

Image

Image

Image

Image

Image

F. M. Dostojevskij

Profile  

PostPosted: Sat Nov 28, 2015 10:27 pm 
Rider

Image

Image

F. M. Dostojevskij

Profile  

PostPosted: Fri Feb 05, 2016 10:54 am 
White Lady

Nå har vi solgt Shallan til Hege! Det er vi glade for, de får det fint sammen!

Hanne

Frank Herbert.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 05, 2016 4:33 pm 
Hoffskald

Og jeg er veldig glad for å ha fått kjøpe henne!

Jeg får lage en ny tråd om henne, eller be Ivar flytte denne.

Never deal with a horse when you are in a fit of passion. A fit of passion is a thing with no foresight in it, and so we often have to rue the day when we gave way to it. ~ Xenophon: The Art of Horsemanship

Profile  

PostPosted: Fri Feb 05, 2016 5:12 pm 
Hoffskald

Da er tråden flyttet, og denne fine hesten er altså min :D Jeg har likt henne veldig godt omtrent siden hun ble født, så jeg er, som sagt, veldig glad for å ha fått kjøpe henne.

Har til nå først og fremst brukt tid sammen med henne, til å klø og stelle (= mer kløing, men med børste), og det liker hun veldig godt. Har også begynt en forsiktig tilnærming til å få vendt henne til grime, men det vil nok ta litt tid. Hun er litt forsiktig med hodet sitt, så må nok først få henne trygg på at jeg kan ta på hodet hennes. Men har også begynt med å legge leietau over hals/rygg mens jeg steller. Det bryr hun seg egentlig ikke så mye om, så lenge jeg klør henne der hun vil bli klødd... Men vi har begynt med å gjøre noe med det også. Som feks at hun ikke får be om å bli klødd ved å dytte rumpa oppi meg. Tok litt tid den første gangen å få henne til å flytte bakparten bort fra meg, men når vi først fikk kommunikasjonen på plass flyttet hun seg unna uten noe problem. Og uten å bli fornærmet og gå sin vei heller. Og hun reagerte like fint dagen etter. Trakhener -- veldig smarte og fine hester!

Så, første mål er å gjøre henne vandt til grime og begynne leietrening. Så blir det å venne henne til hovstell. Jeg har fått løfte på beina hennes ute på jordet, så det skal gå seg til, men jeg begynte med dette litt senere enn jeg burde med Ronja, så jeg vil gjerne på det på plass litt tidligere med Shallan.

Også skal jeg bare kose meg med henne en stund til fremover. Av og til blir jeg tenkende "Hva skulle jeg kjøpe ny unghest for?" men så går jeg ut og hilser på henne, og blir bare veldig glad. Svaret er jo "fordi det er Shallan."

Image

Never deal with a horse when you are in a fit of passion. A fit of passion is a thing with no foresight in it, and so we often have to rue the day when we gave way to it. ~ Xenophon: The Art of Horsemanship

Profile  

New topic Reply to topic   [ 8 posts ]