Google+

Logg inn

Forumregler

Forumets regler

Nytt emne Svar på emnet   [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Navani
InnleggSkrevet: Lør Jun 25, 2016 12:08 am 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei!

Nå er det jo en stund siden sist, men jeg kjenner det er behov for å føre litt treningsdagbok, spesielt siden dette er min første unghest! Og siden Navani er etter Ares, og jeg etter beste evne forholder meg til trollspeilets ridelære, passer det vel ganske fint å ha litt oppdateringer her.

Bilde

Har ikke trent så mye, men det går i leie- og hovtrening først og fremst.

Å leie henne går veldig fint så lenge oppmerksomheten og spesielt skulderen er under kontroll. Jeg må passe på at jeg får mer kontroll på bakbeina også nå. Jeg gleder meg likevel over at ting går så naturlig og at det "bare" er å snakke "hest" med henne, så skjønner hun fort tegningen. Har begynt å leie henne i litt mer trafikkerte områder, og hun oppfører seg enn så lenge utrolig fint. Hun friker litt ut av og til, men ikke PÅ eller VEKK fra meg, og det er i mitt hode suksess. :D

Hovene må tas veldig snart, så der blir det daglig trening. Frambeina er lett, de kan jeg raspe og holde stødig mellom beina, bakbeina er et annet kapittel. Har fått gode råd fra Nina, som jo har gjort mye av den tidligere treningen med henne, og fortsetter å ta ting gradvis og passer på å ikke bli drept av impulsive spark i prosessen. :wink:

Mari

Del på Facebook Del på Twitter
Topp

Innleggets emne: Re: Navani
InnleggSkrevet: Lør Jun 25, 2016 10:59 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

I dag fikk jeg en til å holde henne mens jeg prøvde meg på bakhovene. Jeg føler det er litt risikosport for hun sparker ganske godt ut og veldig plutselig. Erfaring og tips mottas med takk! ;)

Topp

InnleggSkrevet: Man Jun 27, 2016 2:27 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

I dag gikk det i hengertrening!

Det gikk egentlig veldig fint, og innen kort tid gikk hun på greit. Avsluttet etter hun prøvde å kaste seg bakover, men gav etter for relativt lett press på grimen og kom inn igjen og stod rolig.

Hengeren stod forresten ved siden av en trampoline med to høylytte unger oppå, som selvsagt var veldig nytt og skremmende og gav oss litt ekstra å utforsøke. Hun hoppen noe helt sinnsykt til et par ganger, men igjen, ikke mot meg, og uten å dra til i leietauet.

Jeg er jo mest vant til rolige, voksne hester, så det er utrolig spennende å jobbe med en så ung en nå. Uten at det burde være noe overraskelse merker jeg selvsagt at hun blir veldig nysgjerrig når frykten går litt over, som jeg skal prøve å ha litt mer i bakhode og utnytte litt. Læringskurven med unghest er bratt!
:mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: Lør Jul 02, 2016 2:48 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Wow! Jeg digger henne mer og mer!

I dag "gav hun seg fullstendig over", i positiv forstand! Det ble etterhvert helt latterlige mengder prusting, slikking, tygging, ovs. Føler hun begynner å stole på meg og at relativt strenge korreksjoner overhode ikke går på bekostning av det.

Hun er jo ikke vant til å være vekke fra flokken i noen særlig stor grad, og nå for tiden er beitet til flokken et godt stykke unna der jeg trener med hengeren og slikt. Først var hun litt stresset og hadde oppmerksomheten "hjem" til de andre, men med konsekvent fokus spesielt på skulderen og voltearbeid hadde hun til slutt all oppmerksomhet rettet mot meg *tygge* *slikke* *pruste* *grave* og roet seg skikkelig. Hun døste neste av når jeg stod og klødde henne på lemmen til hengeren.

Hun gikk innpå hengeren fra først forsøk, og der har jeg fokus på at hun bare skal slappe av. Jeg er foreløpig ikke veldig streng på at hun ikke får rygge ut på fri vilje, fordi hun alltid stopper opp for presset i grimen, så lenge det ikke blir for mye. Hun gikk også inn med skilleveggen i midten, og meg på andre siden.

På vei tilbake til beite ble det litt drama da hun forstod at vi var hjem til andre hester, men det er virkelig minimalt med korreksjon som skal til for at hun lytter igjen. Også de gangene hun blir skremt av ting og hopper til, forblir hun oppmerksom på at det ikke skal skje på meg :P me like.

Topp

InnleggSkrevet: Man Jul 04, 2016 11:42 am 
Avlogget
Brukerens avatar

Film!

Dette er "oppvarmingen" til hengertreningen.

Kritikk eller observasjoner tas bare imot med takk :)

Jeg merker meg forresten at manen hennes ligger til høyre side, og at hun også gir mye lettere slipp på den hånden. Coincidence? I think not. ;)

Topp

InnleggSkrevet: Tor Jul 07, 2016 8:29 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg begynner å komme en vei med bakbeina hennes nå.

Jeg er så heldig at jeg har dem rett ved siden av der jeg bor nå, og jeg jobber mye rundt om på området, så flere gangen for dagen får jeg kost og hilst litt på henne - og lettet litt på bakbeina. Det er en lettelse at det ser ut til å løse seg greit med tid :)

Topp

InnleggSkrevet: Søn Jul 10, 2016 7:05 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Da var hun "ferdig" henger-trent.

Hun går på umiddelbart, hun kan kontrolleres ut og inn, hun bli stående når jeg slipper og jeg kan gå bak og sette på bommen, og ta opp lemmen uten problemer. :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: Tor Jul 14, 2016 6:59 pm 
Avlogget
Rider
Brukerens avatar

Nice! Godt jobbet! :D

Topp

InnleggSkrevet: Fre Jul 15, 2016 12:06 am 
Avlogget
Brukerens avatar

Da har hovtrimmer vært på besøk, det kunne ikke gått bedre! 5 minutter med observasjon av en annen hest, litt klapp og stryk, og stod så helt fint.

*stolt* :D

Topp

InnleggSkrevet: Tir Jul 19, 2016 9:33 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Da var vi i gang med litt trimming!

Jeg tar Munin på tur og slipper Navani løs når vi er litt uti skogen. Sinnsykt moro! Merker at hun trenger det, haha.

Topp

InnleggSkrevet: Man Aug 08, 2016 7:53 am 
Avlogget
White Lady
Brukerens avatar

Så veldig bra jobba! Jeg har vært litt indisponert i det siste, og har jo ikke fått fulgt med her! Glad for dere begge. :)

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Topp

InnleggSkrevet: Ons Okt 12, 2016 9:09 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

takker og bukker, Hanne og Kjersti :D

Nå var det på tide med litt oppdatering igjen!
Navani har hatt en tøff start på det fuktige vestlandet. En svært regnfull sommer, etterfulgt av å stå på en utegang som var nokså gjørmete har gitt både mugg og våteksem. På toppen av det ble hun ikke veldig godt mottatt av alle i ny flokk, og fikk sår det satt seg lymfangitt i, og fikk også et veldig ekkelt sår langs kronranden bak.

Sår og sykdom er under kontroll, men hun hun er fortsatt halt bak og fyller i det beinet muggen er verst på. Hun er nå flyttet til samme stall som munin, hvor det er vesentlig tørrere forhold og lettere å følge opp, selv om natten blir på boks.

Hun har ellers holdt godt humør gjennom det hele, og tar fortsatt det meste på strak arm. Hun har også vokst litt, og det ser ut som hun til tross for lite bevegelse har utviklet seg fint.

Gleder meg til det siste av mugg og halthet er vekke, så hun faktisk får blitt med på litt lengre turer i fjellene her og får strekt litt ordentlig på seg!

Topp

InnleggSkrevet: Ons Okt 19, 2016 11:21 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

ENDELIG er Navani helt halfri og muggen er under kontroll. *bank i bordet*

Så vi fikk trent litt, og *kremt* det syns at hesten har vært i lite bevegelsen. Kryssgalopp i hytt og pine, stemsats og dårlig flyt i bevegelsen.

Men det skal vi fikse! Gleder meg, jeg ^^

Topp

InnleggSkrevet: Søn Okt 23, 2016 3:53 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Jadda, hun er helt frisk nå!

Vi er i gang med litt longe-trening og jeg jobber egentlig bare med at hun skal høre på kroppspråket mitt. Det viktigste er å runde skuldrene sine rundt meg, og at hun fortsatt har opperksomheten "med" meg og ikke går ut fra volten. Det gjør underverk. Hun prustet sikkert noen hundre ganger, og jeg tror hun syns det er litt morsomt når jeg forventer litt akselerasjon og energi.

jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har trent på dette, og hun går allerede nokså greit i alle gangarter, til og med galopp, og gjør overganger, holdt, snur vei og er generelt veldig lydig. Må få tatt bilder en dag :D

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Nytt emne Svar på emnet   [ 14 innlegg ] 

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: