Google+

Logg inn

Forumregler

Forumets regler

Nytt emne Svar på emnet   [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Munin
InnleggSkrevet: Lør Jun 25, 2016 12:37 am 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg skal jo passe Munin et år nå, og siden det er han jeg rir, blir min sitstrening også med her.

Jobber med litt forskjellig
- Få vekk underhals
- Få han litt opp i form (og da også litt mer manke med, takk)
- Sjenkelvikninger uten å bli giraff
- Rygging og overganger
- Galoppen

De to første punktene er hvor jeg har mest fokus, da det tross alt går på den generelle kvaliteten.

Så er det jo selvsagt mine egne utfordninger:

- Dritthofter og smerter
- Tørre og slappe av i alt fra øvre rygg til hode egentlig
- "Slutt å dra!" Tukler for mye med spesielt innvendig tøyle

Sistnevnte er jo "egentlig lett" men ikke så lett likevel. Prøver å huske ting som Hanne har sagt, bl.a. at når jeg vil dra med tøylen, må jeg heller bruke sete. De andre to punktene omhandler egen kropp, og er nok litt mer langsiktig.

Forsøk på å rygge trigger fort litt underhals, ja...
Bilde

Bilde

Mer opp, men mangler manke
Bilde

Litt mer manke etterhvert!
Bilde

galoppen føler jeg kommer seg daglig, så der tror jeg det bare er er å fortsette med gode fatninger og fokus på balanse.
Bilde

Når det kommer til sitsen har jeg funnet at den eneste måte å ikke oppleve store smerte på er å slippe den sterkeste setemuskulaturen og flytte aktiviteten til de musklene (på utsiden) som gjør vondt. Problemet med det er at de største setemusklene av og til må være mer aktivt, og da slipper umiddelbart alt av aktivtet på utsiden, og jeg får vondt. Håper på at dette er noe som ordner seg med koordinasjonstrening og tid.
Jeg har aktivt fokus på det i skritt først og fremst, får det ikke litt til i trav en gang. kanskje overganger her ikke er en dum ide? det har jeg ikke prøvd noe særlig ennå. Nå vet jeg hva jeg skal i morgen :D

Høyre skulder er forøvrig betent, øvre rygg er paaain (utenom når jeg rir! :D ) , og hals/nakkemuskulatur kjennes ut som stein. Får se hva jeg gjør med dette, ettersom verken massasje eller tøying har hjulpet stort til nå.

Del på Facebook Del på Twitter
Topp

Innleggets emne: Re: Munin og sitstrening
InnleggSkrevet: Lør Jul 02, 2016 2:34 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

I dag fikk jeg til noe nytt!!

Jeg klarte i litt større grad å forstå hvordan travet og hodeleddet fungerer i en sirkulær bevegelse, i relasjon til at man må dytte litt fra ned i helen. Jeg har jo visst dette lenge, men jeg har latt det ligge fordi jeg ikke har har klart det uten å provosere store smerter i hoftene tidligere. Men det funket altså litt, uten at det var så mye vondere. Lenge lever koordinasjon.

Nå var det bare litt og av og til jeg fikk det til, men det kjentes veldig riktig av flere grunner.
- Jeg fikk litt større kapasitet for større kraft i travet, i stede for å være i grenseland til å se ut og føles som en filledokke.
- Jeg følte jeg kunne ri travet med OPP
- Skjenkene ble vesentlig mer i ro(!)
- Kjente det tok mer tak i magemusklene
- Plutselig ble det litt lettere å løfte brystet og ha skuldre og hånd på plass

Gøyt!

Munin kjennes sakte men sikkert bedre, og med tips fra Nina, jobber jeg gjennom skrittet først, så går rett i galopp. Funker bra egentlig, og fikk en skikkelig bra galoppfatning på venstrehånden i dag!

Topp

Innleggets emne: Re: Munin og sitstrening
InnleggSkrevet: Tor Jul 07, 2016 7:59 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Kroppen min kjennes skikkelig bra ut nå! Driver for tiden med gårds- og hagearbeid, og avslutter "arbeidsdagen" med ridning og på kvelden får jeg tøyd og bevegd litt ekstra gjennom hofte, skuldre og brystryggen. Betennelsen i høyre skulderen har også roet seg litt. :D

Munin kjennes også virkelig bra ut nå og føles som han virkelig har løsnet litt i nakke og manke. De siste dagene har jeg ridd han på kandar, og det gjør underhals-problematikken litt lettere gitt.
Jeg starter øktene med løsgjøring av nakke, manke og skulder. Tar han så opp i form og rir giravolte og sjenkelvikninger (som er mye mye bedre nå), tar så litt overganger og rygging, og begynner deretter på ordentlig samling. Prøver å fokusere på at han strekker seg frem til kontakten og at jeg ikke skal ha noe bakover-aksjon med tøylene.

Jeg prøvde rett og slett å piaffe litt i dag, og siden ingen av oss er så veldig rutinert på det, ble det litt eksplosjon og han satt seg plutselig ned i levade. Og det var virkelig NED. Følte jeg kom en halvmeter nærmere bakken omtrent, og han slapp overlinjen skikkelig. Litt for mye. Det er nok en "forsvarsmekanisme" av et slag fordi han ikke klarer å ta imot den kraften med en stabil og balansert overlinje, men det er utvilsomt en start, og ganske kult å kjenne på!

Jeg må få filmet en dag igjen.

Topp

Innleggets emne: Re: Munin
InnleggSkrevet: Søn Jul 10, 2016 7:40 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Film!

Spennende å studere egen ridning og følse vs. hvordan det ser ut. Syns det ser ut som han knekker litt i nakken og at ryggen er litt mer svai enn den burde. På filmen prøvde jeg å presse han ganske mye og se om jeg kunne få litt bydning inn i travet, men det ble jævlig mye steiling, og da ble jeg redd og klarte ikke alltid gjennomføre ting på riktig måte.

Men sånn er det. Jeg red han på kandar en dag til etter dette, og da kjentes han enda bedre ut, men nå igjen er det back to basic på trinse. Galoppen har forresten komt seg veldig! kjennes skikkelig god ut å ri på, selv om han løper litt av og til, og han kommer bedre opp i manken i den syns jeg. Som jo prustingen tyder på.

Når jeg ser på filmen tenker jeg at jeg av og til burde gi meg litt fortere med han, men at jeg stort sett, spesielt når han steiler, burde presse han mer og prøve å bryte gjennom mønsteret med at han steiler med en gang det blir tung eller vanskelig. Prøvde å sitte litt mer tilbake og drive han frem dagen etterpå, og det funket litt bedre da.

Topp

InnleggSkrevet: Søn Jul 10, 2016 8:41 pm 
Avlogget
White Lady
Brukerens avatar

Jeg får ikke til å se filmen i større format, men så vidt jeg kan se er det bra trening dette. Han har tydelig behov for mye trening på bøyd spor en stund til, for han trenger å strekke ryggen enda litt til og finne diagonalene sine enda mer. Du vet jo hvordan du skal gjøre dette, ikke vær redd for å ta ham skikkelig igjennom på innvendig side for at han skal komme rundt underhalsen sin, med så videre ri slik som du gjør her. Steiler han, blir det for mye spenning, så da må du gå tilbake til å få med ryggen igjen. Det blir dette her, stå på!

Hanne

Paradox is a pointer telling you to look beyond it. If paradoxes bother you, that betrays your deep desire for absolutes. The relativist treats a paradox merely as interesting, perhaps amusing or even, dreadful thought, educational.

Frank Herbert.

Topp

InnleggSkrevet: Fre Jul 15, 2016 4:04 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Flott! Takk for tilbakemelding!

Jeg har hatt så sinnssykt vondt i egne hofte, så har egentlig ikke klart å ri noe særlig godt i det hele tatt på en ukes tid, så da blir det heller en del skrittarbeid og løsgjøring. Like greit - Da får jeg jobbet med basic og kvalitet i det. Prøver også å la han strekke seg ordentlig ned og frem uten så mye bøyning og har fokus på kontakten til tøylen gjennom de hele.

For min egen del må jeg trene mye utenom ridningen. Tøying, lacrossball, squats og alt det der. Det virkelig som den minste inaktivitet over noen dager setter meg langt tilbake.. Under ridningen MÅ jeg huske å jobbe med å aktivere utsiden av hoften, og ikke la glutes max dominere.

Jeg har nevnt hvordan smertene er tidligere; hvis jeg skyter hoften frem samtidig som jeg tråkker ned i stigbøylen, og da virkelig åpner hoften, kjennes det ut som alt kommer i klem på utsiden. ekstremt vondt. Ekstremt frusterende. Får fortsette og trene...

Topp

InnleggSkrevet: Søn Jul 24, 2016 8:57 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

I dag var det moro å ri igjen! Etter mye hoftesmerter og frustrasjon slapp det litt i dag. Jeg har mer eller mindre bare ridd tur og kortet opp stigbøylene en god del for å avlaste hoftene. Jeg kjenner at det har vært bra for sitsen og måtte finne litt mer stabilitet og balanse i terrenget og strak galopp.

Men ja, litt oppsummering av økten, og hvorfor jeg tror det gikk spesielt bra i dag.

-Fokusere avspenning og feel. Det er ingen vits å presse hoftene gjennom masse smerte når jeg vet det blir verre av det. Når jeg kommer hjem til Bergen blir det fult kjør med hofte-trening og 100% paleo for helsen. Jeg kjente jeg satt ganske ok i travet, og ble ikke sint på meg selv for å ikke være på et nivå jeg vet jeg enda ikke er klar for. Jeg klarte også å rette meg litt mer opp i øvre del av kroppen, men det er fortsatt veldig krevende fysisk, og tar mye konsentrasjon.

-Kontakt. Jeg følte jeg var ganske flink til å bygge opp økten riktig for å få han opp i form, uten underhals og samtidig mottakelig for andre hjelpere. Hver gang jeg sjekket strakk han faktisk hode og mulen helt ned til bakken. Med kontakt. Det har ikke vært mer enn noen heldige øyeblikk før.

-Fokus på å ikke gå over grensene hans. I dag prøvde jeg ikke å pushe han noe særlig på noe, annet enn å ri ganske lenge og mye akkurat på grensene til dem. Så det ble en del versadearbeid, og prøve å rette opp litt mot sjenkevikninger (som han syns er helt jævlig tydeligvis). Funket fint. Det samme gjaldt formen hans. Aldri for høy, men akkurat så mye som han klarte.

Det var veldig moro på et tidspunkt i skritt hvor jeg kjente "NÅ! Nå kom manken opp." og han sekundet etterpå pruster godt ut.

Vi red også en del på rett spor, både skritt og trav, og kjente igjen jeg kunne slippe han frem til kontakten og ha han noen lunde mellom sjenklene, også den utvendige. Har begynt å prøve å ri han litt travers, og fikk et par gode forsøk i dag. Blir spennende når de sitter.

Galoppen prøvde jeg å ri på en firkant. Selvsagt blir det litt som en sirkel, men kjekt å kjenne at han faktisk er litt mer manøvrerbar etterhvert. Han puster og pruster også mye bedre i galoppen nå.

Så ja. Klapp på egen skulder. Kanskje jeg etterhvert klarer å være snill mot meg selv når jeg trener, og ikke legge opp til at jeg skal føle meg utilstrekkelig.

Topp

InnleggSkrevet: Ons Jul 27, 2016 4:59 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg føler at de endringene jeg har kjent i Munin, er så stabile nå at jeg føler han har levlet litt rett og slett.

- Overlinjen er smidigere
- Det sideførende er vesentlig lettere
- Rygging er på plass, om ikke helt stabil
- Kontakten er generelt bedre, og han er mer mottakelig for hjelpere.

:mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: Søn Aug 07, 2016 9:41 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Med kurs friskt i minne må det noteres ned litt som jeg kan huske til senere, for nå trenger kropp og hode egentlig hvile.

1. Slipp innside lår. Sliiiiiipp
Det SKAL være hovedfokus fremover. Punktum. Disiplin, yo.

2. Sitt på innsiden. Essensielt for at låret skal kunne slippe.

3. Balansere (flooow) over hesten på stigbøylene. Slipp lårene

3. "grip" lett tak i stigbøylene med tærene. Slipp låret. slipp kneet

4. Husk å sitt på ræva. Alltid.

5. Åpne kne, lår, gripe med tær tillater større bevegelse. selv om det ikke føles sånn.

Før for første gang etter kurs har jeg ikke vondere i hoftene enn da jeg kom. *åpenbaring* jeg tør nesten, muligens, kanskje håpe på at det lys i enden av tunellen med hofte-helevete mitt, så jeg må prøve å skrive ned litt av hvordan det kjennes annerledes enn det jeg har gjort tidligere. 1. Slipper baken dypt ned. 2. Sitt mot innside og la innside lår få slappe av. 3. Slipp bevegelsen ut og ned i en lett "gripende" fot, som dytter bevegelsen mykt litt mer frem. Slapp av i baken, engasjer mer utside, bakside lår.

Andre ting.
-Brystben opp
-Stabile armer. "lås" utvendig albue til kroppen.
-Slutt å dra. ja da... Ikke gi hesten mulighet til å henge på innvendig tøyle.

Topp

InnleggSkrevet: Søn Aug 14, 2016 11:34 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Nå skal det "ned på papiret" at treningen er litt dritt. Viktig å kunne se tilbake på nedturer, og kanskje noen lure tanker om hvordan jeg kan jobbe gjennom det.

I dag var det, som jeg var redd for, vondt i hoftene når jeg red igjen. jeg prøver å finne tilbake til den koordinasjonen pelle hjalp meg med, men jeg må kanskje slå meg litt til ro med at jeg ikke får det helt til. For psykens skyld burde jeg kanskje innstille meg på at jeg aldri vil få det helt til?

Jeg har alltid vært perfeksjonist, og det er ikke noe moro å ikke klare å finne ut konkret hva jeg skal gjøre. Forrige kurs var det mye snakk om å slippe kontrollen, men jeg har jo ikke noe lyst til det, og det har hvert fall ikke kroppen min. Den tviholder på spenninger og gamle mønstre, og når ting blir vanskelig vil jeg gjerne heller jobbe med å forbedre hesten. Det er jo ikke som om sitsen har noe å si :roll:

Æsj, jeg kan ikke huske å ha meldt meg på "konfronter deg selv"-kurs, men det ser ut som det er nødvendig for at jeg skal komme meg videre. På ordentlig liksom. Som den perfeksjonisten jeg er.

Og siden jeg har innsett at jeg er en kontrollfreak også, skal jeg til og med lage en liste.

- Fokus på forbedring, ikke perfeksjonering. Babysteps ftw.
- Ri uten forventninger.
- Stabilitet og kvalitet.
- Chill out. Det er bare ridning.

Topp

InnleggSkrevet: Ons Okt 12, 2016 8:07 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

yo!

Nå har treningen både for min egen del, og hesten stabilisert seg litt. Jeg syns selv jeg begynner å bli flink til å prioritere bekken foran noe annet, men jeg er absolutt kursklar og klar for litt input.

Jeg velger å tro at hoftene sakte men sikkert fungere litt bedre, og kan egentlig ikke forvente mer. De blir hvert fall ikke verre, og det er jo bra :D

Munin er stiv. veeeldig stiv. Men når han først er varm syns jeg det gradvis er endring i riktig retning. Også her må jeg akseptere at trening faktisk tar tid, dammit.

Topp

InnleggSkrevet: Søn Okt 16, 2016 10:51 pm 
Avlogget
Brukerens avatar

Wow, i dag hadde jeg den beste økten med Munin til nå. Det var rett og slett skikkelig kult.

Jeg har for tiden virkelig hatt fokus på at han ikke får slå på underhalsen sin selv om det tidevis blir bak lodd da. Jeg har også ridd LENGE. Minimum en time, og gjerne opp til 2 to. Masse, masse skrittarbeid, løsgjøring, og å prøve å finne stabilitet bakfra når jeg jobber han i en høyere ramme.

Jeg har også hatt litt fremsteg med egen sits føler jeg, og klarer bedre å ha bekkenet på plass.

Da jeg kom i stallen i dag tenkte jeg for første gang at overlinjen hans kanskje så en smule bedre ut siden jeg fikk han, og fikk det mer enn bekreftet på banen. Så til tross for at det var tidlig på dag og at jeg var ekstremt stiv i hoftene, sur og hadde vondt i ryggen, strakk han seg fint ned til hånden helt til bakken, og var rett og slett skikkelig ledig og fin i hånden.

Jobbet sikkert 20-30 min med å vekke mine egne hofter og bare la han strekke og gjøre litt sideførende i en relativt lav ramme. Tøyde han skikkelig over manken på begge hendene, og fikk litt aha-opplevelse med å jobbe han sakte opp derfra i en gradvis høyere ramme og manken(!) først. Han ble så utrolig lett i hånden og hadde klokkeren takt og flyt fremover.

Jobbet så i galopp, og gjett om han faktisk gjorde en skikkelig bra fatning på høyrehånden mot slutten! Jobbet ganske lenge i galoppen, og han lot meg faktisk både bøye, regulere tempo og forlenge og til mer korte galoppen inn litt mer enn før.

Jeg fikk også inn noen ganske OK traverssteg på høyrehånden! Det var kult, for det har vært helt umulig med han før. Nei, det var moro! Gleder meg til å kjenne på han i morgen!

okei, listetid for ukene fremover

- Hold på lenge - ta tid til å få gjennom kvalitet fra starten av
- Gradvis løfte opp rammen, tenk manken først
- Alltid fokus på slippe og åpne foran hoftene og ha lett kontakt med sjenklene

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Nytt emne Svar på emnet   [ 12 innlegg ] 

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet